Nowy rozkład jazdy KM 2009/2010

inforail
08.12.2009 14:31
Trzy nowe pociągi przyspieszone, nowe połączenia weekendowe, więcej pociągów w godzinach szczytu na niektórych trasach –to zmiany w rozkładzie jazdy Kolei Mazowieckich (KM). Kolejne pociągi przyspieszone będą mogły być wprowadzone po dostarczeniu nowego taboru. Rozkład zacznie obowiązywać od 13 grudnia br.
Opracowany przez spółkę KM rozkład jazdy powstał w wyniku analizy oczekiwań pasażerów, możliwości taborowych spółki oraz możliwości finansowych samorządu województwa. Podstawowe cele, jakie postawiła sobie spółka przy opracowywaniu rozkładu, to zwiększenie liczby połączeń przyspieszonych, dostosowanie godzin odjazdów pociągów do potrzeb pasażerów oraz zwiększenie liczby połączeń w godzinach szczytu. Przy pracach nad rozkładem spółka musi jednak uwzględniać kilka podstawowych kwestii –jak dostęp do infrastruktury, możliwości taborowe i finansowe spółki. Trzeba pamiętać, że KM jako przewoźnik regionalny musi dostosowywać swój rozkład jazdy do możliwości, jakie proponuje jej zarządca infrastruktury, czyli –spółka PKP PLK. Pierwszeństwo w wyborze godzin kursowania pociągów mają składy ekspresowe –InterCity, pociągi pospieszne InterREGIO, a dopiero w dalszej kolejności –Koleje Mazowieckie (mimo iż jeździ nimi więcej pasażerów niż np. pociągami InterREGIO. Szacuje się, że w 2009 roku KM przewiezie 51 mln pasażerów).
EU07 z wagonem sterowniczym na dworcu centralnym. Fot. R. Piech
W nowym rozkładzie jazdy znajdzie się 12 pociągów pospiesznych. Udało się w nim umieścić dwa nowe połączenia z Radomia (wyjazd –7.21, w Warszawie –9.20) i  z Łukowa (wyjazd – 5.42, w Warszawie 8.08) oraz przesunąć odjazd z Warszawy pociągu „Bolimek’ (po południu ze średnicy podmiejskiej do Żyrardowa).
·        „Radomiak” –Warszawa Wsch. (16.18) –Radom (18.25);Radom (5.32) –Warszawa Wsch. (7.37);Radom (7:21) –Warszawa Wsch. (9:32)
·        „Wiedenka”–Warszawa Wsch. (15.43) –Skierniewice (16.45);Skierniewice (6.01) –Warszawa Wsch. (7.07)
·        „Bolimek” – Warszawa Wsch.(16.41) –Żyrardów (17.29);Żyrardów (5.45) –Warszawa Wsch. (6.37)
·         „Łukowianka”–Warszawa Zach. (16.34) –Łuków (18.29);Łuków (4.45) –Warszawa Zach. (6.51);Łuków (5.42) –Warszawa Zach. (8.08)
·         „Mazovia”–Warszawa Wsch. (17.38) –Płock (20.39);Płock (5.02) –Warszawa Wsch. (7.52)
 
Kolejne nowe regionalne ekspresy prawdopodobnie będą wprowadzone do nowego rozkładu jazdy przy okazji kolejnych korekt, kiedy KM wzbogacą się o nowy tabor. Będzie on mógł być wykorzystany do obsługi tych połączeń. Niestety, w obecnej chwili spółka nie dysponuje wystarczającą liczbą taboru i aby stworzyć takie połączenia musiałaby zlikwidować część innych, w ramach których pociągi zatrzymują się na wszystkich stacjach. Takie rozwiązanie byłoby niekorzystne dla pasażerów.
Współczesny tabor KM. Fot. R. Piech
Kolejną nowością w rozkładzie jazdy będą dwa nowe połączenia weekendowe:
  • połączenie Warszawa –Ostrołęka –Warszawa, o godz. 9.00 z Warszawy i o godz. 15.00 z Ostrołęki;
  • połączenie Warszawa –Góra Kalwaria –Pilawa, które zapewni dojazd na wycieczki piesze i rowerowe w atrakcyjne tereny Mazowsza (wyjazd z Warszawy o godz. 9.00, powrót na godz. 19.00).
W nowym rozkładzie jazdy pojawią się także dodatkowe pociągi kursujące w godzinach szczytu:
•         dodatkowy pociąg w szczycie popołudniowym z Warszawy do Mrozów;
•         dodatkowy pociąg w szczycie popołudniowym z Warszawy do Łochowa i porannym z Łochowa do Warszawy;
•         więcej pociągów z Warszawy do Wołomina;
•         dodatkowy pociąg poranny z Góry Kalwarii do Warszawy.
Nowy rozkład jazdy wprowadza także nowe postoje pociągu „Mazovia” m.in. w Łącku oraz zmianę oferty pociągów na linii Radom –Drzewica (nowy pociąg z Drzewicy o godz.7:52 i odjazd z Radomia o godz. 17:09 –do Przysuchy).
Tabor KM wzbogaci 20 nowych EZT ELF. Fot. Pesa
PLANOWANE INWESTYCJE W KOLEJACH MAZOWIECKICH
Do 2015 roku KM planują m.in.:
  • Zakup 16 szt. EZT w ramach projektu z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”pod nazwą Zakup taboru kolejowego do obsługi portów lotniczych i przewozów aglomeracyjnych w korytarzu linii E-65 oraz aglomeracji warszawskiej, beneficjentem projektu jest Spółka „Koleje Mazowieckie –KM”sp. z o.o. Szacowana wartość projektu brutto to 326,8 mln zł. Przetarg ogłoszono 19 listopada 2009 r.
  • Zakup 11 nowych lokomotyw do prowadzenia składów, złożonych z wagonów piętrowych. Wartość projektu to 182 mln zł netto, z czego dofinansowanie UE wynosi 50 proc. (projekty kluczowe RPO WM). Beneficjentem jest Spółka „Koleje Mazowieckie –KM”sp. z o.o. Przetarg ogłoszono 6 listopada 2009 r.
  • Modernizację elektrycznych zespołów trakcyjnych w latach 2007 –2011. Wartość projektu to 204,3 mln zł, z czego dofinansowanie z UE wyniesie 50 proc. (projekt kluczowy w ramach RPO WM). Beneficjentem jest Spółka „Koleje Mazowieckie –KM”sp. z o.o. Przetarg na naprawy taboru w latach 2010 –2011 został ogłoszony 27 października 2009 r. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie w latach 2010 –2011 113 napraw okresowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, w tym 23 napraw głównych z modernizacją oraz 90 napraw rewizyjnych z modernizacją w 54 elektrycznych zespołach trakcyjnych. Efektem realizacji projektu będzie w pełni zmodernizowanych ok. 150 EZT.
  • Dostawę w 2010 r. 10 używanych EZT (5 –EN57 i 5 –EN71) po naprawach głównych wraz z modernizacją. Wartość projektu to ok. 110 mln zł brutto. Przetarg został ogłoszony 9 czerwca 2009 r.
Ponadto w ramach kolejnej perspektywy unijnej 2014 –2020 Spółka „Koleje Mazowieckie –KM”sp. z o.o. zamierza przygotować projekty inwestycyjne dotyczące zakupu:
  • Dodatkowych środkowych wagonów piętrowych do składów pociągów typu push-pull –11/22 szt. Wartość projektu wynosi ok. 55/110 mln zł,
  • Jednoczłonowych szynobusów elektrycznych –3 szt. Wartość projektu to ok. 12 mln zł.
  • Dwuczłonowych szynobusów elektrycznych –12 szt. Wartość projektu to ok. 120 mln zł.
  • Nowych EZT –8 szt. (zakupy uzupełniające do zrealizowanych dostaw do 2011 r.) Wartość projektu to ok. 160mln zł (zakup realizowany w nowej perspektywie 2014 –2020 z dostawą do grudnia 2015 r.).