Nowy peron na stacji Wrocław Główny. Nr 6

inforail
13.03.2020 10:45

Pasażerowie na stacji Wrocław Główny od 15 marca skorzystająz nowego peronu nr 6. Winda, informacje na wyświetlaczach, dogodne dojścia odstrony dworca autobusowego i przystanków komunikacji miejskiej ułatwią podróżekoleją. Inwestycja za 8,4 mln zł wykonana została ze środków PKP Polskich LiniiKolejowych S.A. i budżetowych.

Do pięciu czynnych peronów na Wrocławiu Głównym dołączakolejny – szósty. Zwiększy się sprawność ruchu pociągów, szczególnie, że liczbapodróżnych i kursujących składów rośnie.

Dwustumetrowy peron zapewni podróżnym wygodny dostęp dopociągów. Wyposażony jest w wiaty i tablice informacyjne oraz ledoweoświetlenie. Bieżącą informację o pociągach zapewni nagłośnienie ielektroniczne wyświetlacze – 4 na peronie oraz po 2 przy każdym wejściu naperon.

Dojście do nowego peronu, podobnie jak do pozostałych, jestod traktu do hali głównej i dodatkowo od ul. Suchej. Podróżni o ograniczonychmożliwościach poruszania się oraz podróżni z cięższym bagażem mogą korzystać zwindy od strony przejścia tunelowego. Dla osób niedowidzących na nawierzchniperonu są zaznaczone ścieżki naprowadzające.

Nad schodami, prowadzącymi z przejścia tunelowego na peron,wybudowana jest przeszklona wiata, osłaniająca schody i windę. Przy budowieperonu zastosowano detale, nawiązujące do historycznego charakteru dworca. Sąodpowiednio dobrane płytki ceramiczne (wielkość i kolor) oraz granitoweelementy obramowań naroży. Również wzór metalowych przęseł wygrodzenia peronuzostał wykonany w dawnej stylistyce.

Były wyzwania przybudowie szóstki

Prace przy nowym peronie wymagały również prac torowych,montażu urządzeń sterowania ruchem i wymiany rozjazdu. Wyzwaniem przyrealizacji inwestycji było „przebicie” wejścia do głównego przejściatunelowego. Przeprowadzono skomplikowaną operację rozwiązania licznych kolizjikablowych. Były to m.in. kable energetyczne oświetlenia, instalacje sygnalizacjip.poż, nagłośnienia, systemu ostrzegania. Działania, ze względu na zapewnienieruchu pociągów i obsługi dworca, wymagały czasu i zmian projektu.

Peron nr 6 jest dostosowany do obsługi wszystkich pociągówpasażerskich. Ze względu na usytuowanie obok przystanków komunikacji miejskiej,będzie przeznaczony głównie dla obsługi pociągów aglomeracyjnych. Jego rolawzrośnie po oddaniu w 2021 roku dwóch odnawianych tras: z Wrocławia w kierunkuSobótki i Świdnicy oraz w kierunku Jelcza Miłoszyc.

Wartość prac  8,4 mlnzł. Inwestycja finansowana ze środków budżetowych oraz ze środków PKP PolskichLinii Kolejowych S.A.

Coraz łatwiej wsiąśćdo pociągów na Dolnym Śląsku

Na Dolnym Śląsku coraz więcej stacji i przystanków zapewniadogodny dostęp do pociągów wszystkim podróżnym m.in. osobom o ograniczonychmożliwościach poruszania się. Wszystkie przebudowane stacje np. Jelenia Góra,Wałbrzych Główny, Głogów oraz nowe przystanki np. w Jeleniej Górze (Zabobrze,Przemysłowa) oraz Mokronos Górny, Lubin Stadion mają odpowiednio przystosowanedojścia. PLK zmieniają obecnie stacje Legnica oraz Kłodzko Miasto – tam równieżbędą windy.