Nowości dla Warszawy z CPK w tle

inforail
08.07.2019 09:31

PKP Polskie LinieKolejowe zaprezentowały Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracjiwarszawskiej.

Obejmuje on nowe przystanki w Warszawie, rozbudowę liniiwylotowych do czterotorowych, częściej kursujące pociągi na linii średnicowej,sprawny przewóz towarów przez aglomerację. Według Spółki to odpowiedź narosnące potrzeby dobrych podróży koleją mieszkańców stolicy, aglomeracji iPolski. W tle oczywiście pojawia się CPK.

Zmiany w transporciekolejowym w Polsce w istotny sposób obejmują aglomeracje. Celem jestzapewnienie mieszkańcom i podróżnym sprawnej zintegrowanej komunikacji. Dziękijuż realizowanym i planowanym w oparciu o analizy PKP Polskich Linii KolejowychS.A. inwestycjom w aglomeracji warszawskiej powstaje kolej komfortowa, szybka idostępna – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w MinisterstwieInfrastruktury.

PKP Polskie Linie Kolejowe twierdzą, że przeprowadziłykompleksową analizę linii kolejowych w obszarze Warszawskiego Węzła Kolejowego.Szczegółowe badania objęły miasto i odcinki linii w promieniu ok. 100 km odstolicy. Uwzględniono wzrost liczby mieszkańców, niewydolność układówdrogowych, konieczność pogodzenia ruchu kolejowego aglomeracyjnego,regionalnego, dalekobieżnego i towarowego oraz potrzebę dostosowania linii dorzeczywistych potrzeb przewozowych. Opracowano koncepcyjne układy torowe liniii stacji.

Lepsze podróże –zmiany zgodnie z Master Planem

Zgodnie z przyjętymprzez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w 2019 r. dokumentem programującym rozwójinfrastruktury kolejowej „Kierunki rozwoju sieci kolejowej w Warszawskim WęźleKolejowym. Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej”działania już są realizowane i planowane są kolejne. To przebudowa warszawskiejlinii średnicowej, nowe przystanki, więcej połączeń kolejowych w stolicy,sprawne łączenie ruchu aglomeracyjnego, dalekobieżnego i przewozów towarowych.Uwzględniamy modernizację linii i budowę nowych – mówi Ireneusz Merchel,prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Przebudowa średnicypo raz kolejny

Według PKP PLK przebudowa warszawskiej linii średnicowejWarszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia zapewni większe możliwości sprawnychpołączeń dalekobieżnych i aglomeracyjnych. Istotnie wzrośnie liczbaprzejeżdżających pociągów, co oznacza lepsze podróże dla mieszkańców Warszawy iprzejeżdżających koleją przez stolicę. Dzięki nowym rozwiązaniom, po liniipodmiejskiej pociągi pojadą co 2,5 minuty. Nowe urządzenia sterowania zwiększąpoziom bezpieczeństwa.

Przejście z Centralnegodo ronda Dmowskiego

Przejście podziemne między Warszawą Centralną, WarszawąŚródmieście a metrem przy rondzie R. Dmowskiego ułatwi obsługę klientów kolei ikomunikacji miejskiej. PLK umożliwią powstanie łącznika bezpośrednio na stacjęmetra – takie rozwiązanie poprawiłoby układ komunikacyjny w ścisłym centrum.

Nowe przystankijednak powstaną

PKP PLK twierdzą, że w celu sprawnej i komfortowej obsługipodróżnych powstaną nowe przystanki na linii średnicowej Warszawa „deGaulle'a”, Warszawa „Solec”, oraz Warszawa Targówek na linii Warszawa Wschodnia– Gdańsk. Przystanki zwiększą rolę kolei w transporcie publicznym Warszawy iaglomeracji.

Na deser liniewylotowe

Założona jest rozbudowa linii wylotowych z WarszawskiegoWęzła Komunikacyjnego do układów czterotorowych, w szczególności: Warszawa –Otwock, Warszawa – Legionowo, Wołomin – Tłuszcz, Warszawa – Sulejówek Miłosna,Warszawa – Piaseczno. Rozbudowa pozwoli na przejazd do kilkunastu pociągówwięcej w godzinie oraz możliwość realizacji cyklicznego rozkładu jazdy pociągówpasażerskich.

Nowe możliwości będą po planowanej w nowej perspektywiefinansowej budowie nowych linii: Warszawa Choszczówka – Nasielsk – Kątne, WarszawaWschodnia – Zielonka, Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź oraz modernizacji liniido Konstancina Jeziornej.

Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracjiwarszawskiej” wskazuje potrzebę budowypo 2027 roku nowej linii średnicowej – jedynym z możliwych przebiegów jestWarszawa Wileńska/Warszawa Gdańska – Warszawa Główna/Warszawa Służewiec.

Potrzeby przewozówtowarowych

Przewidywane jest zapewnienie odpowiedniej liczby stacji wcelu sprawnego wyprzedzania pociągów towarowych przez szybsze pociągipasażerskie. Układ linii ma zapewniać przejazd pociągów towarowych bez stratyczasu ze względu na ograniczoną przepustowość. Liczba torów i ich wyposażeniebędzie dostosowana do potrzeb obsługi bocznic, terminali ładunkowych, centrówlogistycznych aglomeracji warszawskiej.