Nowoczesne estakady usprawnią ruch kolejowy w Krakowie

inforail
15.08.2018 07:51

PKP Polskie LinieKolejowe modernizują najważniejszą linię kolejową w stolicy Małopolski. Jejkluczowym elementem będą dwie estakady kolejowe, wybudowane w centrum miasta.Konstrukcja obiektów właśnie zaczęła powstawać.

Do końca 2020 roku pojawią się na nich cztery tory kolejowe,dla sprawnego ruchu pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych.

Obecnie przez miasto biegnie XIX – wieczny nasyp kolejowy,który dzieli centrum Krakowa i utrudnia komunikację po obu jego stronach. Dotej pory znajdowały się na nim dwa tory kolejowe. W obliczu rosnących potrzeb,szczególnie w kontekście uruchomienia kolei aglomeracyjnej, inżynierowie PLKzdecydowali o dołożeniu dodatkowych dwóch torów. Takie rozwiązanie obejmieniemal czterokilometrowy odcinek linii kolejowej, łączący dwie najważniejszestacje pasażerskie w mieście: Kraków Główny i Kraków Płaszów.

Najtrudniejszy fragment tego odcinka, krakowskiej liniiśrednicowej, położony jest w rejonie ul. Grzegórzeckiej, pomiędzy StarymMiastem i Kazimierzem. W tym miejscu nasyp zostanie zastąpiony dwoma estakadamikolejowymi. Pierwsza z nich usytuowana będzie wzdłuż ul. Blich, druga pomiędzyHalą Targową i ul. Miodową. W sumie będą miały 800 metrów długości, arozdzielać je będzie tylko zabytkowy wiadukt kolejowy, położony nad ul.Grzegórzecką, który jest również rozbudowywany.

Pierwsze elementykonstrukcji już gotowe

Budowa estakad rozpoczęła się w zeszłym roku. W pierwszejkolejności wykonawca zajął się przygotowaniem podpór, na których posadowionabędzie właściwa konstrukcja. Obiekty podzielone są w sumie na 10 mniejszychodcinków i realizowane są równolegle.

W zeszły weekend ruszył kolejny etap budowy estakad – przyul. Blich zabetonowany został ich pierwszy fragment. Było to bardzo trudnezadanie pod względem inżynieryjnym.

W jego realizacji przeszkadzały przede wszystkim upały.Reżim technologiczny wymaga, by tego typu prace realizowane były w odpowiednichtemperaturach. Przez najbliższe kilka dni beton będzie wiązał. Późniejkonstrukcja zostanie sprężona i wykonawca będzie mógł przystąpić do demontażuszalunków. Równocześnie trwają prace przy kolejnych odcinkach estakady.Następny, przeznaczony do betonowania, jest fragment obiektu, położony tuż przyHali Targowej.

Konstrukcja estakad, na całej ich długości, będzie gotowapod koniec tego roku. Wtedy inżynierowie przystąpią do ich wykończenia. Pojawi sięna nich nawierzchnia kolejowa, tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowaniaruchem kolejowym. W połowie 2019 roku zaczną po nich kursować pierwsze pociągi.Wtedy też wykonawca przystąpi do ostatecznej likwidacji nasypu, który obecniejeszcze służy podróżnym. Następnie rozpocznie się budowa brakujących fragmentówestakad, na których ułożone zostaną pozostałe trzy tory.

Efekty modernizacjilinii średnicowej

Estakady kolejowe w centrum Krakowa znacznie usprawnią ruchpociągów pasażerskich w mieście. To nie jedyny efekt modernizacji krakowskiejlinii średnicowej. Powstaną także nowe przystanki: Kraków Złocień i KrakówGrzegórzki, a istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane. PrzezWisłę pociągi pojadą po dwóch nowych mostach, a dzięki nowym torom poruszać siębędą z prędkością 100 km/h. Największa inwestycja, realizowana przez PLK napołudniu Polski, zakończy się w 2020 roku. Wartość robót budowlanych szacowanajest na niemal 1 mld zł.