Nowe szynobusy w Małopolsce

inforail
26.02.2007 23:13

Dwa najnowsze autobusy szynowe, pod szyldem „PKP Przewozy Regionalne”, wyruszyły na trasy regionalne w Małopolsce. Po raz pierwszy zaprezentowano
je w środę –21 lutego 2007 roku na dworcu głównym w Krakowie. Nowoczesne pojazdy kupił Samorząd Województwa Małopolskiego.

SA133-004 - to dwuczłonowy szynobus, napędzany silnikiem spalinowym, kupiony z myślą o popularnej trasie na lotnisko Balice (foto: PKP PR)Małopolski samorząd - jako pierwsza tego typu jednostka w Polsce - skorzystał z leasingu operacyjnego jako formy sfinansowania tak dużego zakupu (foto: PKP PR)
Małopolski samorząd – jako pierwsza tego typu jednostka w Polsce – skorzystał z leasingu operacyjnego jako formy sfinansowania tak dużego zakupu, co pozwoliło nie obciążać nim budżetu województwa. Raty leasingowe będą spłacane przez 10 lat. Wspólnym wysiłkiem samorządu i kolei chcemy zadbać o przywrócenie kolejowego ruchu pasażerskiego, aby pociągi stały się znów modne – powiedział marszałek województwa małopolskiego Marek Nawara.
Pierwszy z nich – SA133-004 – to dwuczłonowy szynobus, napędzany silnikiem spalinowym, kupiony z myślą o popularnej trasie na lotnisko Balice. Jego konstrukcja (przyjazna dla niepełnosprawnych) i wyposażenie (m.in. klimatyzacja) zapewniają pełen komfort podróży z prędkością do 120 km/h. W pojeździe, wyposażonym w system monitoringu, można się czuć bezpiecznie. Podróżować może nim nawet 300 osób. Pierwsze egzemplarze serii SA133 od niedawna kursują już w województwach: podlaskim i lubuskim.
SA133-004 pulpit (foto: PKP PR)Wnętrze SA133 (foto: PKP PR)Wnętrze SA133 (foto: PKP PR)
Dane techniczne szynobusu SA133
Długość
41700 mm
Szerokość
2890 mm
Wysokość
4135 mm
Masa własna
71,5 t
Średnica kół
840 mm
Prędkość konstrukcyjna
140 km/h
Prędkość max
120 km/h
Pojemność
290 pasażerów
Układ osi
Bo`2`Bo
Rodzaj przekładni
hydrodynamiczna
Producent
PESA Bydgoszcz
Drugi nabytek – EN81-005 reprezentuje trakcję elektryczną. Zabierze do 140 osób, z czego 60 będzie mogła usiąść. Jego pasażerowie również mogą liczyć na klimatyzację, monitoring
i udogodnienia dla niepełnosprawnych. Będzie kursował na liniach zelektryfikowanych,
o mniejszym zainteresowaniu podróżnych. Pierwsze dwa pojazdy tej serii dały się już poznać pasażerom, poruszającym się po aglomeracji krakowskiej, kolejne dwa kursują
w województwie świętokrzyskim.
Dane techniczne EN 81
Układ wagonów
s (silnikowy)
Liczba miejsc siedzących
60
Liczba silników
2
Moc ciągła
560 kW
Prędkość maksymalna
120 km/h
Masa służbowa
52 t
Długość ze zderzakami
26,53 m
Producent
PESA  
 EN81-005 - reprezentuje trakcję elektrycznąEN81-005 (foto: PKP PR)
Tak więc flota małopolskich szynobusów, licząca do tej pory 6 pojazdów, wzbogaciła się właśnie o kolejne dwa. Oba są własnością samorządu województwa małopolskiego i zostały wyprodukowane w bydgoskiej fabryce PESA. Na tym dobra współpraca samorządowców
i kolejarzy się nie kończy. Do połowy kwietnia br. spodziewana jest dostawa jeszcze jednego szynobusu serii SA133, który trafi na linię do Balic, a także kolejnych trzech pojazdów elektrycznych na inne trasy.