Nowe szynobusy Kolei Mazowieckich kursują już w Płocku
inforail
18.12.2012 14:34
Nowe szynobusy Kolei Mazowieckich kursują już w Płocku
Kolejne dwa nowoczesne autobusy szynowe SA135 wyjechały na mazowieckie tory. W barwach Kolei Mazowieckich będą one kursowały na trasie Nasielsk –Sierpc –Płock –Kutno. W uroczystym przekazaniu pociągów, które odbyło się 18 grudnia 2012 roku w Płocku, połączonym z przejazdem inauguracyjnym na trasie Płock –Sierpc wzięli udział Adam Struzik, Marszałek Województwa Mazowieckiego, Waldemar Kuliński, Przewodniczący Rady Nadzorczej Kolei Mazowieckich oraz członkowie zarządu Spółki: Czesław Sulima i Dariusz Grajda. Koszt zakupu pojazdów to 13,5 mln zł. Środki na ten cel pochodzą z budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego oraz dotacji rządowej. Oprócz obsługi trasy Nasielsk –Sierpc –Płock –Kutno, nowe pojazdy, ze względu na niskie koszty eksploatacyjne i wymagania techniczne, mogą być wykorzystywane na liniach niezelektryfikowanych i trasach mniej obciążonych, np. na linii do Ostrołęki.
–Nieustannie dbamy o zwiększenie komfortu podróży pociągami Kolei Mazowieckich. Rozwój taboru kolejowego naszej spółki to jedno z najważniejszych zadań Samorządu Województwa Mazowieckiego. Dlatego cieszę się, że na płockie trasy wyjadą nowoczesne szynobusy. Mam nadzieję, że podróż pociągami klimatyzowanymi, monitorowanymi, przystosowanymi do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz matek z dziećmi będzie dla wszystkich pasażerów bardzo komfortowa i bezpieczna –podkreślił Adam Struzik, Marszałek Województwa Mazowieckiego.
Nowe pojazdy to przede wszystkim większy komfort dla pasażerów. W każdym jest 68 miejsc siedzących. Dodatkowo wszystkie są wyposażone w klimatyzację, zamknięty system WC oraz przewijaki dla niemowląt. Składy są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
–Z roku na rok park taborowy Kolei Mazowieckich powiększa się o kolejne nowoczesne pojazdy szynowe. To priorytet naszej działalności. Realizacja inwestycji jest możliwa m.in. dzięki wsparciu ze strony Samorządu Województwa Mazowieckiego. Wdrożone dzisiaj do eksploatacji dwa nowe autobusy szynowe to przede wszystkim większy komfort podróży dla naszych pasażerów. Dzięki nim będą mogli szybko i bezpiecznie dotrzeć do pracy czy szkoły –mówi Artur Radwan Prezes Zarządu Spółki.
W pojazdach zostały zamontowane także specjalne stojaki umożliwiające wygodne przewożenie rowerów. Dla bezpieczeństwa podróżnych szynobusy wyposażono w monitoring. Dodatkowo zamontowane zostały kamery: spełniające funkcje lusterek bocznych oraz czołowe. Pojazd posiada także wbudowany system zliczania pasażerów, GPS oraz czujniki dymu z sygnalizacją pożarową. W kabinie maszynisty zainstalowany został system rozgłoszeniowy, umożliwiający porozumiewanie się z pasażerami.
–Mamy ogromną satysfakcję, że konsekwentne unowocześnianie taboru Kolei Mazowieckich odbywa się przy tak znaczącym udziale PESA Bydgoszcz. Przypomnę, że w barwach KM jeżdżą już nasze elektryczne Elfy, a obecnie przekazujemy kolejne pojazdy na linie niezelektryfikowane. Dzięki naszemu dużemu doświadczeniu w produkcji jednostek spalinowych wiem, że przekazywane dziś pojazdy typu 214 Mb są dopracowane i sprawdzone, a pasażerom życzę wiele satysfakcji z podróżowania – mówi Tomasz Zaboklicki, prezes PESA Bydgoszcz SA.
Co ważne, szynobusy są także przyjazne środowisku, ponieważ wyposażono je w silniki spalinowe nowej generacji spełniające normę EURO3b, charakteryzujące się mniejszą emisją substancji szkodliwych do atmosfery. Ich zakup to w dłuższej perspektywie oszczędność dla spółki. Przejazd pojedynczego szynobusu jest bowiem znacznie tańszy, co ma duże znaczenie w przypadku linii o mniejszym natężeniu.
Całkowita długość pojazdu to 24,5 m, a maksymalna prędkość –120 km/h. Umowa na dostawę dwóch nowoczesnych autobusów szynowych została podpisana w lipcu br., pomiędzy firmą PESA Bydgoszcz SA., a województwem mazowieckim. Koszt zakupu to 13,5 mln zł, z czego 7,3 mln zł pochodzi z dotacji rządowej, a 6,2 mln zł ze środków samorządu województwa mazowieckiego.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024