Nowe przystanki kolejowe w Tychach
inforail
31.08.2012 15:17
Nowe przystanki kolejowe w Tychach
Wyposażone m.in. w automaty biletowe, monitoring, oświetlenie, wiaty rowerowe, windy oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych trzy nowe przystanki kolejowe w Tychach gotowe na przyjęcie pasażerów. Otwarcie peronów nastąpiło 1 września, o godz. 10.00 na przystanku Tychy Bielska. Budowa trzech nowych peronów: Tychy Lodowisko, Tychy Bielska, Tychy Grota-Roweckiego kosztowała ponad 28 milionów złotych (85% tej kwoty to środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) i trwała dwa lata.
– Od samego początku zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że realizacja tej inwestycji będzie dużym wyzwaniem dla miasta. Ale zmiany były konieczne. W 2008 roku na nowo uruchomiono w Tychach nieczynne od 2000 r. połączenie kolejowe Tychy Miasto –Katowice, a nowoczesne pociągi kontrastowały z przestarzałą, zdewastowaną infrastrukturą kolejową. Na modernizację jednego oraz budowę trzech nowych przystanków otrzymaliśmy dofinansowanie z Unii Europejskiej i rok później w 2011 roku rozpoczęliśmy prace budowlane – mówi Andrzej Kowol – prezes tyskiego PKM-u.
Nowe perony wyposażono w oświetlenie, wiaty rowerowe, system monitoringu, aktywną informację pasażerską, megafony i automaty biletowe. To nie wszystko. By ułatwić mieszkańcom dojście do przystanków zainstalowano windy, podjazdy (Tychy Zachodnie) i kładki dla pieszych (Tychy Lodowisko) umożliwiające bezpieczne przemieszczanie się pasażerów pomiędzy przystankami autobusowymi i kolejowymi. Wszystko po to, by zachęcić mieszkańców Tychów do korzystania z kolei.
– Jestem przekonany, że nowe perony spodobają się mieszkańcom naszego miasta, a Szybka Kolej Regionalna będzie systematycznie zyskiwać nowych pasażerów. Liczymy też, że marszałek wywiąże się ze swoich obietnic i skieruje na linię Tychy – Katowice lepszy niż dotychczas tabor –mówi Andrzej Dziuba –prezydent Tychów.
W mieście zmiany widać nie tylko na peronach. Dla potrzeb integracji transportu publicznego, zreorganizowano także istniejący system autobusowo-trolejbusowy. Stąd nowe lokalizacje niektórych przystanków komunikacji miejskiej i zmiana rozkładów jazdy, dostosowanych do kursujących pociągów, które od września pojadą średnio dwa razy na godzinę.
– Rozkłady jazdy trolejbusów linii A zostaną zsynchronizowane z odjazdami (i przyjazdami) pociągów z przystanku kolejowego „Tychy Zachodnie, linii B zostają dostosowane do odjazdów pociągów z przystanku kolejowego „Tychy Lodowisko’, a linii E do odjazdów pociągów z przystanku „Tychy Grota Roweckiego’ –wymienia Andrzej Ochman – dyrektor MZK w Tychach.
Zmianom ulegną także rozkłady jazdy czterech linii autobusowych, które podobnie jak rozkłady jazdy trolejbusów zostaną dostosowane do godzin odjazdów pociągów i częściej będą zatrzymywały się przy stacjach. Dla przystanku Tychy Grota Roweckiego i stacji Tychy Zachodnie zostanie dopasowany rozkład jazdy linii 2 i 254. Od października zwiększona zostanie liczba kursów m. in. linii 291 i 696.
To jednak nie koniec zmian. Miesiąc po uruchomieniu nowych przystanków kolejowych zostanie ograniczona liczba autobusów na trasie Tychy – Katowice. Z rozkładu jazdy znikną linie 400 i E-1. Jest to realizacja zapisów umowy o dofinansowanie, jakie miasto otrzymało na budowę przystanków oraz zapisów porozumienia z Zarządem Województwa Śląskiego w sprawie taryfy pomarańczowej.
– Wielu mieszkańców wykorzystuje linie katowickie wyłącznie do podróży po mieście, np. z terenów przemysłowych do Hotelowca. Dotyczy to zwłaszcza linii nr 400, której trasa w dużej części pokrywa się z trasą linii nr 4. Z kolei linia E-1, wycofywana również z oferty przewozowej, jest linią pośpieszną, o charakterze dodatku do pozostałych połączeń. Ma charakter raczej komercyjnej linii międzymiastowej niż miejskiego transportu publicznego –mówi dyrektor Ochman.
Pasażerowie, którzy nie będą chcieli się jednak przesiąść się do pociągów, nadal będą mogli podróżować do Katowic liniami 1, 4, 14 i 36 (oraz linią 688 KZK GOP) . Trasa linii 14 zostanie zmodyfikowana, tak by obsłużyć część przystanków z obecnej trasy linii 400 (ul. Dmowskiego, Grota-Roweckiego, Al. Niepodległości). Dla pasażerów korzystających z linii 400 na terenie Tychów zapewnione zostaną dodatkowe kursy tyskich linii miejskich.
Tychy –miasto, które od wielu lat prowadzi działania na rzecz unowocześnienia systemu transportowego, już przygotowują się do kolejnej inwestycji wspierającej integrację wszystkich środków transportu publicznego. Jeszcze w tym roku mają ruszyć prace przy budowie dwóch wielopoziomowych parkingów „Park&Ride’, z których jeden stanie obok wyremontowanego dworca, a drugi przy lodowisku, czyli przy początkowym i końcowym przystanku Szybkiej Kolei Regionalnej (SKR) relacji Tychy –Katowice. Parkingi mają być gotowe pod koniec 2013 rok.
Dla pasażerów przygotowane będą rozkłady jazdy pociągów, ulotki informacyjne oraz materiały promocyjne.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024