Nowe połączenie Berlin-Kraków nie wcześniej niż w 2019 roku
W ramach prowadzonychod dłuższego czasu rozmów pomiędzy przewoźnikiem polskim i niemieckim,rozważana jest propozycja uruchomienia dodatkowych pociągów dalekobieżnych doBerlina w relacji Kraków – Katowice – Opole – Wrocław – Berlin – poinformował AndrzejBittel, Podsekretarz Stanu w MIB.
Rozpatrywanych jest kilka wariantów tras pomiędzy Wrocławiemi Berlinem, między innymi w relacji Wrocław Główny – Legnica – Horka – Cottbus– Berlin. Przy wyborze trasy, przewoźnicy analizują możliwości uruchomieniakonkurencyjnego połączenia względem innych środków transportu pod względemczasu przejazdu, opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej oraz popytu napołączenie po stronie polskiej i niemieckiej. Brany jest pod uwagę przedewszystkim czas jazdy na odcinku Wrocław – Berlin. Ponadto, dla strony polskieji niemieckiej ważny jest stan infrastruktury kolejowej po obu stronach granicyoraz zapewnienie taboru kolejowego do obsługi planowanych relacji. Biorąc poduwagę potrzebę dostosowania stanu infrastruktury po obu stronach granicy,uruchomienie nowego połączenia międzynarodowego w relacji Berlin – Krakówplanowane jest nie wczesnej niż po 2019 r.
W przypadku planowanego uruchomienia nowego połączeniamiędzynarodowego, zgodnie z przyjętą praktyką, proces uzgadniania rozkładujazdy jest prowadzony na szczeblu przewoźników kolejowych. Jeżeli dane przewozymają być dotowane przez państwo, minister właściwy do spraw transportu jakoorganizator międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozówpasażerskich zgłasza zapotrzebowanie na uruchomienie danego połączeniaprzewoźnikom krajowym, zobowiązując się jednocześnie do objęcia takich pociągówdotacją. Natomiast w kwestii przewozów komercyjnych, świadczonych na ryzykoprzedsiębiorcy, decyzję może podjąć jedynie przedsiębiorstwo.
Zarówno w przypadku przewozów o charakterze komercyjnym, jaki usług w ramach służby publicznej, istotnym czynnikiem, który należy brać poduwagę, jest zapewnienie kontynuacji połączenia po obu stronach granicy. Zmianyoferty międzynarodowej, takie jak uruchamianie nowych połączeń, wymagająkażdorazowego ich uzgadniania ze wszystkimi stronami zaangażowanymi wrealizację usługi, w tym przypadku z przedsiębiorstwem niemieckim, którepodejmie się wykonywania usługi jako komercyjnej albo uzyska zabezpieczenie jejfinansowania w formie rekompensaty ze strony organizatora przewozów. Z tegowzględu, wdrażanie nowych relacji międzynarodowych jest procesem długotrwałym iwymagającym podejmowania działań z większym wyprzedzeniem, niż w przypadkurelacji krajowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zgodnie z polskimi uregulowaniami, dofinansowywanie przezministra właściwego do spraw transportu przewozów międzynarodowych (odcinekkrajowy) nie jest obligatoryjne i zależy w dużej mierze od limitu środkówfinansowych zaplanowanych na dotowanie pasażerskich przewozów kolejowych wustawie budżetowej. W związku z tym, zawarcie umowy o świadczenie usługpublicznych na przewozy międzynarodowe pomiędzy ministrem właściwym do sprawtransportu a przewoźnikiem kolejowym możliwe jest dopiero po ogłoszeniu ustawybudżetowej na dany rok.
„