Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe pojazdy pasażerskie w III kwartale 2012 roku

inforail
15.11.2012 09:19
Kiepska passa na rynku pasażerskich pojazdów kolejowych trwa nadal. Na szczęście nie musimy mówić o liczbie 0, to co jednak przewoźnicy odebrali w lipcu, sierpniu i wrześniu 2012 roku też wcale nie napawa optymizmem. Łączna liczba dostarczonych jednostek to 4. To oznacza poprawę o 1 pojazd w porównaniu z II kwartałem 2012 roku, podobnie rzecz ma się w zestawieniu z I kwartałem. I znów wszystko powędrowało do przewoźników samorządowych. Zakończyły się dostawy jednostek 35WE dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie. Do przewoźnika w ramach umowy leasingowej z konsorcjum Millenium Leasing i Newagu trafiły trzy takie składy. Jednego Elfa odebrały Koleje Wielkopolskie, choć w tym przypadku trudno mówić o odebraniu w klasycznym tego słowa znaczeniu. Skład bowiem został zaprezentowany na poznańskim dworcu, po czym wrócił do producenta. Dziś już wiemy, że jeszcze w listopadzie rozpoczną się jazdy testowe nowego pojazdu, w ruchu regularnym pojawi się dopiero 9 grudnia. Elf został oczywiście wyprodukowany przez bydgoską PESĘ.
Dostarczając wspomniane trzy składy dla SKM Warszawa Newag został liderem rynku w III kwartale 2012 roku, choć już nie jest w stawce sam, a z konkurentem, tu też bez niespodzianki –PESĄ Bydgoszcz.
35WE dla SKM Warszawa
Pojazdy dostarczone w II kwartale 2012 roku
35WE-004 SKM Warszawa
35WE-005 SKM Warszawa
35WE-006 SKM Warszawa
EN76-026 Koleje Wielkopolskie
Klasyfikacja producentów
Miejsce
Producent
Liczba dostarczonych jednostek
Udział w rynku
1.
Newag
3
75%
2.
PESA
1
25%
Klasyfikacja producentówKlasyfikacja przewoźników
Klasyfikacja przewoźników
I dla formalności podajemy również klasyfikację przewoźników, choć z uwagi na liczbę dostarczonych jednostek nie jest ona wcale imponująca. Pierwsze miejsce dla SKM Warszawa, drugie dla Kolei Wielkopolskich.
Miejsce
Przewoźnik
Liczba odebranych jednostek
Udział w rynku
1.
SKM Warszawa
3
75%
2.
Koleje Wielkopolskie
1
25%
Elf EN76 dla Kolei Wielkopolskich
Rynek po trzech kwartałach 2012 roku
Mało imponujący wynik otrzymujemy również patrząc na zestawienie trzech kwartałów tego roku. Liczba dostarczonych jednostek to zaledwie 10. Przypomnijmy, że w I kwartale zanotowaliśmy dostawy trzech wagonów dla PKP Intercity, zrealizowane przez Fabrykę Pojazdów Szynowych Cegielski z Poznania, w drugim zaś trzech składów 35WE dla SKM Warszawa.
Klasyfikacja producentów po trzech kwartałach w 2012 roku
Zdecydowanym liderem zostaje Newag. Niestety do zwycięstwa wystarczyła realizacja jednego zamówienia –dla SKM Warszawa. Drugie miejsce dla Fabryki Pojazdów Szynowych, trzecie zaś dla PESY. To pokazuje skalę wymiany taboru przez polskich przewoźników. Proces ten jest wysoce niezadowalający i już dziś można z całą pewnością stwierdzić, że rok 2012 będzie zdecydowanie gorszy od poprzedniego. Przypomnijmy, że w poprzednich dwunastu miesiącach polscy przewoźnicy odebrali 78 jednostek taborowych. Całkowity zastój obserwujemy na rynku pojazdów spalinowych –w 2012 roku nie dostarczono jeszcze żadnego takiego pojazdu.
Miejsce
Producent
Liczba dostarczonych jednostek
Udział w rynku
1.
Newag
6
60%
2.
FPS
3
30%
3
PESA
1
10%
Klasyfikacja przewoźników po trzech kwartałach w 2012 roku
I klasyfikacja przewoźników, która też rzecz jasna nie może być imponująca. Pierwsze miejsce dla SKM Warszawa, drugie –PKP Intercity, trzecie zaś dla Kolei Wielkopolskich. Brak na tej liście największego (jeszcze) przewoźnika w Polsce –Przewozów Regionalnych –chyba już nie dziwi. Dawno nie zakupił on żadnego pojazdu, co najwyżej otrzymywał to jednostki przekazywane przez Urzędy Marszałkowskie, która nota bene w 2012 roku były również znacznie mniej aktywne niż rok wcześniej.  
Miejsce
Producent
Liczba dostarczonych jednostek
Udział w rynku
1.
SKM Warszawa
6
60%
2.
PKP Intercity
3
30%
3
Koleje Wielkopolskie
1
10%