Nowe pojazdy pasażerskie w 2012 roku

inforail
01.02.2013 11:00
Czwarty kwartał 2012 roku był początkiem a czasem jednocześnie i zakończeniem kilku nowych, niestety małych, kontraktów. W październiku, listopadzie i grudniu ubiegłego roku pojawiło się w Polsce 15 nowych jednostek, co w perspektywie poprzednich miesięcy i tak jest wynikiem nienajgorszym. To jednocześnie o jeden pojazd mniej niż w analogicznym okresie roku 2011.  Nowe pojazdy zostały przekazane pięciu następującym przewoźnikom: Kolejom Wielkopolskim –cztery Elfy EN76 (27% udziałów w rynku), Arrivie –cztery SA133 (27%), Przewozom Regionalnym –SA137, EN62, SA139 (20%), Kolejom Śląskim –SA138 i 35WE (13%) i wreszcie Kolejom Mazowieckim –dwa SA135 (również 13%). W tym miejscu należy zauważyć, że wszystkie jednostki przekazane Przewozom Regionalnym zostały zakupione przez Urzędy Marszałkowskie. Przewoźnik samodzielnie nie nabył żadnego pojazdu. I tak Lubuskie zapłaciło za SA137, Warmińsko-Mazurskie za EN62, zaś Zachodniopomorskie za SA139. Co więcej, jak widać z powyższego zestawienia wszystkie dostarczone w IV kwartale 2012 roku pojazdy trafiły do przewoźników samorządowych i prywatnych. Żadnego nowego pojazdu nie odebrały Spółki z Grupy PKP. Nastąpiła zatem zmiana lidera w klasyfikacji przewoźników. Na szczycie znalazły się ex quo Koleje Wielkopolskie i Arriva, po raz pierwszy w historii naszych zestawień. Do wspięcia się na sam szczyt wystarczyły tylko 4 pojazdy, co najlepiej obrazuje słabość rynku kolejowego w Polsce. Drugie miejsce dla Arrivy, trzecie dla Przewozów Regionalnych. Ostatnia pozycja ex quo dla Kolei Śląskich i Kolei Mazowieckich. Wynik ten mógłby być lepszy, gdyby nie opóźnienia w dostawach Elfów dla Kolei Wielkopolskich (zmiana terminów) i Kolei Śląskich. Na testy udał się również 31WE, wyprodukowany przez Newag dla Kolei Dolnośląskich, jednak pojazd nie został odebrany przez przewoźnika, stąd też jest nieklasyfikowany w niniejszym zestawieniu.    
Udział w rynku –IV kwartał 2012 r. (przewoźnicy kolejowi)

 

Przewoźnik
Ilość (IV kw. 2012 r.)
Udział w rynku
Koleje Wielkopolskie
4
27%
Arriva
4
27%
Przewozy Regionalne
3
20%
Koleje Śląskie
2
13%
Koleje Mazowieckie
2
13%

 

 SA139 z PESY dla Zachodniopomorskiego
Lista rankingowa producentów
Po raz kolejny liderem została PESA, razem z ZNTK Mińsk Mazowiecki, która rywalizuje na polskim rynku kolejowym już tylko z Newagiem.  W IV kwartale 2012 roku bydgoski producent dostarczył 12 z 15 jednostek. Pozostałe trzy to produkty z Nowego Sącz. Wszystko wskazuje na to, że taki stan rzeczy szybko się nie zmieni. PESA do spółki z ZNTK Mińsk Mazowiecki oraz Newag zgarniają bowiem ostatnio wszystko co się da. Wyjątkiem jest zamówienie z ŁKA, które przypadło Stadlerowi, ale to melodia przyszłości. PESA w analogiczny okresie 2011 roku dostarczyła o trzy jednostki więcej, za to NEWAG poprawił swój wynik o 100%.   
Udział w rynku –IV kwartał 2011 r. (producenci kolejowi)   

 

Producent
Ilość (IV kw. 2011 r.)
Udział w rynku
PESA
12
80%
Newag
3
20%

 

 35WE z Newagu dla Kolei Śląskich
Pojazdy dostarczone w IV kwartale 2012 roku
EN76 027-030 Koleje Wielkopolskie PESA
SA133 021-024 Arriva PESA
SA135 017-018 Koleje Mazowieckie PESA
SA137-005 Przewozy Regionalne Lubuskie Newag PR
SA138-005 Koleje Śląskie Newag
SA139 Link Przewozy Regionalne Zachodniopomorskie PESA
35WE-007 Koleje Śląskie Newag
EN62-001 Elf Przewozy Regionalne Warmińsko-Mazurskie PESA
Poniżej łączne zestawienia dla 2012 roku
Udział w rynku –2012 r. (przewoźnicy kolejowi)
W ciągu 2012 roku polscy kolejowi przewoźnicy pasażerscy odebrali łącznie tylko 28 jednostek. To bardzo mało, zwłaszcza, że rok wcześniej było ich aż 78, czyli o 50 więcej. W klasyfikacji przewoźników mamy dwóch liderów: SKM Warszawa i PKP Intercity. Wynik trochę kompromitujący, bo tylko 6 jednostek. Dalej Koleje Wielkopolskie z pięcioma Elfami, Arriva z czterema szynobusami, Przewozy Regionalne z trzema jednostkami i na samym końcu Koleje Mazowieckie i Koleje Śląskie –po dwa składy. Tempo wymiany taboru jest zatem wysoce niezadowalające. Tylko 6 z 28 jednostek trafiło do przewoźników z Grupy PKP, w dodatku były to same wagony. Co więcej w ciągu całego 2012 roku na polski rynek pasażerski nie trafiła żadna nowa lokomotywa.   

 

Przewoźnik
Ilość I kwartał 2012
Ilość II kwartał 2012 
Ilość III kwartał 2012
Ilość IV kwartał 2012
Ilość 2012
Udział w rynku
SKM Warszawa
0
3
3
0
6
21%
PKP Intericty
3
3
0
0
6
21%
Koleje Wielkopolskie
0
0
1
4
5
18%
Arriva
0
0
0
4
4
14%
Przewozy Regionalne
0
0
0
3
3
10%
Koleje Mazowieckie
0
0
0
2
2
8%
Koleje Śląskie
0
0
0
2
2
8%

 

 
Udział w rynku –2012 r. (producenci kolejowi)
Na liście rankingowej producentów bez niespodzianek. Pierwsze miejsce dla konsorcjum PESA/ZNTK, której przewaga nad konkurentami nie jest już jednak tak znaczna. Drugie dla Newagu, trzecie dla FPS Cegielski.

 

Producent
Ilość I kwartał 2012
Ilość II kwartał 2012 
Ilość III kwartał 2012
Ilość IV kwartał 2012
Ilość 2012
Udział w rynku
PESA/ZNTK MM
0
0
1
12
13
46%
Newag
0
3
3
3
9
32%
FPS Cegielski
3
3
0
0
6
22%

 

 
2012 – to był bardzo słaby rok pod względem dostaw pojazdów na rynku kolejowym. Jak wspominaliśmy dostarczono tylko 29 pojazdów. Miejmy nadzieję, że wynik ten zostanie poprawiony w roku 2013. Rokowania są niezłe.