Nowe pojazdy pasażerskie w 2012 roku
inforail
01.02.2013 11:00
Nowe pojazdy pasażerskie w 2012 roku
Czwarty kwartał 2012 roku był początkiem a czasem jednocześnie i zakończeniem kilku nowych, niestety małych, kontraktów. W październiku, listopadzie i grudniu ubiegłego roku pojawiło się w Polsce 15 nowych jednostek, co w perspektywie poprzednich miesięcy i tak jest wynikiem nienajgorszym. To jednocześnie o jeden pojazd mniej niż w analogicznym okresie roku 2011. Nowe pojazdy zostały przekazane pięciu następującym przewoźnikom: Kolejom Wielkopolskim –cztery Elfy EN76 (27% udziałów w rynku), Arrivie –cztery SA133 (27%), Przewozom Regionalnym –SA137, EN62, SA139 (20%), Kolejom Śląskim –SA138 i 35WE (13%) i wreszcie Kolejom Mazowieckim –dwa SA135 (również 13%). W tym miejscu należy zauważyć, że wszystkie jednostki przekazane Przewozom Regionalnym zostały zakupione przez Urzędy Marszałkowskie. Przewoźnik samodzielnie nie nabył żadnego pojazdu. I tak Lubuskie zapłaciło za SA137, Warmińsko-Mazurskie za EN62, zaś Zachodniopomorskie za SA139. Co więcej, jak widać z powyższego zestawienia wszystkie dostarczone w IV kwartale 2012 roku pojazdy trafiły do przewoźników samorządowych i prywatnych. Żadnego nowego pojazdu nie odebrały Spółki z Grupy PKP. Nastąpiła zatem zmiana lidera w klasyfikacji przewoźników. Na szczycie znalazły się ex quo Koleje Wielkopolskie i Arriva, po raz pierwszy w historii naszych zestawień. Do wspięcia się na sam szczyt wystarczyły tylko 4 pojazdy, co najlepiej obrazuje słabość rynku kolejowego w Polsce. Drugie miejsce dla Arrivy, trzecie dla Przewozów Regionalnych. Ostatnia pozycja ex quo dla Kolei Śląskich i Kolei Mazowieckich. Wynik ten mógłby być lepszy, gdyby nie opóźnienia w dostawach Elfów dla Kolei Wielkopolskich (zmiana terminów) i Kolei Śląskich. Na testy udał się również 31WE, wyprodukowany przez Newag dla Kolei Dolnośląskich, jednak pojazd nie został odebrany przez przewoźnika, stąd też jest nieklasyfikowany w niniejszym zestawieniu.
Udział w rynku –IV kwartał 2012 r. (przewoźnicy kolejowi)
Przewoźnik
|
Ilość (IV kw. 2012 r.)
|
Udział w rynku
|
Koleje Wielkopolskie
|
4
|
27%
|
Arriva
|
4
|
27%
|
Przewozy Regionalne
|
3
|
20%
|
Koleje Śląskie
|
2
|
13%
|
Koleje Mazowieckie
|
2
|
13%
|
Lista rankingowa producentów
Po raz kolejny liderem została PESA, razem z ZNTK Mińsk Mazowiecki, która rywalizuje na polskim rynku kolejowym już tylko z Newagiem. W IV kwartale 2012 roku bydgoski producent dostarczył 12 z 15 jednostek. Pozostałe trzy to produkty z Nowego Sącz. Wszystko wskazuje na to, że taki stan rzeczy szybko się nie zmieni. PESA do spółki z ZNTK Mińsk Mazowiecki oraz Newag zgarniają bowiem ostatnio wszystko co się da. Wyjątkiem jest zamówienie z ŁKA, które przypadło Stadlerowi, ale to melodia przyszłości. PESA w analogiczny okresie 2011 roku dostarczyła o trzy jednostki więcej, za to NEWAG poprawił swój wynik o 100%.
Udział w rynku –IV kwartał 2011 r. (producenci kolejowi)
Producent
|
Ilość (IV kw. 2011 r.)
|
Udział w rynku
|
PESA
|
12
|
80%
|
Newag
|
3
|
20%
|
Pojazdy dostarczone w IV kwartale 2012 roku
EN76 027-030 Koleje Wielkopolskie PESA
SA133 021-024 Arriva PESA
SA135 017-018 Koleje Mazowieckie PESA
SA137-005 Przewozy Regionalne Lubuskie Newag PR
SA138-005 Koleje Śląskie Newag
SA139 Link Przewozy Regionalne Zachodniopomorskie PESA
35WE-007 Koleje Śląskie Newag
EN62-001 Elf Przewozy Regionalne Warmińsko-Mazurskie PESA
Poniżej łączne zestawienia dla 2012 roku
Udział w rynku –2012 r. (przewoźnicy kolejowi)
W ciągu 2012 roku polscy kolejowi przewoźnicy pasażerscy odebrali łącznie tylko 28 jednostek. To bardzo mało, zwłaszcza, że rok wcześniej było ich aż 78, czyli o 50 więcej. W klasyfikacji przewoźników mamy dwóch liderów: SKM Warszawa i PKP Intercity. Wynik trochę kompromitujący, bo tylko 6 jednostek. Dalej Koleje Wielkopolskie z pięcioma Elfami, Arriva z czterema szynobusami, Przewozy Regionalne z trzema jednostkami i na samym końcu Koleje Mazowieckie i Koleje Śląskie –po dwa składy. Tempo wymiany taboru jest zatem wysoce niezadowalające. Tylko 6 z 28 jednostek trafiło do przewoźników z Grupy PKP, w dodatku były to same wagony. Co więcej w ciągu całego 2012 roku na polski rynek pasażerski nie trafiła żadna nowa lokomotywa.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przewoźnik
|
Ilość I kwartał 2012
|
Ilość II kwartał 2012
|
Ilość III kwartał 2012
|
Ilość IV kwartał 2012
|
Ilość 2012
|
Udział w rynku
|
SKM Warszawa
|
0
|
3
|
3
|
0
|
6
|
21%
|
PKP Intericty
|
3
|
3
|
0
|
0
|
6
|
21%
|
Koleje Wielkopolskie
|
0
|
0
|
1
|
4
|
5
|
18%
|
Arriva
|
0
|
0
|
0
|
4
|
4
|
14%
|
Przewozy Regionalne
|
0
|
0
|
0
|
3
|
3
|
10%
|
Koleje Mazowieckie
|
0
|
0
|
0
|
2
|
2
|
8%
|
Koleje Śląskie
|
0
|
0
|
0
|
2
|
2
|
8%
|
Udział w rynku –2012 r. (producenci kolejowi)
Na liście rankingowej producentów bez niespodzianek. Pierwsze miejsce dla konsorcjum PESA/ZNTK, której przewaga nad konkurentami nie jest już jednak tak znaczna. Drugie dla Newagu, trzecie dla FPS Cegielski.
Producent
|
Ilość I kwartał 2012
|
Ilość II kwartał 2012
|
Ilość III kwartał 2012
|
Ilość IV kwartał 2012
|
Ilość 2012
|
Udział w rynku
|
PESA/ZNTK MM
|
0
|
0
|
1
|
12
|
13
|
46%
|
Newag
|
0
|
3
|
3
|
3
|
9
|
32%
|
FPS Cegielski
|
3
|
3
|
0
|
0
|
6
|
22%
|
2012 – to był bardzo słaby rok pod względem dostaw pojazdów na rynku kolejowym. Jak wspominaliśmy dostarczono tylko 29 pojazdów. Miejmy nadzieję, że wynik ten zostanie poprawiony w roku 2013. Rokowania są niezłe.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024