Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe pociągi dla Pragi, w tym RegioSharki. Nie będzie kolejnych diesli

inforail
18.06.2021 08:45
Praga i Kraj Środkowoczeski uzgodnili, że wprowadzą do ruchu 20 nowych jednostek elektrycznych i 10 dieslowskich na linie kolejowe z Pragi do Kralup nad Vltavou, a także na linie S6 i S7 do Beroun oraz linię S75 z Beroun przez Křivoklát do Rakovnika.

RegioPantery

Na linii S4 / U4 z Pragi do Kralup nad Vltavou zostaną wdrożone nowe elektryczne trzyczłonowe jednostki Škoda RegioPanter o pojemności 240 miejsc oraz 10 nowych dwuczłonowych jednostek silnikowych Pesa RegioShark o pojemności 120 miejsc. Dalej na trasie Roudnice nad Labem do Ústí nad Labem zastąpione zostaną jednostki CityElefant, co pozwoli wzmocnić ruch na zmodernizowanej linii z Pragi w kierunku Lysej nad Labem.

Nowe RegioPantersy zostaną połączone w składy na odcinku Praga - Kralupy nad Vltavou, szczególnie w godzinach szczytu, z łączną pojemnością 480 miejsc (istniejący trzyczłonowy CityElefant ma pojemność 310 miejsc). Część z nich zastąpi także zestawy ze starszymi wagonami piętrowymi ciągniętymi przez klasyczne lokomotywy na linii S7 do Beroun. Będą one następnie wykorzystywane na linii z Pragi do Všetaty, Mělníka i Mladej Boleslav, dzięki czemu będą oferować tutaj bezbarierowy dostęp, czego nie mają klasyczne wagony.

RegioSharki i kolejne zakupy

10 nowych jednostek silnikowych RegioShark będzie kursować od 2023 roku na liniach z Pragi przez Rudná do Pragi do Beroun (linia S6), a następnie przez Křivoklát do Rakovnika (linia S75).

W dłuższej perspektywie planuje się zakup nowych czteroczłonowych pociągów piętrowych o dużej pojemności. Do 2030 roku mają pojawić się na najbardziej ruchliwej linii S7 do Beroun oraz na planowanej linii do lotniska Vaclava Havla, w tym zmodernizowanej linii do Kladna. Nowe pociągi będą już wyposażone w nowy system ochrony pociągów ETCS, a pociągi elektryczne będą gotowe do planowanej konwersji na system prądu przemiennego.

Przygotowywana jest również elektryfikacja pozostałych linii z Pragi do Mladej Boleslav, Beroun przez Rudná, do Vraný nad Vltavou i dalej do Posázaví oraz tzw. Praski Semmering. Dla tych i innych istniejących linii zelektryfikowanych w Czechach Środkowych konieczne będzie wówczas zakupienie nowych jednostek elektrycznych lub hybrydowych o odpowiedniej pojemności (240 lub 160 miejsc). W przypadku innych niezelektryfikowanych linii rozważa się również zakup pociągów zasilanych bateriami lub wodorem, podczas gdy przy zakupie nowych pociągów nie bierze się już pod uwagę konwencjonalnego napędu diesla.