Nowe otwarcie inwestycji na kolei okiem Siemensa
Za dalszym rozwojemkolei bezpiecznej, wygodnej i szybkiej, a po 2020 roku Kolei Dużych Prędkości,opowiadał się podczas EKG w Katowicach Krzysztof Celiński, dyrektor branżyMobility Siemens. Dyrektor Celiński uczestniczył w panelu dyskusyjnym”Inwestycje infrastrukturalne – nowe otwarcie (kolej)”.
Podczas debaty dyskutowano m.in. o zaawansowaniu inwestycjikolejowych, planach modernizacji linii i dworców, ryzyku kumulacji robót iwydatków oraz o ograniczeniach i barierach do pokonania. Oceniano również jakbędzie wyglądała kolej na początku przyszłej dekady, czyli po wykorzystaniuśrodków z obecnej perspektywy UE.
Ryzyko kumulacjirobót – wykonawcy
W odpowiedzi na pytanie o ryzyko kumulacji robót, dyrektorbranży Mobility Siemensa Krzysztof Celiński ocenił, że szansą może byćdywersyfikacja, czyli „pamiętanie o tym, że zarówno w liście rezerwowej,jak i w projektach, które są aktualnie prowadzone, są projekty, które nienawiązują do samej nawierzchni, czyli tłucznia, szyn i podkładów, a dotyczątechnologii i innowacyjności”.
Zauważył, że kolej tym różni się od dróg, że ma takiekomponenty technologiczne jak telekomunikacja, informatyka, energetyka – czylilinie przesyłowe, podstacje, prostowniki itp. – w które są „włączane”różne gałęzie przemysłu i firmy produkcyjne, niekoniecznie te „krytyczne”.
Niektóre z takich projektów nie wymagają pozwoleń na budowęi „nie wpadają w te wielkie ograniczenia”. Pozwala to nawykorzystywanie usług firm wykonawczych, które dziś wykonują różne obiektyprzemysłowe. Krzysztof Celiński uważa, że w przypadku kumulacji zadań można ztakich rozwiązań skorzystać.
Zwrócił też uwagę, że szereg projektów kolejowych macharakter „urbanistyczny”, czy z zakresu „planowaniaprzestrzennego”. Wskazał na tak wielkie projekty jak Warszawski WęzełKolejowy, miliardowe inwestycje w Łodzi czy na E59 w części Szczecin Dąbie.Wyraził satysfakcję, że po okresie regresu inwestycyjnego, wiele miejscowości”wraca teraz do kolei”.
Kolej bezpieczniejszai szybsza od transportu drogowego
Podczas dyskusji o spodziewanych efektach zagospodarowaniaśrodków z obecnej perspektywy finansowej UE, dyrektor Celiński wskazał m.in. napoprawę bezpieczeństwa na kolei przy znacznym skróceniu czasu przejazdów.
„Z Warszawy do Krakowa i Katowic uda nam się pokonaćbarierę dwóch godzin – 1h 59 min., z Warszawy do Poznania 2 h 10 min., zWarszawy Wschodniej do Gdańska 2h 20 min., z Poznania do Szczecina Dąbia 1 h30-35 min.” – wymieniał. Podkreślił, że samochodem trudno będzie pokonaćtakie odległości w podobnym czasie.
Przypomniał jednocześnie, że Siemens dostarcza teżurządzenia pokładowe do ERTMS (Europejski System Sterowania Pociągiem – przyp.CP PAP), co „znacząco powiększa bezpieczeństwo na kolei”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kolej DużychPrędkości
Dyrektor branży Mobility Siemensa zaznaczył, że jestzwolennikiem kontynuowania prowadzonych już projektów także po roku 2020 ibudowania Kolei Dużych Prędkości. Nawiązał do budowy Centralnego PortuKomunikacyjnego, który – jak ocenił – „musi być obsługiwany przez kolejszybszą niż konwencjonalna”.
„Budujemy tunel w Łodzi (średnicowy – przyp. CP PAP) iobiecywaliśmy po cztery tory (…) więc mówimy o Kolei Dużych Prędkości od dawnaw kontekście tunelu, zatem powinniśmy wrócić do tego projektu” -powiedział Krzysztof Celiński.
Przypomniał także o wstrzymanym projekcie „przedłużeniaCMK-i (Centralna Magistrala Kolejowa – przyp. CP PAP) przez JuręKrakowsko-Częstochowską” i zaapelował, aby do takich planów wrócić.
„Zwłaszcza, że gdy mówimy o przemyśle, o technologii, orozwoju, to żaden polski producent taboru kolejowego – jeżeli nie może siępochwalić spełnianiem reżimów w TSI dużych prędkości, jakości i niezawodności(TSI, czyli Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności – przyp. CP PAP) – tonie sprzeda dużej liczby swoich produktów w innych krajach” – powiedziałekspert Siemensa.
Jego zdaniem dotyczy to także „signalingu”,sposobów utrzymania i innych dziedzin, które są związane z innowacyjnością ipodnoszeniem poziomu szeroko rozumianego przemysłu kolejowego i budowlanego.
„Nie dziwię się, że w Wielkiej Brytanii projekt HS2 (ang.High Speed Two) postępuje teraz bardzo szybko i myślę, że warto do takichrozwiązań wrócić” – stwierdził Krzysztof Celiński.
„