Nowe lokomotywy dla Kolei Mazowieckich

inforail
20.04.2010 16:13

We wtorek 20 kwietnia br. „Koleje Mazowieckie – KM”sp. z o.o. podpisały umowę z firmą Bombardier Transportation GmbH na zakup 11 dwukabinowych lokomotyw elektrycznych typu TRAXX P160 DC. Wartość kontraktu szacowana jest na około 40,5 mln euro, przy czym połowa zostanie sfinansowana ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Dostawa lokomotyw zaplanowana jest na lato 2011 roku.
Ze strony Kolei Mazowieckich umowę podpisali Artur Radwan –Prezes Zarządu Spółki „Koleje Mazowieckie –KM”sp. z o.o. oraz Czesław Sulima –Członek Zarządu Spółki „Koleje Mazowieckie –KM”sp. z o.o., Dyrektor Eksploatacyjny, natomiast ze strony fimy Bombardier Transportation GmbH Ake Wennberg – Prezydent Dywizji Lokomotyw oraz Janusz Kućmin – Generalny Przedstawiciel Bombardier na Polskę.
Lokomotywy TRAXX, oferowane przez firmę Bombardier, spełniają wszystkie oczekiwania, postawione przez Koleje Mazowieckie. Zakup lokomotyw TRAXX to ważny krok w kierunku poprawy jakości świadczonych usług. Dzięki tym nowym lokomotywom będziemy mogli w pełni wykorzystać możliwości techniczne wagonów piętrowych –powiedział Artur Radwan, Prezes Zarządu Kolei Mazowieckich.
Natomiast Ake Wennberg, Prezes Dywizji Lokomotyw i Wyposażenia w Bombardier Transportation, zapewnił, że Lokomotywy TRAXX doskonale sprawdzają się na rynku. Obecnie, w samej Europie, użytkowanych jest ich ok. 800. Jestem dumny, że także Koleje Mazowieckie dołączyły do grona operatorów, które zaufały naszym lokomotywom elektrycznym. Cieszę się na długotrwałą i owocną współpracę pomiędzy naszymi firmami.
Głos zabrał także Janusz Kućmin, Generalny Przedstawiciel Bombardier na Polskę, który zwrócił uwagę, że jest to pierwszy na polskim rynku zakup lokomotyw elektrycznych TRAXX, przeznaczonych do obsługi przewozów pasażerskich. Cieszymy się, że Koleje Mazowieckie po raz kolejny zdecydowały się na zakup naszych produktów, potwierdzając tym zaufanie, jakim darzy oferowane przez Bombardiera pojazdy szynowe.
Podpisana umowa jest efektem wygranego przez firmę Bombardier Transportation GmbH przetargu na dostawę 11 nowych, dwukabinowych lokomotyw elektrycznych. Kontrakt obejmuje również świadczenie usług serwisowych w okresie 4 lat od daty przekazania elektrowozu oraz przeszkolenie z zakresu obsługi pracowników Spółki.
Obok Bombardiera do przetargu stanęły jeszcze dwie firmy: CSR Zhuzhou Electric Locomotive Co. Ltd. (ZELC) oraz Siemens. Niezbędnym wymogiem było m.in. wykazanie się przez producentów dostarczeniem w okresie ostatnich trzech lat 5 sztuk nowych lokomotyw elektrycznych przystosowanych technicznie do prędkości minimum 160 km/h.
Pociąg typu push-pull składa się z lokomotywy, wagonów środkowych i dołączonego na końcu składu wagonu sterowniczego z kabiną dla maszynisty. Lokomotywa tradycyjnie ciągnie pociąg. Przy zmianie kierunku jazdy, nie ma jednak konieczności jej przestawiania. Maszynista po prostu przesiada się do kabiny w wagonie sterowniczym i stamtąd steruje lokomotywą, która tym razem pcha cały skład. To rozwiązanie pozwala na oszczędność czasu oraz dużych nakładów pracy i środków.
Koleje Mazowieckie dysponują 36 wagonami piętrowymi (26 środkowych i 11 sterowniczych), których producentem jest firma Bombardier. Pociągi piętrowe były ciągnięte przez lokomotywy EU07 wypożyczone od PKP Cargo S.A. Do wykorzystania możliwości technicznych push-pulli niezbędne są nowoczesne lokomotywy, które w barwach Kolei Mazowieckich pojawią się na torach Mazowsza do końca przyszłego roku.