„Nowe” EZT w trójmiejskiej SKM

inforail
30.10.2007 11:14
26 października na dworcu Gdańsk Główny, oraz na terenie bazy SKM w Gdyni Cisowej odbyła się uroczystość przekazania do eksploatacji 4 gruntownie zmodernizowanych składów elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN 57. Projekt przebudowy jednostek udało się zrealizować dzięki pomocy Unii Europejskiej oraz budżetu państwa.
„Nowe”EZT w trójmiejskiej SKM„Nowe”EZT w trójmiejskiej SKM
Przeprowadzenie modernizacji składów w ZNTK Mińsk Mazowiecki to moment przełomowy w dziejach trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Skala przebudowy, przez zastosowanie wielu nowinek technicznych i zmiana wyglądu pociągów sprawia, że ich wprowadzenie na tory to nie lada rewolucja na Pomorskich torach.
Zakup był współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w sumie 5 mln złotych. Wartość całego projektu wyniósła 18,5 mln. złotych.
„Nowe”EZT w trójmiejskiej SKM„Nowe”EZT w trójmiejskiej SKM
Napęd
W stosunku do wykonywanych dotychczas modernizacji jednostek trakcyjnych serii EN 57 (min. dla PKP PR) znaczną nowością jest zastąpienie przestarzałych układów rozruchowych nowoczesnym rozruchem impulsowym. Wpływa to na brak charakterystycznego szarpnięcia przy ruszaniu składu, oraz na lepsze wartości przyspieszeń. Wymieniono także przetwornice i sprężarki, oraz wstawiono nowe wózki. Wszystko to wpłynęło na obniżenie poziomu hałasu. Wspomniany zmiany w napędzie wpływają ponadto na oszczędność energii, której zmodernizowane EZT zużywają od 30 do 40 % mniej niż pociągi ze starszą aparaturą elektryczną. Mniejsze wykorzystanie energii wpływa rzecz pozytywnie na ochronę środowiska.
26 października na dworcu Gdańsk Główny, oraz na terenie bazy SKM w Gdyni Cisowej odbyła się uroczystość przekazania do eksploatacji 4 gruntownie zmodernizowanych składów elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN 57Wszystkie 4 przebudowane kolejki otrzymały pełny monitoring
Wygląd
Znacznym zmianom uległ wygląd składów. Pociągi otrzymały nowe, aerodynamiczne czoła, znane już z modernizacji dokonywanych na zamówienie PKP PR. Pomalowano je w nowe barwy SKM, jednak przy zachowaniu niebiesko-żółtej konwencji. Pewną nowinką w trójmiejskich kolejkach jest zastosowanie funkcji możliwości otwierania drzwi przez pasażerów (zmodernizowane jednostki będą kursować głównie po linii Słupsk –Tczew, gdzie otwieranie wszystkich par drzwi przez prowadzącego skład zwłaszcza na wioskach jest zbędne). Na czołach i w środkowych wagonach tuż nad linią okien znalazły się wyświetlacze wskazujące kierunek jazdy.
Prawdziwe zmiany zaszły wewnątrz. Likwidacji uległy przedziały służbowe, gdzie wygospodarowano więcej miejsca na rowery (od maja do końca września co roku SKM wozi rowery bezpłatnie), oraz dla podróżnych z większym bagażem. Przy pierwszych drzwiach znajdują się specjalne podnośniki, które mają ułatwić dostęp do przedziału osobom niepełnosprawnym. Warto podkreślić, że również z myślą o nich wykonano przystosowane do ich potrzeb toalety Aby zapewnić odpowiednio wygodne warunki pracy obsłudze kolejki, powiększono kabinę, w której zabudowano zupełnie nowy, w znacznej mierze zautomatyzowany pulpit, z ciekłokrystalicznym ekranem. Kabina jest też klimatyzowana.
Przedziały zmodernizowanych zostały podzielone przeszklonymi ściankami działowymi, co wpływa pozytywnie na poczucie bezpieczeństwa pasażerów, oraz doświetlenie wnętrza. Co więcej: w każdym z nich znajdują się wyświetlacze informacji pasażerskiej, które w połączeniu z powiadamianiem głosowym informować będą pasażerów o kolejnych stacjach na trasie pociągu.
Stare siedzenia wymieniono na nowe z logiem przewoźnika, a podłogę wyłożono specjalną antypoślizgową wykładziną. Obudowano oświetlenie wnętrza w taki sposób, by lampy nie stały się ofiarą wandali. Nowością są przyciemniane szyby, które ograniczają nagrzewanie się wnętrza.
„Nowe”EZT w trójmiejskiej SKM„Nowe”EZT w trójmiejskiej SKM
Bezpieczeństwo
Wszystkie 4 przebudowane kolejki otrzymały pełny monitoring. Jest on kontrolowany przez obsługę pociągu z kabiny maszynisty. Obejmuje on także kamery zainstalowane na zewnątrz składu. Instalacja tych urządzeń ma pomóc pracownikom SKM zwalczać szerzące się zwłaszcza po sobotnich dyskotekach dewastacje składów. Praktyka wykaże na ile się sprawdzi.
Łyżka dziegciu
Nie wszystko w pociągach zachwyca. Wciąż problemem są przejścia między elementami składów, których dostępu bronią ciężkie drzwi, z trudem przesuwane przez słabszych pasażerów (w Kolejach Mazowieckich są już drzwi pół automatyczne). Podobnie jest z wejściem do ubikacji (nota bene –z przeznaczeniem dla osób niepełnosprawnych –zazwyczaj słabszych). Kwestią problematyczną jest sens instalacji rozkładanych platform dla niepełnosprawnych –czas otwarcia i zamknięcia takiego urządzenia jest stanowczo z długi. Być może należałoby się pokusić o jakieś inne rozwiązanie.
Jednostki trakcyjne EN57 obarczone są także taką wadą konstrukcyjną, jak niewielka ilość drzwi, która w komunikacji aglomeracyjnej Trójmiasta jest znaczącym i nierozwiązanym od lat problemem. Chociażby z tego powodu należałoby więc pomyśleć o kwestii zakupu całkiem nowego taboru, tym razem przystosowanego do potrzeb Trójmiasta, który aspiruje do wzięcia udziału w mistrzostwach Europy w roku 2012.
„Nowe”EZT w trójmiejskiej SKM„Nowe”EZT w trójmiejskiej SKM
Eksploatacja
Po uroczystej ceremonii przekazania pociągów do eksploatacji, jeszcze tego samego dnia poświęcone przez arcybiskupa Gocłowskiego składy wyruszyły na trasę w Trójmieście. Od 1 listopada będą jednak na stałe kursowały na najdłuższej linii Szybkiej Kolei Miejskiej ze Słupska do Tczewa. Ciekawostką jest fakt, że według zapewnień rzecznika SKM Pawła Wróblewskiego, pociągi wzorem pojazdów komunikacji miejskiej zostaną oznaczone w rozkładzie jazdy jako przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.