Nowe autobusy szynowe dla Kolei Mazowieckich
inforail
09.08.2011 12:42
Nowe autobusy szynowe dla Kolei Mazowieckich
Województwo Mazowieckie ogłosiło przetarg na dostawę dwóch fabrycznie nowych, jednoczłonowych spalinowych autobusów szynowych przeznaczonych do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym (głównie na terenie województwa mazowieckiego), o dziennym przebiegu każdego z autobusów około 500 km oraz ich serwisowanie przez okres 4 lat licząc od daty odbioru. Pojazdy zostaną zakupione dla Kolei Mazowieckich. To pierwszy taki przetarg w historii przewoźnika. Wcześniej na mazowieckie tory wyjeżdżały szynobusy jednoczłonowe, ale używane, sprowadzone z Niemiec.
O zamówienie mogą ubiegać się producenci, którzy posiadają odpowiednią wiedzę i doświadczenia w produkcji autobusów szynowych. Wykazać należy dostawy, w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie, co najmniej jednej sztuki fabrycznie nowego, spalinowego pojazdu szynowego, przeznaczonego do realizowania kolejowych przewozów pasażerskich, z podaniem wartości, przedmiotu i daty wykonania. Wydaje się zatem, iż faworytów do zwycięstwa jest dwóch: Konsorcjum PESA i ZNTK Mińsk Mazowiecki oraz Newag. Niespodzianki jednak mile widziane. Oferty można składać do dnia 12 września 2011 roku. Jedyne kryterium wyboru stanowi najniższa cena.
Jakie mają być szynobusy? Przystosowane do obsługi ruchu regionalnego na liniach o szerokości toru 1435 mm. Minimalna długość pojazdu ze zderzakami to min. 24500 mm. Pojazdy powinny być przystosowane do przewozu dwóch osób na wózkach inwalidzkich. 10% miejsc powinno być dostępnych dla osób uprzywilejowanych, wymagany udział niskiej podłogi to 40%. Szynobusy muszą być także wyposażone w stojak do przewozu min. 3 rowerów w pozycji poziomej bądź pionowej. Toaleta musi stanowić układ zamknięty i być przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Kamery zewnętrzne spełniać mają funkcję lusterek wstecznych z monitorami LCD, zabudowanymi na pulpicie maszynisty obejmujące całą długość pojazdu po obu stronach. Lusterka składać się mają automatycznie po przekroczeniu prędkości 15 km/h. Na czołach pojazdu zamontowane zostaną wyświetlacze w technice LED, na których mają wyświetlać się co najmniej 3 wiersze tekstu. Ponadto pojazdy zostaną wyposażone w wewnętrzną informację pasażerską, system monitoringu, system emisji reklam, system liczenia pasażerów, system informacji rozgłoszeniowej i system monitorowania zużycia paliwa. Producent musi także przygotować miejsce pod automat do sprzedaży biletów oraz kasowniki. Budowa pojazdu –modułowa, czoło pojazdu –opływowe, bez ostrych krawędzi, z wbudowanymi zespolonymi reflektorami dolnymi i górnymi. Pojazdy muszą być przystosowane do pracy w temperaturze od -30 do +40 stopni, w warunkach obfitych opadów i zalegania śniegu, a także kursowania w sterowaniu wielokrotnym co najmniej 3 pojazdów. Prędkość eksploatacyjna pociągów to 120 km/h. Pomieszczenie pasażerskie –bezprzedziałowe o standardzie 2 klasy. Wymagana liczba miejsc siedzących –60 stałych i 8 uchylnych oraz min. 120 stojących. Szerokość przejścia wewnątrz pojazdu to min. 600 mm. Pociągi zostaną pomalowane według wizualizacji przyjętej przez Koleje Mazowieckie. Pojazdy napędzane mają być silnikami wysokoprężnymi, spełniającymi normy EURO3 lub wyższej. Zbiornik paliwa ma umożliwiać dzienny przebieg na poziomie min. 1000 km. Okres zużycia pojazdu –min. 30 lat.
Na dzień dzisiejszy Koleje Mazowieckie eksploatują 11 sztuk autobusów szynowych 7 sztuk VT 627 i 4 sztuki VT 628. Wszystkie te pojazdy zostały zakupione z Niemiec jako używane. Ponadto na park taborowy przewoźnika składają się 194 ezt (wśród nich EN57, EN71 oraz EW 60), 10 Flirtów (ER71) oraz 37 piętrowych wagonów Bombardiera. Mimo, że zdecydowaną większość pociągów Kolei Mazowieckich stanowią ezt EN57, tabor przewoźnika jest jednym z najnowocześniejszych w Polsce. Jak widać nadal jest odnawiany. Wykorzystując tabor, o którym wspomnieliśmy powyżej, w dni powszednie Koleje Mazowieckie uruchamiają średnio 684 pociągi, w soboty średnio 485 pociągów, a w niedziele i święta średnio 473 pociągi.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024