Nowa umowa PKP Intercity. 10 lat, 21 mld zł

inforail
14.01.2021 09:15

autor: Karol Wach

W ostatnich dniach 2020 roku podjęta została decyzja o podpisaniu nowej umowy z PKP Intercity – poinformował dziś (14 stycznia 2020 roku) minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jej wartość to ponad 20 mld zł.

Nowa umowa, zawarta przez narodowego przewoźnika z Ministerstwem Infrastruktury, będzie obowiązywać przez najbliższe 10 lat. Jak powiedział minister Adamczyk oznacza dalsze korzyści dla pasażerów, nowoczesne składy i wagony, a także przyśpieszenie przejazdu pomiędzy głównymi ośrodkami w naszym kraju.

Narodowy przewoźnik ma szanse na zwiększenie swojej pozycji na konkurencyjnym rynku kolejowym – powiedział wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki. Chcemy, żeby kolej była gwarancją jakości i dostosowywała się do potrzeb pasażerów. Te miliardy złotych, które przez 10 lat będą inwestowane w PKP Intercity stanowią mocy impuls do rozwoju gospodarki – dodał.

Inwestycje

Plany PKP Intercity w zakresie modernizacji taboru są bardzo ambitne – powiedział Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński. Wskazał, że rozwój kolei to nie tylko tabor, ale także infrastruktura oraz sprawne narzędzia umożliwiające zakup usług. Ta umowa, według Krzysztofa Mamińskiego, jest gwarantem stabilności obecności PKP Intercity na rynku przewozowym.

Szef PKP SA zwrócił uwagę także na istotne znaczenie usług użyteczności publicznej. To odpowiedź na potrzeby pasażerów.

Chcemy zmieniać spółkę i chcemy inwestować. Dzięki tej umowie będzie to możliwe. Gdybyśmy nie mieli tego zabezpieczenia trudno byłoby nam korzystać ze środków unijnych – powiedział Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk.

Na wielu liniach PKP Intercity odzyskują pasażerów. To połączenia do Białegostoku czy Bydgoszczy. Dla pasażera ważny jest powtarzalny rozkład jazdy. To, co jest ważne to przyszłość. Na mapie Polski pojawiają się nowe miejscowości na kolejowej mapie Polski. Od stycznia kursuje np. pociąg do Płocka. Mieszkańcy Radzynia Podlaskiego nadal mają połączenia, mimo, że do Lublina jest już połączenie szybsze. W wakacje do Białegostoku będziemy jeździć przez Hajnówkę – dodał szef PKP Intercity.    

Do 2030 roku PKP Intercity planuje odnowę taboru dwutorowo. To zakup nowych wagonów oraz dalsza modernizacja. Jak wskazał Marek Chraniuk plan zakłada zakup 38 składów wagonowych. Pozyskanych ma zostać 500 nowych wagonów, przystosowanych do prędkości 200 km/h. Na ten cel ma zostać przeznaczone 19 mld zł.

Kolej jako środek transportu numer jeden

Dzięki nowej dziesięcioletniej umowie PSC i działaniom podjętym w jej ramach zwiększy się dostęp do kolei, co będzie miało duże znaczenie dla zwiększania mobilności społeczeństwa i tym samym walki z wykluczeniem transportowym. W ten sposób odbudowana zostanie rola kolei jako środka transportu pierwszego wyboru w przewozach dalekobieżnych dla jak największej liczby mieszkańców kraju. Plany PKP Intercity zakładają osiągnięcie liczby ponad 74 mln pasażerów w 2030 roku.

Nowa umowa umożliwi wzrost liczby połączeń uruchamianych rocznie przez PKP Intercity w kolejnych latach – z 120 tysięcy pociągów w 2021 roku do ponad 196 tysięcy w 2030 roku, co stanowi wzrost o 64%. Wykorzystane zostaną efekty modernizacji linii kolejowych - rozwinie się oferta oraz zwiększy częstotliwość kursowania pociągów PKP Intercity na głównych trasach, w tym: Warszawa – Białystok, Warszawa – Lublin, Warszawa – Radom – Kielce – Kraków, Warszawa – Częstochowa, Poznań – Szczecin, na których pociągi będą kursować co godzinę. Warszawę i Łódź, a także Kraków z Poznaniem przez Katowice i Wrocław będą łączyć pociągi kursujące częściej niż raz na godzinę.

Planowany dynamiczny wzrost skali działalności przewoźnika pokazuje także praca eksploatacyjna (iloczyn liczby pociągów i przebytej przez nie odległości), która zwiększy się z 370 mln pockm w latach 2011 – 2020 do 683 mln pockm w latach 2021 – 2030 czyli o ponad 84%. W 2030 roku praca eksploatacyjna będzie o 69% większa niż w roku 2021.