Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowa trasa na Pomorzu od grudnia 2022 roku

inforail
23.12.2020 10:45

Gdyńska firma Torhamer wykona dokumentację projektową oraz roboty budowlane tzw. „bajpasu kartuskiego” na odcinku realizowanym przez Pomorską Kolej Metropolitalną.

Pasażerowie będą mogli skorzystać z nowej trasy kolejowej w grudniu 2022 r.

Umowa podpisana

O podpisaniu umowy z gdyńską spółką na realizację zadania poinformował PAP rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku Michał Piotrowski. Inwestycja PKM będzie kosztować 43,25 mln zł.

"Bajpas kartuski" to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229.

Powstaje ona w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia–Kościerzyna–Bydgoszcz. Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny – jaki od pięciu lat jest systematycznie rozwijany na linii PKM – może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.

Będzie objazd

Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów korzystających z kolejowych połączeń pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem, powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201. Dzięki powstaniu "bajpasu kartuskiego" i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201, mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego będą mieli cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem.

Prace przy „bajpasie kartuskim” będą się składać z dwóch części: modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki–Stara Piła–Żukowo– Glincz (należącej do PKP PLK i przez kolejową spółkę realizowanej) oraz odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku Gdańsk Kiełpinek–Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do samorządu województwa pomorskiego spółkę PKM SA przy współpracy z miastem Gdańsk). To właśnie tego ostatniego odcinka dotyczy podpisana we wtorek umowa z Torhamer.

Dwa tygodnie temu również PKP PLK wybrały wykonawcę swojej części "bajpasu kartuskiego". Zostało nim konsorcjum firm PHU Rajbud oraz Torhamer. Koszt inwestycji to 91,5 mln zł.(PAP)