Nowa kategoryzacja polskich dworców
PKP wprowadziła sześć kategorii dworców kolejowych, któremają wskazywać na standard obsługi pasażerów – poinformował we wtorek członekzarządu PKP Piotr Ciżkowicz. Np. w kategorii premium podróżni mogą liczyć nasklepy i wypożyczalnie samochodów.
Zdecydowaliśmy o wprowadzeniu zupełnie nowejkategoryzacji dworców, bo ma ona nam pomóc ustalić standard obsługi pasażerów.Chcemy te standardy ujednolicić, tak, aby pasażerowie wiedzieli, czegospodziewać się na naszych obiektach – powiedziała we wtorek na konferencjiprasowej członek zarządu PKP Piotr Ciżkowicz.
Nowy podział dworców uwzględnia nie tylko liczbę pasażerów,którzy korzystają z danego dworca, ale także m.in. charakter połączeńkolejowych obsługiwanych przez dany dworzec(np. międzynarodowy, aglomeracyjnyczy lokalny) a także znaczenie danego dworca dla miasta czy regionu.
Największe i najważniejsze obiekty w Polsce, m.in. takie jakWarszawa Centralna, Warszawa Zachodnia i Wschodnia, Katowice, Gdańsk, SzczecinGłówny, Poznań Główny, Wrocław Główny a także Lublin, Opole Główne czy Krakówzaliczone będą do kategorii Premium. „Te dworce charakteryzują się tym, żeobsługują ruch międzynarodowy, międzywojewódzki i regionalny, są też ważnymiwęzłami komunikacyjnymi w skali miasta i regionu, znajdują się w nich punktyoferujące usługi komercyjne, czyli np. sklepy i restauracje czy wypożyczalniesamochodów” – poinformował Ciżkowicz. Do tej kategorii należy łącznie 16dworców.
Kolejna kategoria to dworce wojewódzkie. Są to obiektyobsługujące ruch międzywojewódzki, regionalny, czasami także międzynarodowy.”Także one są ważnymi w skali miasta punktami integracji komunikacji,ponadto oferują, bądź będą oferować podróżnym, usługi takie jak kiosk z prasą,mała gastronomia i bankomat. Na tej liście znajduje się 15 dworców, m.in.Olsztyn, Słupsk” – dodał.
Następne kategorie to dworce aglomeracyjne obsługującecodzienny ruch lokalny, czasami także dalekobieżny, stanowiące ważne węzłykomunikacyjne na poziomie aglomeracji. Sporadycznie znajdą się tam sklepy lubpunkty usługowe. Do tej kategorii zaliczają się m.in. takie obiekty jakWarszawa Śródmieście, Olsztyn Zachodni, Mińsk Mazowiecki, Pruszków, Rybnik.Łącznie jest ich 105.
Z kolei kategoria dworców regionalnych dotyczy obiektówzlokalizowanych głównie w małych miastach, obsługujących ruch lokalny iregionalny, stanowiących węzeł komunikacyjny na poziomie gminy lub województwa.PKP zaliczyła do tej kategorii 95 obiektów m.in. dworzec w Suwałkach iPuławach.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Najliczniejszą kategorię stanowią dworce lokalne – 336. Sąto dworce o niewielkim potencjale rozwoju ruchu kolejowego, służące pasażeromdojeżdżającym do większych miast. Wszystkie urządzenia służące ruchowipasażerów zlokalizowane są lub będą w tym wypadku na peronie stacji.
Ostatnią kategorią są obiekty określane, jako turystyczne.”Dworce te funkcjonują wyłącznie lub niemal wyłącznie w sezonieturystycznym. Do nich zalicza się np. ten w Ustce” – wyjaśnił Ciżkowicz.Do tej kategorii PKP zaliczyło 15 dworców.
Członek zarządu PKP ds. nieruchomości Jarosław Batorwyjaśnił, że przedstawione kategorie nie są „sztywne”.”Będziemy, co roku przeglądać te kategorie i na podstawie pewnychkryteriów, które dotyczą natężenia ruchu pasażerskiego a także oceny np. czyten ruch pasażerski ma charakter międzyregionalny czy tylko aglomeracyjny,będziemy oceniać czy nie należy podnieść albo obniżyć kategorii danego dworca.W konsekwencji może się nawet okazać, że są miejsca w Polsce gdzie nie madworca albo stacji, a trzeba go wybudować” – dodał Bator.
PKP ma w dyspozycji 2300 dworców, z których czynnych jest600. Do tej pory PKP dzieliła dworce na cztery kategorie: A, B, C i D.
„