Nocne pociągi coraz bezpieczniejsze

inforail
20.01.2021 09:45

Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło dane, z których wynika, że nocne pociągi są coraz bezpieczniejsze.

Generalnie, liczba popełnionych przestępstw w ostatnich 10 latach utrzymywała się na pewnym stałym poziomie. W niektórych kategoriach (jak rozboje) liczba przestępstw uległa znacznemu zmniejszeniu – podał wiceminister Rafał Weber.

Statystyki zdarzeń wskazane zostały w tabelach:

Nocne 2 (1)
Nocne 1
Nocne 1

Informacja odnośnie najcięższej kategorii przestępstw, do której należą przypadki pobicia osób (w tym przypadku podróżnych w pociągach), prezentowana powyżej, oparta jest na danych przekazanych przez PKP PLK S.A. Dane te dotyczą liczby zdarzeń zarejestrowanych przez Komendę Główną Straży Ochrony Kolei.

Współpraca z Policją i SOK

Wiceminister Rafał Weber podał, że PKP Intercity współpracuje na stałych zasadach z Policją oraz Strażą Ochrony Kolei, którym przekazuje na bieżąco w formie cyklicznych zestawień (dobowych, tygodniowych i miesięcznych) informacje dotyczące zdarzeń skutkujących naruszaniem obowiązującego porządku prawnego w pociągach.

Funkcjonowanie grup operacyjnych SOK jest ważnym elementem zapewnienia podróżnym bezpieczeństwa podczas przejazdów pociągiem. Działania SOK są wysoce skuteczne w zwalczaniu działań przestępczych wobec pasażerów.

Wszystkie zgłoszenia dotyczące zdarzeń mających wpływ na bezpieczeństwo w pociągach, w tym także kradzieże na szkodę podróżnych są rejestrowane przez właściwe terytorialnie Komendy Regionalne SOK oraz Komendę Główną SOK. Na podstawie analizy zarejestrowanych zdarzeń odbywa się planowanie, jak również realizowane są konkretne działania w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w pociągach. Dotyczy to zarówno pociągów uruchamianych przez PKP Intercity, jak też innych przewoźników kolejowych realizujących przewozy na liniach udostępnianych przez zarządcę infrastruktury kolejowej, tj. Spółkę PKP PLK S.A.

Do działań realizowanych w ostatnich latach przez SOK zaliczyć należy w szczególności:

  • comiesięczne działania antykradzieżowe w wytypowanych pociągach pasażerskich prowadzone przez właściwe terytorialnie Komendy Regionalne SOK polegające na wystawianiu nieumundurowanych i umundurowanych patroli SOK w pociągach zagrożonych kradzieżami;
  • typowanie przez Komendę Główną SOK pociągów najbardziej zagrożonych i wyznaczanie tych, które muszą być objęte obowiązkowo patrolami funkcjonariuszy SOK;
  • wzmożone działania w najbardziej zagrożonych pociągach nocnych prowadzone przez nieumundurowanych funkcjonariuszy z grup operacyjno-interwencyjnych SOK samodzielnie lub we współpracy z Policją;
  • bieżąca współpraca pomiędzy pracownikami przewoźników i funkcjonariuszami SOK z Komendy Głównej SOK w zakresie wymiany informacji o zaistniałych zdarzeniach i realizowanych przez obie strony działaniach podejmowanych w celu ograniczenia liczby kradzieży;
  • bieżąca współpraca pomiędzy SOK i Policją oraz Strażą Graniczną w zakresie podejmowania wspólnych przedsięwzięć w celu przeciwdziałania negatywnym zjawiskom w pociągach, na dworcach oraz na pozostałym obszarze kolejowym;
  • bieżąca obserwacja oraz analiza nagrań z monitoringu wizyjnego instalowanego na terenie dworców kolejowych.

Tematyka bezpieczeństwa podróżnych w pociągach i na dworcach omawiana jest również na posiedzeniach Centralnego Zespołu do spraw bezpieczeństwa na obszarach kolejowych i w pociągach, a także odpowiednich Regionalnych Zespołów. W pracach ww. Zespołów biorą udział między innymi przedstawiciele przewoźników kolejowych, zarządców infrastruktury, SOK, Policji, Straży Granicznej i Żandarmerii Wojskowej.

Ochrona w pociągach PKP Intercity

Niezależnie od tego, spółka PKP Intercity zatrudnia od 2016 roku agentów ochrony (z koncesjonowanych agencji ochrony osób i mienia) do zabezpieczania pociągów na trasach najbardziej zagrożonych kradzieżami na szkodę pasażerów. Liczba ochranianych pociągów systematycznie rosła. W latach 2016-2017 chroniono w ten sposób 12 pociągów na dobę. W okresie 2018-2019 zabezpieczano 16 pociągów na dobę. Aktualnie liczba ochranianych wynosi 20 pociągów na dobę, przy czym podobny poziom zaplanowano do utrzymania w 2021 roku. Dodatkowo, co roku w okresie wakacyjnym ochranianych jest 10 pociągów na dobę. Zestawienie ochranianych pociągów odbywa się na podstawie analizy dotychczasowych zdarzeń i obejmuje pociągi kursujące w godzinach nocnych.

Nowe pociągi z monitoringiem

W procedurach pozyskiwania taboru pasażerskiego (zarówno w przypadku modernizacji, jak też zakupu nowego) PKP Intercity uwzględniają wymóg instalacji systemów CCTV. Obecnie użytkowanych jest 358 wagonów z systemami CCTV oraz 60 składów typu EZT. Przewidziano zakup lub modernizację kolejnych 150 wagonów wyposażonych w system CCTV w 2021 roku. Materiały z systemów CCTV dotyczące ew. przestępstw lub wykroczeń, po zabezpieczeniu przez przewoźnika, przekazywane są Policji oraz SOK.