Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nikt nie chce finanować Pendolino

inforail
06.08.2013 08:49

Pierwszy pociąg Pendolino ma przyjechać do Polski na testy w przyszły poniedziałek. Kolejarze wciąż nie mają wszystkich gwarancji potrzebnych do sfinansowania inwestycji. PKP Intercity musiało ponownie rozpisać przetarg na udzielenie takich gwarancji.
PKP Intercity zapewnia, że raty za pociągi są w terminie przekazywane producentowi pociągów, czyli koncernowi Alstom. 'Płatności do Alstomu są terminowo regulowane ze środków pochodzących z dotacji z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko oraz ze środków własnych’ – powiedziała rzeczniczka przewoźnika Zuzanna Szopowska.
Kolejarze liczyli, że połowa wartej ponad 600 mln euro inwestycji zostanie sfinansowana z programów unijnych, a połowa z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Tak się jednak nie stanie – Bruksela uznała, że współfinansowanie Pendolino z publicznych pieniędzy może zaburzyć konkurencję na polskim rynku przewozowym. Po kilkumiesięcznych rozmowach okazało się, że Unia Europejska wprawdzie dołoży do zakupu pociągów, ale o połowę mniej pieniędzy, niż liczyli kolejarze. Zamiast w połowie UE sfinansuje więc inwestycję w jednej czwartej.

Nikt nie chce finanować Pendolino (foto: PKP IC)

Decyzja Brukseli spowodowała, że kolejarze musieli poszukać pieniędzy gdzie indziej. PKP Intercity zwróciło się więc do EBI i uzyskało podniesienie kwoty kredytu z 224 mln euro do 342 mln euro. Przewoźnik musi jednak przedstawić bankowi gwarancje zabezpieczające jego wierzytelności. Przetarg został rozpisany, oferty można było składać do połowy czerwca br. Jak wyjaśniła w rozmowie z PAP rzeczniczka PKP Intercity, wymagania dotyczące gwarancji się zmieniły, dlatego przetarg trzeba było ogłosić jeszcze raz.
Umowa z EBI dotycząca zwiększenia linii kredytowej została podpisana w połowie maja br. 'To spowodowało konieczność wprowadzenia stosowych zmian do umowy o finansowaniu unijnym – aneks do umowy wszedł w życie w lipcu 2013 r.- oraz gwarancji do kredytu’ – powiedziała Szopowska.
Gwarancja bankowa ma być uzupełnieniem gwarancji Skarbu Państwa, udzielonej w lipcu 2011 r. Przewoźnik spodziewa się, że w związku ze zwiększonym finansowaniem z EBI rząd w najbliższych dniach wprowadzi zmiany w tej gwarancji.
Pierwszy pociąg Pendolino ma przyjechać do Polski w poniedziałek. Skład zostanie pokazany we Wrocławiu i jeszcze tego samego dnia pojedzie na testy na torze w Żmigrodzie.
PKP Intercity kupiło pociągi od koncernu Alstom w maju 2011 r. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje dostawę 20 pociągów, które mogą rozwijać prędkość do 250 km/godz., budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. Koszt samych pociągów to ok. 400 mln euro.