NIK: Średni wiek taboru przekracza 25 lat

inforail
27.02.2018 08:30

Barierę dla poprawybezpieczeństwa przewozów stanowi, według raportu NIK, zaawansowany wiekpociągów.

Średni wiek taboru kolejowego przekracza 25 lat i ma istotnywpływ na wysoką liczbę usterek oraz awarii pojazdów kolejowych,wyeksploatowanych pomimo przeprowadzanych napraw. Średni wiek wagonówpasażerskich to 26 lat, towarowych – 27, a lokomotyw – 32 lata.

NIK zwraca uwagę, że duża liczba nieczynnych inieposiadających świadectwa bezpieczeństwa pojazdów kolejowych, zajmujeniepotrzebnie tory i ogranicza możliwości wykorzystywania ich do pracmanewrowych. Przykładowo w PKP Intercity S.A. prawie 1/3 taboru wagonowego (ok.920 z 2 831) stanowiły pojazdy nieczynne, a liczba usterek wykazana w dokumentacjiich utrzymania w 2016 r. wyniosła ponad 4 350. Z kolei tylko 53 proc. lokomotyweksploatowanych przez PKP Cargo S.A., czyli wiodącego przewoźnika towarowego wPolsce, posiadało ważne świadectwo sprawności (pozostałe lokomotywy oczekiwałyna naprawy główne lub okresowe). Ponadto duża różnorodność typów i seriiwagonów oraz jednostek napędnych posiadanych przez przewoźników utrudniałaspecjalizację i unifikację procesu ich utrzymania.

Wyniki kontroli, przeprowadzonych w 2017 r. na zlecenie NIKprzez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego u 23 przewoźników kolejowychwykazały nieprawidłowości m.in. w zakresie: nierzetelnego prowadzenia czynnościzwiązanych z utrzymaniem pojazdów kolejowych – w 10 jednostkach kontrolowanych(43 proc.), niewłaściwego oznakowania pojazdów kolejowych – w 11 jednostkach(48 proc.), nierzetelnego prowadzenia dokumentacji dotyczącej eksploatacjipojazdów kolejowych – w 11 jednostkach kontrolowanych ( 48 proc.).

Według danych NIK najstarszy tabor, co nie jest zaskoczeniemmają Przewozy Regionalne, najmłodszy – Łódzka Kolej Aglomeracyjna. W tympierwszym przypadku średnia ta to ponad 30 lat! Blisko tej granicy jest takżePKP SKM w Trójmieście. Najlepiej w zestawieniu wypadają przewoźnicysamorządowi, którzy eksploatują nowy tabor. Więcej szczegółów na grafice.

Raport NIK na temat stanu bezpieczeństwa polskiej kolei znajdziecie tutaj.