Nieścisłości przy zakupie Pendolino?

inforail
18.10.2016 07:48

Wraca temat zakupuPendolino, mimo, że jednostki te kursują po polskich torach już od niemalżedwóch lat.

Poseł Jacek Wilk pisze w interpelacji do Ministra Infrastrukturyi Budownictwa, iż projekt zakupu 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED250 produkcjiAlstom wzbudzał swego czasu liczne kontrowersje. W lutym 2016 r. wiceminister infrastruktury ibudownictwa Piotr Stomma, stwierdził w rozmowie z Polską Agencją Prasową, iżresort nie jest zadowolony z osiągnięć projektu Pendolino, wskazując na błędnezałożenia, jakie przyświecały temu projektowi.

Co ciekawe, pisze dalej poseł Jacek Wilk, 4 maja 2007 r.,ówczesny prezes PKP Intercity Czesław Warsewicz, udzielił wywiadu Radiu Maryja,z którego wynika, że już wtedy były przygotowywane analizy wykonalnościprojektu zakupu 20 składów zespolonych, przez (jak zostało określone wwywiadzie) „najlepszych specjalistów dostępnych na rynku”.

Biorąc pod uwagę powyższe informacje, poseł zadajenastępujące pytania:

1. Jakich specjalistów zatrudniono w PKP Intercity dowykonania analiz związanych z zakupem składów zespolonych? Przez jakie podmiotyzewnętrzne były one wykonywane?

2. Kiedy podpisano z tymi podmiotami umowy, na jakie kwoty?

3. Kiedy efekty ich prac zostały przedstawionezamawiającemu, tj. PKP Intercity?

4. Czy przeprowadzone analizy zakładały możliwość pozyskaniawspółfinansowania projektu z programu POIiŚ 2007-2013 na poziomie 50% czymniejszym (jeżeli mniejszym niż 50%, to jakim)?

5. Czy wymóg trzysystemowej wersji zasilania (3 kV DC, 15 kV16 2/3 Hz AC i 25 kV 50 Hz AC) w przetargu ogłoszonym 5 sierpnia 2008 rokuprzez PKP Intercity był wynikiem przeprowadzonych analiz i jakie założeniaprojektu przyświecały takiemu wymogowi, skoro zarówno wówczas jak i obecnie wPolsce wszystkie pociągi elektryczne na sieci PKP PLK poruszają się przyzasilaniu 3 kV DC?

6. Czy przeprowadzone analizy wykazały konieczność zakuputaboru z systemem wychylnego pudła czy też brak takiej konieczności?

7. Jakie trasy kursowania pociągów Pendolino zakładaływówczas wykonane analizy?

Pytania te wzbudzają również ciekawość w kontekścieostatniej wypowiedzi Tomasza Zaboklickiego, szefa PESY. Przypomnijmy, o czympisaliśmy na łamach InfoRail, że zwrócił on uwagę na fakt, iż warunki budowy składówzostały zmienione, co działało na niekorzyść polskich producentów, takich jakPESA czy Newag. Zaboklicki stwierdził, że zamawiający wydłużył czas na budowępociągów z dwóch do czterech lat oraz zrezygnował z wychylnego pudła. Gdybyśmymy mieli takie warunki spokojnie zbudowalibyśmy taki pociąg ? mówił Zaboklicki.

Czekamy na stanowisko MIB i odpowiedzi na pytania posła JackaWilka. Czy rzucą one nowe światło na zakup ED250? Do sprawy będziemy wracać nałamach InfoRail.

Więcej na temat tego co o Pendolino mówi Tomasz Zaboklickiprzeczytacie w poniższym linku.