Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nieprawidłowości w utrzymaniu taboru Kolei Śląskich

inforail
19.02.2015 08:55

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, w ramach czynności nadzorczych związanych z eksploatacją pojazdów kolejowych, przeprowadził kontrolę Kolei Śląskich. Ich wynikiem było stwierdzenie naruszenie przez przewoźnika przepisów z zakresu kolejnictwa w zakresie prawidłowości procesu utrzymania pojazdów. Naruszenie przepisów przez przewoźnika polegało m.in. na: niezapewnieniu zgodności procesu utrzymania z wymaganiami zawartymi w Dokumentacji Systemu Utrzymania, niewykonywaniu wszystkich pomiarów z czynności utrzymaniowych poziomu utrzymania P2 i P3, braku opracowania dokumentacji systemu utrzymania oraz utrzymywanie pojazdów w oparciu o niezatwierdzoną przez Prezesa UTK dokumentację, nieprawidłowym prowadzeniu rejestru pojazdów czy nieprawidłowym wystawianiu świadectw sprawności technicznej, niezapewnieniu dokumentacji związanej z eksploatacją i utrzymaniem pojazdów kolejowych szczególnie pod względem jej kompletności, spójności, aktualności oraz zgodności ze stanem faktycznym.

Powyższe zaniedbania doprowadziły w rezultacie do naruszenia przez przewoźnika przepisów prawa, takich jak: ustawa o transporcie kolejowym, rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych, rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie świadectw sprawności technicznej pojazdów kolejowych, rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie sposobu prowadzenia rejestru oraz sposobu oznakowania pojazdów kolejowych czy wreszcie dokumentacja Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem w transporcie kolejowym przewoźnika kolejowego Koleje Śląskie sp. z o.o.

Prezes UTK nakazał przewoźnikowi natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, przeprowadzenie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w działalności przewoźnika oraz w przypadku ich potwierdzenia ?natychmiastowe usunięcie. Ponadto nakazał także dokonanie analizy dokumentacji związanej z eksploatacją i utrzymaniem pojazdów kolejowych szczególnie pod względem zapewnienia jej kompletności, spójności, aktualności oraz zgodności ze stanem faktycznym. Prezes UTK wniósł również o podjęcie odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS – Safety Management System), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością przewoźnika kolejowego.