Nieprawidłowości przy zakupie Pendolino ? były czy nie?
Jakiś czas temu nałamach InfoRail pisaliśmy o możliwych nieprawidłowościach przy zakupiePendolino. Czy rzeczywiście taka sytuacja miała miejsce? Mamy stanowisko MIB.Jest to odpowiedź na interpelację posła Jacka Wilka.
Jak informuje Andrzej Bittel, Podsekretarz Stanu w MIB, działaniadotyczące realizacji projektu „Zakup kolejowego taboru pasażerskiego do obsługipołączeń dalekobieżnych ? Etap I” zostały poprzedzone opracowaniemkompleksowych analiz technicznych, ekonomicznych i finansowych wykonanych przezekspertów własnych PKP IC (m.in. z Biura Strategii, Inwestycji i Techniki,Biura Taboru), jak również niezależnych doradców (Wydział Transportu PolitechnikiŚląskiej w Katowicach, Konsorcjum firm Ernst & Young Corporate Finance Sp zo.o. oraz Centrum Naukowo ? Technicznego Kolejnictwa).
Umowa z Katedrą Transportu Szynowego Politechniki Śląskiejzostała zawarta 26 września 2006 roku. Wynagrodzenie za wykonanie przedmiotuumowy ustalono na 35 000 zł netto.
Umowa dotycząca przygotowania Studium Wykonalności na zakupskładów zespolonych z Konsorcjum firm Ernst & Young Corporate Finance Sp zo.o. oraz Centrum Naukowo ? Technicznego Kolejnictwa została podpisana 15 maja2007 roku na kwotę 400 000 zł netto.
Przedmiotem umowy zawartej z Katedrą Transportu SzynowegoPolitechniki Śląskiej było przygotowanie koncepcji wdrożenia pociągówzespolonych dla krajowych, jak również międzynarodowych przewozów pasażerskichPKP IC. Opracowanie zostało przekazane w grudniu 2006 roku.
Studium Wykonalności przygotowywane w okresie od maja 2007roku do sierpnia 2007 roku zostało przedstawione PKP IC w październiku 2007roku.
Bittel informuje też, że wskaźnik dofinansowania zostałwyznaczony w oparciu o metodę luki w finansowaniu, zgodnie z zaleceniamiKomisji Europejskiej przedstawionymi w Dokumencie Roboczym nr 4 „Wytycznedotyczące metodologii przeprowadzania analizy kosztów i korzyści” wydanym przezKomisję Europejską w sierpniu 2006 roku. W studium Wykonalności opracowanym w2007 roku założono maksymalną wielkość współfinansowania przewidzianą dla osipriorytetowej POIiŚ (50%). Po przeliczeniu luki finansowej wskaźnikdofinansowania określono na poziomie 34%.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Poseł Wilk pytał też,czy wymóg trzysystemowej wersji zasilania (3kV DC, 15 kV 16 2/3 Hz AC i25 kV 50 Hz AC) w przetargu ogłoszonym 5 sierpnia 2008 roku przez PKP IntercitySA był wynikiem przeprowadzonych analiz i jakie założenia projektu przyświecałytakiemu wymogowi, skoro wówczas jak i obecnie w Polsce wszystkie pociągielektryczne na sieci PKP PLK poruszają się przy zasilaniu 3 kV DC?
Odpowiadając na to pytanie Andrzej Bittel pisze, że napięciazasilania zostały ujęte w opisie podstawowych danych technicznych składów iuwzględnione podczas szacowania wartości zamówienia na dostawę 20 sztuk składówzespolonych. Wynikało to z założeń, iż po zakończeniu okresu trwałości projektuskłady zespolone będą mogły być wykorzystywane również w zakresiedalekobieżnych pasażerskich przewozów kolejowych w połączeniach z innymikrajami europejskimi. Jednocześnie będąca ówcześnie na etapie przygotowań dokumentacjadla linii kolei dużych prędkości w Polsce zakładała zastosowanie zasilaniawyłącznie systemem AC.
Bittel wyjaśnia również, że od samego początku postępowaniaprzetargowego PKP IC nie wymagało od dostawców zastosowania wychylnego pudła,aczkolwiek nie wykluczało to możliwości zastosowania tej technologii woferowanych składach. Studium wykonalności projektu oraz analizy potwierdzały,że nakłady na technologię wychylnego pudła byłyby zdecydowanie wyższe przyniewielkich zyskach czasowych. Związane to było m.in. z charakterystyką liniikolejowych po których zakupiony tabor miał kursować w ramach zakładanych doobsługi tras.
W ramach Studium Wykonalności z 2007 roku przeprowadzonoanalizy przy założeniach, że zakupione składy zespolone będą obsługiwałynastępujące trasy: Warszawa ? Gdynia; Warszawa ? Katowice (Gliwice); Warszawa ?Kraków; Warszawa ? Poznań ? Wrocław. Przypomnijmy, że Pendolino jeżdżą na ww.wskazanych trasach. Do Wrocławia jednak kursują przez CMK i Opole, nie zaś jakzakładano przez Poznań.
„