Nieprawidłowości na linii nr 7
Prezes UTK stwierdził naruszenie przez PKP PLK Zakład LiniiKolejowych w Lublinie przepisów w zakresie eksploatacji sieci trakcyjnej nalinii kolejowej nr 7. Jak podano w komunikacie przeprowadzono kontrolę zarządcyinfrastruktury PKP w zakresie nadzoru nad stanem technicznym i procesemutrzymania sieci trakcyjnej o napięciu 3 kV DC, zabudowanej ieksploatowanejna ww. linii kolejowej, na stacjach Trawniki i Jaszczów oraz na przyległych dotych stacji szlakach kolejowych.
Na podstawie ustaleń oraz zgromadzonych w trakcie kontrolidowodów, stwierdzono naruszenie przez PKP PLK obowiązujących przepisów wzakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Stwierdzono m.in. takienieprawidłowości, jak: brak planów (harmonogramów) oględzin sieci trakcyjnej, niewykonanieprzez zarządcę badań izolatorów, które mają przekroczony okres użytkowania, nieusuwanieprzez zarządcę nieprawidłowości w zakresie stanu technicznego sieci trakcyjnej,w szczególności zawartych w protokołach z badań kontrolnych (diagnostyki) orazz przeglądów okresowych, brak opracowanych regulaminów tymczasowych prowadzeniaruchu w czasie wykonywania planowych robót w sieci trakcyjnej, co ma istotneznaczenie w przypadku pracy sieciowych pojazdów kolejowych w strefach działaniaurządzeń samoczynnych sygnalizacji przejazdowych czy niejednoznaczne wpisy wprotokołach z przeglądów okresowych sieci trakcyjnej w odniesieniu do stanutechnicznego izolatorów oraz konieczności ich wymiany.
Wyszczególnione powyżej nieprawidłowości stanowią naruszenieprzepisów: ustawy o transporcie kolejowym oraz przepisów wewnętrznychkontrolowanego zarządcy infrastruktury, tj.:
– instrukcji utrzymania sieci trakcyjnej Iet-2,
– wytycznych diagnozowania sieci trakcyjnej,
– instrukcji o sporządzaniu regulaminów technicznych Ir-3,
– instrukcji obsługi przejazdów kolejowych Ir-7.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastoweusunięcie stwierdzonych nieprawidłowości oraz dokonanie weryfikacji i analizyewentualnego występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjachoraz ich wyeliminowania, a także podjęcie działań przewidzianych przez SystemZarządzania Bezpieczeństwem, mających na celu nadzór nad poziomem ryzykazwiązanego z zarządzaniem infrastrukturą kolejową.