Niemcy: Koniec monopolu kolei na przewozy dalekobieżne

inforail
10.01.2013 11:47
Od stycznia br. między największymi miastami Niemiec mogą kursować autobusy. Po blisko 80 latach, zmieniono przepisy, które dawały kolei monopol na krajowe przewozy pasażerskie o długości powyżej 50 km. Paradoksem jest to, że „prokolejowy”zapis powstał w latach 30-tych XX wieku, czyli za czasów III Rzeszy. W efekcie przez ostatnich kilkadziesiąt lat dalekobieżne połączenie autobusowe w Niemczech mogły istnieć tylko tam gdzie nie dojeżdżała kolej albo połączenie kolejowe było wyjątkowo niedogodne, czyli niekonkurencyjne dla Deutsche Bahn. Wówczas przewoźnikowi wystawiono specjalne zezwolenie –tylko na te konkretne połączenia. Na innych trasach autobusy jeździć nie mogły. W konsekwencji między dużymi niemieckimi miastami praktycznie nie było połączeń autobusowych. W efekcie udział transportu autobusowego w pasażerskim transporcie dalekobieżnym w Niemczech jest znikomy i wynosi zaledwie 2-3%. Dla porównania –linie lotnicze mają 10%, a kolej ponad 85% udziału w tego typu połączeniach. Od tego roku sytuacja ta ma szanse się zmienić. Decyzją rządu federalnego od stycznia pasażerski rynek na trasach powyżej 50 km został uwolniony, a przewoźnicy już szykują się na jego podbój. Pojawienie się przewoźników autobusowych to dobra wiadomość dla podróżnych z nieco chudszym portfelem – jak pokazuje chociażby przykład z polskiego rynku bilety autobusowe mogą być tańsze od biletów kolejowych. Trzeba jednak pamiętać, że niemiecka klej cały czas będzie dotowana z centralnego budżetu, także do pełnej konkurencyjności jest jeszcze daleko, ale na pewno pierwszy, najważniejszy krok został zrobiony. Szerzej na ten temat piszemy w InfoBusie.