Niemcy: Koniec monopolu kolei na przewozy dalekobieżne
inforail
10.01.2013 11:47
Niemcy: Koniec monopolu kolei na przewozy dalekobieżne
Od stycznia br. między największymi miastami Niemiec mogą kursować autobusy. Po blisko 80 latach, zmieniono przepisy, które dawały kolei monopol na krajowe przewozy pasażerskie o długości powyżej 50 km. Paradoksem jest to, że „prokolejowy”zapis powstał w latach 30-tych XX wieku, czyli za czasów III Rzeszy. W efekcie przez ostatnich kilkadziesiąt lat dalekobieżne połączenie autobusowe w Niemczech mogły istnieć tylko tam gdzie nie dojeżdżała kolej albo połączenie kolejowe było wyjątkowo niedogodne, czyli niekonkurencyjne dla Deutsche Bahn. Wówczas przewoźnikowi wystawiono specjalne zezwolenie –tylko na te konkretne połączenia. Na innych trasach autobusy jeździć nie mogły. W konsekwencji między dużymi niemieckimi miastami praktycznie nie było połączeń autobusowych. W efekcie udział transportu autobusowego w pasażerskim transporcie dalekobieżnym w Niemczech jest znikomy i wynosi zaledwie 2-3%. Dla porównania –linie lotnicze mają 10%, a kolej ponad 85% udziału w tego typu połączeniach. Od tego roku sytuacja ta ma szanse się zmienić. Decyzją rządu federalnego od stycznia pasażerski rynek na trasach powyżej 50 km został uwolniony, a przewoźnicy już szykują się na jego podbój. Pojawienie się przewoźników autobusowych to dobra wiadomość dla podróżnych z nieco chudszym portfelem – jak pokazuje chociażby przykład z polskiego rynku bilety autobusowe mogą być tańsze od biletów kolejowych. Trzeba jednak pamiętać, że niemiecka klej cały czas będzie dotowana z centralnego budżetu, także do pełnej konkurencyjności jest jeszcze daleko, ale na pewno pierwszy, najważniejszy krok został zrobiony. Szerzej na ten temat piszemy w InfoBusie.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024