Niemcobusy odjeżdżają do muzeum
inforail
30.04.2012 22:21
Niemcobusy odjeżdżają do muzeum
Przez siedem lat służyły mieszkańcom Województwa Zachodniopomorskiego. W tym czasie przemierzyły odległość równą 165-ciu okrążeniom wokół kuli ziemskiej, czyli ponad 7,2 mln km. Mowa o starych pojazdach typu SA 110, czyli popularnych „Helmutach”, zwanych także „niemcobusami”, które jeździły po zachodniopomorskich trasach kolejowych. – Choć są jeszcze sprawne i nawet jedno z województw było zainteresowane ich eksploatacją na swoim terenie, to jednak uznaliśmy, że przyszedł czas na nowoczesność –powiedział wicemarszałek województwa, Wojciech Drożdż. Stare pojazdy znajdą swoje miejsce w gryfickim muzeum na Stałej Wystawie Pomorskich Kolei Wąskotorowych.
W ubiegłym tygodniu odbyła się ostatnia, sentymentalna podróż „Helmuta”ze stacji Szczecin Główny do Gryfic. –Te pojazdy uratowały nam kilka linii –przyznał dyrektor Zachodniopomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, Andrzej Chańko, który na stacji końcowej wręczył marszałkowi klucz do SA 110 –urządzenie, bez którego nie można kierować pojazdem.
Pora na SA136
Na zachodniopomorskich trasach „niemcobusy”zastąpią nowoczesne pojazdy SA 136, które zostały zakupione przez województwo w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. –Już teraz dysponujemy najnowocześniejszym taborem ze wszystkich województw –podkreślał Wojciech Drożdż. –Smerfy są szybkie, wygodne, bezpieczne, klimatyzowane i monitorowane, a wkrótce będą też wyposażone w dostęp do sieci Wi-Fi. Kończy się ponadto przetarg na dostawę dwóch nowych, dwuczłonowych pojazdów spalinowych, a przypomnę, że równolegle trwają prace Zachodniej Grupy Zakupowej, w ramach której nasze województwo pozyska siedem nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Na ukończeniu jest studium wykonalności tego projektu – dodał wicemarszałek.
Województwo Zachodniopomorskie dba nie tylko o nowoczesny tabor, ale także o poprawę stanu infrastruktury kolejowej. Trwa modernizacja linii 402 na odcinku Kołobrzeg –Goleniów z budową dwóch łącznic do Portu Lotniczego Szczecin –Goleniów, co ma ułatwić dojazd na lotnisko zarówno od strony Szczecina, jak i Kołobrzegu. Stan prac można było ocenić w czasie dzisiejszej podróży.
Prowadzona jest także modernizacja linii 403 na odcinku Wałcz –Ulikowo, której efektem będzie przywrócenie po 12 latach przerwy bezpośredniego połączenia kolejowego Wałcza i Piły ze Szczecinem. Władze województwa zabiegają także o przyspieszenie inwestycji o znaczeniu państwowym, w szczególności na linii CE 59 (Nadodrzanka) oraz E 59.
O SA110+SA112
Szynobusy VT624 zostały wyprodukowane przez fabrykę MAN Waggonfabrik Uerdingen w latach 1964 –1966. To wysokopodłogowe pojazdy, które jednorazowo mogą przewieźć 228 pasażerów (dane dotyczą trój-członu). Zanim pojawiły się na polskich szlakach kolejowych jako SA110/112 musiały przejść długotrwałe badania techniczne, dopuszczające je do eksploatacji, jak również otrzymać zezwolenia z Urzędu Transportu Kolejowego. Stąd też po raz pierwszy wyjechały na trasę dopiero w czerwcu 2005 roku, a nie jak planowano wcześniej w lutym tegoż roku. Paradoksalnie można tu przytoczyć pewien fakt z historii tych pojazdów, które jeszcze w barwach niemieckiego przewoźnika DB Regio z powodzeniem obsługiwały pociągi w relacji Argemunde –Szczecin Główny, korzystając z polskich torów. Składy, po przybyciu do naszego kraju zostały wyposażone w stosowny radiotelefon i skrócono je do dwuwagonowych. W związku z tym wagony silnikowe musiały zostać wyposażone w toalety, które fabrycznie zostały umieszczone tylko w członach środkowych. Nie zmieniło się natomiast malowanie pojazdów, które do końca ich eksploatacji pozostało szaro –czerwono –białe.
„Niemcobusy”w pierwszej kolejności pojawiły się na trasie Kołobrzegu – Goleniów, później zaczęły również obsługiwać takie odcinki jak m.in.: Szczecinek –Runowo Pomorskie, Kołobrzeg –Szczecinek czy Sławno –Darłowo. Na wspomnianych wyżej trasach szynobusy zastąpiły pociągi zestawione najczęściej z lokomotywy spalinowej i dwóch wagonów Bh. Dziś one same zostały zastąpione przez nowocześniejsze jednostki SA136…
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024