Niebezpieczne pociągi woodstokowe?
inforail
13.11.2014 10:18
Niebezpieczne pociągi woodstokowe?
W trakcie dodatkowych pasażerskich przewozów kolejowych w związku z letnim festiwalem muzycznym Przystanek Woodstock wystąpiły nieprawidłowości typowe dla codziennej pracy przewozowej –poinformował Zbigniew Klepacki – podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju w odpowiedzi na interpelację posła Kazimierza Moskala. Powołując się na doniesienia medialne, poseł podejrzewał, iż maszyniści prowadzący składy woodstokowe nie znali szlaków. Przy ich organizacji miało też dochodzić do licznych nieprawidłowości.
Jak poinformował jednak Klepacki, większość nieprawidłowości były to opóźnienia spowodowane defektami taboru, w mniejszym stopniu –zamknięciami torowymi związanymi z inwestycjami realizowanymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA oraz usterkami systemów sterowania ruchem kolejowym. Odnotowano kilka przypadków wydłużonych postojów związanych z lokowaniem podróżnych oraz spowodowanych wybrykami uczestników festiwalu (uniemożliwianie odjazdu pociągu poprzez otwieranie drzwi, nieuzasadnione użycie hamulca bezpieczeństwa). Realizacja pasażerskich przewozów kolejowych w związku z Przystankiem Woodstock przebiegła zgodnie z przygotowanymi wcześniej założeniami, z zachowaniem standardów bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz zapewnieniem bezpieczeństwa podróżnym. W Centrali PKP Polskie Linie Kolejowe SA wyznaczony został koordynator działań (zastępca dyrektora Biura Eksploatacji), natomiast w Zakładzie Linii Kolejowych w Zielonej Górze (jednostce organizacyjnej PKP PLK SA) powołano zakładowy zespół zarządzania kryzysowego. W skład zespołu weszli przedstawiciele zarządcy infrastruktury, Straży Ochrony Kolei, Lubuskiego Oddziału Przewozów Regionalnych sp. z o.o. oraz Policji (podoperacja „Kolej”). W wyniku współpracy uregulowane zostały zasady organizowania ruchu pociągów oraz obsługi podróżnych.
Szczegółowe zasady postępowania zawarte zostały m.in. w regulaminie tymczasowym prowadzenia ruchu pociągów oraz poleceniu naczelnika sekcji eksploatacji w Kostrzynie nad Odrą. Przewidziano również scenariusze działań na okoliczność zaistnienia wypadku kolejowego lub sytuacji kryzysowej skutkującej koniecznością ewakuacji podróżnych z terenu stacji i placu przed dworcem kolejowym.
Z postanowieniami powyższych dokumentów zapoznani zostali pracownicy zarządcy infrastruktury zaangażowani w proces przewozowy, zwłaszcza zatrudnieni na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego w rozumieniu rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz pojazdów kolejowych metra, a także personel przewoźnika kolejowego.
W czasie zintensyfikowanych odjazdów uczestników festiwalu, tj. od godz. 22 dnia 2 sierpnia 2014 r. do godz. 20 dnia 3 sierpnia 2014 r., cały proces nadzorowany był bezpośrednio ze sztabu zarządzającego operacją mieszczącego się na peronie 1. dworca kolejowego w Kostrzynie nad Odrą. Zgodnie z informacją przekazaną przez Przewozy Regionalne sp. z o.o. wszyscy maszyniści pociągów specjalnych uruchamianych na Przystanek Woodstock posiadali aktualne karty znajomości szlaku. W przypadku pociągów kursujących na odcinkach linii kolejowych, na których zgodnie z „Regulaminem przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych w ramach rozkładu jazdy pociągów 2013/2014”obecnie nie jest prowadzony ruch pasażerski, a co za tym idzie, maszyniści nie posiadali znajomości tego szlaku, każdorazowo –zgodnie z procedurami –wynajmowany był dodatkowy maszynista innego przewoźnika (w formie pilota dla maszynisty Przewozów Regionalnych sp. z o.o.) posiadający udokumentowaną znajomość odcinka linii przejazdu pociągu.
Podsumowując, należy zaznaczyć, że wydarzenia związane z obsługą pasażerską uczestników Przystanku Woodstock oprócz defektu składów nie leżały po stronie przewoźnika kolejowego i zarządcy infrastruktury, a podejmowane przez wyznaczone służby interwencje spowodowane były czynnikami zewnętrznymi. Podczas przewozu uczestników festiwalu muzycznego, który według szacunkowych danych odwiedziło 750 tys. osób, nie stwierdzono nieprawidłowości związanych ze znajomością szlaku przez maszynistów. Przedsięwzięte przez zarządcę infrastruktury wraz z przewoźnikiem kolejowym środki okazały się wystarczające do obsługi tak dużej imprezy, pozytywnie rokując również dla następnych edycji.
Na podstawie materiałów Sejmu RP
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024