Niebawem rusza zabudowa pudeł Flirtów dla Kolei Mazowieckich

inforail
18.02.2019 14:24

Koleje Mazowieckieodebrały pierwsze pudła wagonów pociągów FLIRT. Trafią one niebawem do zakładuStadler Polska w Siedlcach, gdzie rozpocznie się ich zabudowa.

Dwa pierwsze, z sześciu zamówionych w maju 2018 rokupojazdów, zostaną wprowadzone do eksploatacji na przełomie listopada i grudniabieżącego roku. Kolejne cztery będą dostarczane sukcesywnie do końca I kwartału2020 roku. Zgodnie z umową ramową Stadler wyprodukuje dla Kolei Mazowieckich 71elektrycznych zespołów trakcyjnych, w tym 61 pięcioczłonowych i 10dwuczłonowych.

Odbiory pierwszych gotowych pudeł wagonów odbyły się wzakładzie produkcyjnym Stadlera w Szolnok na Węgrzech. Delegacja KoleiMazowieckich dokonała na miejscu odbioru pudła wagonu pomalowanego, pudła przedmalowaniem, a także podwozia jednego z wagonów.

Realizacja zamówieniana pierwszych sześć pociągów FLIRT przebiega zgodnie z planem. Dokonaliśmyszczegółowej weryfikacji parametrów technicznych, w szczególności wymiarówwagonów, jakości spawów, czy też grubości powłok lakierniczych. Jesteśmyzadowoleni z jakości produktu firmy Stadler – mówi Czesław Sulima, członekzarządu, dyrektor eksploatacyjny KM.

Pudła pociągów FLIRT są wykonane z aluminium, dzięki czemusą lżejsze niż pudła stalowe, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji.Jednocześnie przy stosunkowo niewielkiej masie spełniają wszystkie wymaganiaeuropejskich standardów wytrzymałościowych (EN 12663) i zderzeniowych(EN15227).

Niższa masa pojazdu toniższe zużycie energii, a także niższe koszty jego utrzymania, np. dziękidłuższym przebiegom pomiędzy wymianami zestawów kołowych. Te aspekty sąszczególnie istotne dla przewoźnika, który użytkuje tabor przez wiele lat –podkreśla Magdalena Dankowska, Dyrektor Projektu w Stadler Polska.

Zgodnie z harmonogramem dostaw umowy ramowej na 71 ezt,pierwsze sześć pojazdów zobaczymy na trasie Warszawa – Działdowo.

Pociągi zamówione przez Koleje Mazowieckie to elektrycznezespoły trakcyjne typu FLIRT najnowszej generacji – nowoczesne, lekkie,energooszczędne pojazdy z pudłami wykonanymi ze stopów aluminiowych. Będąjednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacjiwizualno-dźwiękowej i bezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi będą osiągałyprędkość 160 km/h. Będą również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring,platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsce dla wózków inwalidzkich,dziecięcych i rowerów, nowoczesne toalety oraz interkom umożliwiający kontaktpasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkienowe pojazdy będą wyposażone w urządzenia ETCS (europejski system sterowania).

Umowa na dostawę pierwszych 6 pojazdów, z kontraktuprzewidującego zakup 71 ezt, została podpisana w maju ubiegłego roku. Jejwartość to 205,8 mln zł (brutto). Kwota obejmuje nie tylko zakup pojazdów, aletakże świadczenie usług serwisu i utrzymania, dostawę symulatora oraz szkoleniapracowników. Projekt pn. „Zakup 6 sztuk nowych pięcioczłonowych ElektrycznychZespołów Trakcyjnych” uzyskał dofinansowanie na poziomie 79 proc. kwotywydatków kwalifikowalnych w ramach działania 7.2 Infrastruktura kolejowa RPO WM2014-2020. Wartość całkowita projektu to 153,52 mln zł (brutto), z czego unijnedofinansowanie to 96,16 mln zł.