Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nie wszystkie województwa chcą przystąpić do wspólnego biletu

inforail
18.09.2018 07:21

Przystąpienie dowspólnego biletu, rozumianego jako wspólna taryfa dla kilku przewoźnikówkolejowych, zadeklarowało wstępnie jedenaście województw – poinformował PAPwiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Bittel wyjaśnił, że wstępne deklaracje złożyły województwapomorskie, podkarpackie, małopolskie, śląskie, wielkopolskie, świętokrzyskie,łódzkie, mazowieckie, podlaskie, opolskie i lubuskie. Na razie brak jestdeklaracji ze strony województwa warmińsko-mazurskiego, kujawsko-pomorskiego,dolnośląskiego, zachodniopomorskiego i lubelskiego.

„Bardzo się cieszymy, że na chwilę obecną jedenaściewojewództw wyraziło zainteresowanie przystąpieniem do wspólnego biletu, któryma zachęcić pasażerów do korzystania z kolei”- powiedział PAP AndrzejBittel. Jak dodał, „dzięki biletowi podróże staną się prostsze itańsze”. „Liczę na to, że z tego ułatwienia będą mogli skorzystać jużw grudniu mieszkańcy wszystkich 16 województw. Na ostateczne deklaracjemarszałków województw czekamy do końca września” – dodał wiceministerinfrastruktury.

Polskie Koleje Państwowe deklarowały wcześniej, że są gotowedo wprowadzenia wspólnego biletu od nowego rozkładu jazdy, czyli od początkugrudnia tego roku.

Zgodnie z ideą wspólnego biletu kolejowego im dalej pasażerbędzie jechał, tym mniejsza będzie opłata za przejazd, chodzi o tzw. taryfędegresywną.

Jak mówił wcześniej Bittel, koszt wprowadzenia wspólnegobiletu dla każdego z województw „to od kilkunastu do kilkudziesięciu tys.zł rocznie”. „Ten koszt zostanie wyrównany, nawet jeśli wzrost liczbypasażerów będzie dużo niższy niż 1 proc.” – zauważył Bittel. „Kosztyz punktu widzenia spółek i województw będą minimalne, a korzyści z punktuwidzenia pasażerów, z tego że przyciągniemy nowych klientów na kolej, żenamówimy ich być może do tego, żeby nie jeździli samochodami, aby korzystali zekologicznego transportu kolejowego, te korzyści będą ogromnie” – mówiłwiceminister pod koniec sierpnia br.

Koszt wdrożenia i utrzymania systemu związanego ze wspólnymbiletem zostanie pokryty ze środków centralnych.