Nie ma blokady torów przez podwykonawców Astaldi

inforail
14.11.2018 10:50

Podwykonawcy firmyAstaldi nie blokują dziś torów. Protest został zawieszony po wtorkowychrozmowach z przedstawicielami PKP PLK w Lublinie.

„Nie będzie blokady, ustaliliśmy, że będziemy dalejrozmawiać. Będą kolejne spotkania, co tydzień, najbliższe w poniedziałek” –powiedział po zakończeniu rozmów w Lublinie jeden z podwykonawców Astaldi,Andrzej Jasiński z firmy Budmax w Puławach.

„To było bardzo konstruktywne spotkanie, wiele sobiewyjaśniliśmy. Znaleźliśmy się wszyscy w takiej sytuacji, i my jako podwykonawcyi PKP PLK, której nie przewidują żadne procedury, stąd zamieszanie. Staramy sięto zrozumieć, postanowiliśmy dać jeszcze trochę czasu PLK. To nie tak, że protestuw ogóle już nie będzie, zależy jak dalej się sprawy potoczą” – zaznaczył.

„Przedstawiciele zarządu PKP PLK przynieśli listę iprzedstawili sytuację każdej firmy. Przyjęliśmy plan działania, który będziemyrealizowań. Należności naszej firmy wynoszą około 6 mln zł, dostaliśmy z tego300 tys. zł” – dodał Jasiński.

W spotkaniu uczestniczyło około 25 podwykonawców.Przedstawiciele PKP PLK, którzy uczestniczyli w rozmowach, nie chcieli sięwypowiadać.

We wtorek członek zarządu, dyrektor ds. realizacjiinwestycji PKP PLK Arnold Bresch powiedział, że podwykonawcom Astaldi wypłaconojuż ponad 62 mln zł. Jak dodał, „w najbliższym czasie zapłacimy kolejne 20mln zł”. „Kolejne ok. 40 mln roszczeń jest w analizie. Nie są toroszczenia związane z opieszałością naszych zespołów, ale to roszczenia, którewpłynęły do nas w ostatnim miesiącu” – dodał Bresch. „Wszystkieroszczenia podwykonawców Astaldi to ok. 144 mln zł” – przypomniał.

Astaldi pod koniec września przysłała do PKP PLK informację,że umowy dotyczące modernizacji linii Dęblin – Lublin oraz linii Poznań -Leszno wygasły. Resort infrastruktury wezwał włoską firmę do wznowienia prac,ale wykonawca nie powrócił na place budów. Dlatego PKP PLK 2 październikawezwały Astaldi wraz z konsorcjantami, do podjęcia prac na kontraktach, tj.linii kolejowej nr 7 na odcinku Dęblin – Lublin oraz linii Poznań – Wrocław. Wzwiązku z tym, że włoska firma nie podjęła prac na obu liniach, PLK 5października złożyły oświadczenia o odstąpieniu od obu umów z winykonsorcjantów.

Astaldi jest zaangażowane w Polsce także w budowę dróg orazwarszawskiego metra (jest samodzielnym wykonawcą rozbudowy II linii metra naPradze-Północ i Targówku o stacje Szwedzka, Targówek i Trocka).