`NIE` dla Kolei Małopolskich
inforail
20.03.2013 09:16
`NIE` dla Kolei Małopolskich
Sekcja Kolejarzy NSZZ 'Solidarność’ w Małopolsce od wtorku rozdaje wśród pasażerów ulotki, w których krytykuje działania samorządu wojewódzkiego, zmierzające do powołania samorządowej spółki zajmującej się kolejowymi przewozami regionalnymi w Małopolsce. Jak poinformował przewodniczący Regionalnej Sekcji Kolejarzy NSZZ 'Solidarność’ Henryk Sikora, akcja informacyjna będzie trwała przez kilka dni na dworcach kolejowych w Małopolsce. 'To jest początek, bo jeśli ostatecznie samorząd województwa podejmie decyzję o tworzeniu swojej spółki, a stanie się to być może pod koniec tego roku, to w zależności od sytuacji będą prowadzone dalsze działania’ – zapowiedział Sikora. Związkowcy, powołując się na przykład Kolei Śląskich, które nie radziły sobie z przejęciem od Przewozów Regionalnych transportu na Śląsku w grudniu zeszłego roku oceniają, że rozpoczęcie działalności przez podobną spółkę w Małopolsce doprowadziłoby do 'dużego chaosu i negatywnych skutków dla pasażerów’. Obawiają się oni też, że powołanie nowego przewoźnika regionalnego pociągnie za sobą zmniejszenie liczby połączeń kolejowych w Małopolsce i obniżenie ich jakości, a co za tym idzie także zwolnienia wśród pracowników kolei.
’Oczywiście Kraków się obroni, bo tu jest dużo podróżnych, natomiast najbardziej zagrożone są tereny najbardziej oddalone od Krakowa: odcinek do Zakopanego, teren Nowego Sącza i Krynicy oraz północna część województwa’ – mówił Sikora.
Wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepiela, odpowiedzialny za transport kolejowy, wyjaśnił, że powołanie nowego podmiotu do regionalnych przewozów kolejowych jest jedną z opcji, jaką zarząd regionu bierze pod uwagę w związku z planami ogłoszenia w przyszłym roku przetargu na przewozy pasażerskie na kolejne 10-15 lat. 'W Małopolsce chcemy dobrze działających przewozów kolejowych. Nie ma jeszcze odpowiedzi, w jaki sposób doprowadzimy do tego nowego stanu, natomiast nie chcemy być zakładnikiem złej sytuacji i starych długów Przewozów Regionalnych’ – podkreślił. 'Jednym z rozwiązań może być powołanie spółki samorządowej Małopolskie Koleje, która – wyposażona w pociągi, które kupujemy i stabilną właścicielską dotację – będzie mogła zapewnić te przejazdy’ – dodał. Według Ciepieli w planowanym przetargu będą mogły wystartować też Przewozy Regionalne, jeśli rozwiążą swoje problemy. Pod uwagę brana jest też opcja podziału Przewozów Regionalnych na mniejsze spółki, odpowiadające zasięgiem województwom lub grupom województw i na tej bazie utworzenie Małopolskich Kolei. 'Dzisiaj nie ma jeszcze żadnych przesłanek do niepokoju wśród kolejarzy związkowców, te wszystkie możliwe opcje badamy i chcielibyśmy, aby ta nowa jakość w przewozach w Małopolsce pojawiła się na przełomie 2014/2015 roku’ – zapowiedział wicemarszałek.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024