Nie będzie rewitalizacji linii Łapy-Śniadowo? Kasa na inne inwestycje
PKP PLK SA chcązrezygnować z rewitalizacji linii kolejowej Łapy-Śniadowo w Podlaskiem i prosząo przesunięcie środków UE z tej na inne swoje inwestycje na kolei w regionie,bo brakuje pieniędzy – poinformował w środę wicemarszałek województwa MaciejŻywno.
Departament Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wurzędzie marszałkowskim w Białymstoku dostał w środę od PKP PLK SA CentrumRealizacji Inwestycji Region Centralny oficjalne pismo w tej sprawie.
Z udostępnionej na konferencji prasowej treści tego pismawynika, że PKP PLK chcą zgody na przesunięcie kwoty 49,8 mln zł netto z UE zRegionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego (RPOWP) 2014-2020 zprojektu Łapy-Śniadowo, by móc zrealizować inwestycje na liniach wokół KuźnicyBiałostockiej: rewitalizację linii kolejowej nr 57 na odcinku KuźnicaBiałostocka-Geniusze i rewitalizację linii 923 na odcinku Bufałowo Wschód-Bufałowo. Argumentują, że dodatkowe środki trzeba zabezpieczyć, bo jestprzewidywana zmiana wartości projektów, a to wynika to z nowych szacunkowychkosztorysów.
We wrześniu, z powodu zbyt wysokich cen, unieważnionowspólny przetarg na projekt i prace na liniach 57, 923, a także na linii 6Białystok-Sokółka-Kuźnica i na samym przejściu w Kuźnicy – przypominają wpiśmie PKP PLK. Trwa ponowny przetarg. Oprócz RPOWP, prace te mają byćfinansowane z budżetu państwa i UE z programu Infrastruktura i Środowisko.
Dzięki pieniądzom z RPOWP, PKP PLK miały łącznie zrealizowaćw regionie cztery projekty. Na dwa z nich są zawarte umowy na dotacje -przypomniano w środę w urzędzie. Na linię Łapy-Śniadowo nie ma umowy.
PKP PLK wskazują, że źródłem dodatkowych pieniędzy naprojekty wokół Kuźnicy „mogłyby być w całości środki finansowe” z UEi Funduszu Kolejowego przeznaczone na linię Łapy-Śniadowo. „W związku ztym biorąc pod uwagę priorytetowe znaczenie dla województwa podlaskiego szerokotorowejlinii kolejowej nr 57, rezygnacja z projektu na linii 36 (Łapy-Śniadowo-granica województwa) i przeznaczenie kwoty w wysokości 49,8 mlnzł netto na zwiększenie nakładów na realizację projektu na linii 57, wydaje siębyć działaniem ze wszech miar pożądanym” – argumentują PKP PLK w piśmie dourzędu. Wnoszą o przesunięcie projektu Łapy-Śniadowo na listę rezerwową.
Dodają, że brak zabezpieczenia środków na inwestycje wokółKuźnicy „będzie w rezultacie skutkowało odstąpieniem od realizacji tych projektów”.Może to doprowadzić – jak podnosi PKP PLK – do dalszej degradacjiinfrastruktury kolejowej, zmniejszenia zainteresowania ze strony przewoźników ioperatorów logistycznych, ponadto obsługa ładunków może się przenieść na stronębiałoruską, może też nie być dojazdu od strony Kuźnicy do – jak podano -planowanej przez PKP Cargo budowy Punktu Utrzymania Taboru i TerminalaPrzeładunkowego na terenie stacji Geniusze.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wicemarszałek Żywno powiedział, że będzie to zapewne jedna zpierwszych spraw, którą będzie się musiał zająć nowy zarząd województwa.
16 listopada kończy się kadencja obecnego samorządu. Nowyzarząd województwa nie jest jeszcze powołany. Komisarz wyborczy – jak podajeportal samorządu województwa www.wrotapodlasia.pl zwołał pierwszą sesję nowegosejmiku województwa podlaskiego na 22 listopada. Radni mają wtedy odebraćzaświadczenia o wyborze, ma być wybrany przewodniczący sejmiku. To radnisejmiku, w którym większość będzie teraz miał PiS, będą wybierać marszałka ipozostałe osoby z zarządu województwa, jeszcze nie wiadomo kiedy to nastąpi.
„To będzie trudna decyzja dla nowego zarządu, bo tobędzie przerzucenie odpowiedzialności o tym, czy ta inwestycja w ogólespadnie” – powiedział Żywno. Dodał, że rewitalizacja połączeń kolejowych wregionie jest potrzebna, jest też potrzebna do wykonania RPOWP.
Razem z marszałkiem Jerzym Leszczyńskim poinformowali, żePodlaskie wykonało wymogi w realizacji wydatkowania funduszy z RPOWP na koniec2018 r, żadne środki nie są zagrożone utratą. „Natomiast w inwestycjachkolejowych pojawia nam się obraz dalej nie rozpoczętej żadnej inwestycji zestrony PKP” – mówił o inwestycjach PKP PLK z RPOWP Żywno.
„