Nie będzie przebudowy Pendolino

inforail
30.03.2018 14:40

Obecnie nie sąplanowane prace w zakresie przebudowy składów Pendolino, m.in. z uwagi nahomologację pojazdów i ich dopuszczenie do eksploatacji, a także okrestrwałości projektu, który dofinansowany był z funduszy Unii Europejskiej –poinformował wiceminister Andrzej Bittel.

Z sugestią taką, o czym pisaliśmy w InfoRail.pl wystąpiła doMinisterstwa Infrastruktury grupa posłów, mając na względzie dostępność tychpociągów dla osób niepełnosprawnych. Wyjmowanie miejsc siedzących z wagonu nr 2w zależności od potrzeb, jak zasugerowano w interpelacji, nie jest możliwe bezprzebudowy pociągów – stwierdził Bittel. Miejsca siedzące są trwale zamontowanew pojazdach i nie ma możliwości ich wyjmowania w warunkach eksploatacyjnych,jak również nie ma w pociągu miejsca służącego do przewozu takich foteli.Natomiast lokalizacja miejsc dla osób poruszających się na wózkach wsąsiedztwie części gastronomicznej została skorygowana przy okazji zakupukolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych, tj. pociągów Flirt3 i Pesa Dart.W pojazdach tych miejsca dedykowane dla pasażerów poruszających się na wózkachznajdują się w części składu oddzielonej od przestrzeni gastronomicznej drzwiamiprzedziałowymi. W ten sposób wprowadzane są ulepszenia przy okazji kolejnychzakupów i modernizacji taboru.

Bittel wyjaśnił, że w składach Pendolino miejscaprzeznaczone dla osób poruszających się na wózku zlokalizowane są wbezpośrednim sąsiedztwie toalety przystosowanej do potrzeb osób zniepełnosprawnościami oraz dwóch wind ułatwiających wsiadanie oraz wysiadanie zpociągu. Mogą z nich skorzystać osoby poruszające się na wózku, a także m.in.osoby o kulach, do których dyspozycji są specjalne fotele pozwalające nastabilne wejście do pojazdu. Zastosowanie dwóch wind umożliwia korzystanie zkrawędzi peronowej znajdującej się po jednej lub drugiej stronie pojazdu.Niezależnie od tego składem Pendolino mogą podróżować jednocześnie dwie osobyporuszające się na wózkach – do ich dyspozycji są miejsca nr 11 i 13 w wagonienr 3. Miejsca nr 12 i 18 w tym samym wagonie są natomiast miejscamidedykowanymi dla opiekunów osób z niepełnosprawnością. Taka liczba miejscwynika z wymagań określonych w specyfikacji TSI PRM (dwa miejsca na postójwózków w pociągach o długości między 30 a 205 m). Zgodnie z tymi samymiprzepisami co najmniej 10% miejsc siedzących w pojeździe oraz w każdej klasiemusi być oznaczone jako miejsca uprzywilejowane, przeznaczone dla osóbniepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się, a jednostkiPendolino spełniają ten wymóg. Pociągi przystosowano również do potrzeb osóbniewidomych oraz niedowidzących – miejsca siedzące oznaczono alfabetemBraille'a. Należy podkreślić, że skład z wynikiem pozytywnym został przebadanyi uzyskał homologację zgodnie ze wspomnianymi europejskimi kolejowymiprzepisami TSI, także w zakresie dostępności dla osób o ograniczonej możliwościporuszania się. Rozwiązania zastosowane w jednostkach Pendolino spełniają zatemwymagania określone w regulacjach dot. przewozów osób o ograniczonej możliwościporuszania się, w oparciu o które pojazdy serii ED250 były produkowane.Rozwiązania te nie odbiegają jednocześnie od rozwiązań stosowanych w Europie ina świecie – podał Bittel.