Nie będzie 20 pociągów dla Kolei Mazowieckich
inforail
01.06.2010 08:47
Nie będzie 20 pociągów dla Kolei Mazowieckich
Podczas ostatniego Sejmiku Województwa Mazowieckiego zapadły dwie bardzo ważne dla regionu decyzje. Radni dali zielone światło do rozpoczęcia analizy przedprywatyzacyjnej spółki Koleje Mazowieckie, co pozwoli przewoźnikowi na dalszy dynamiczny rozwój. Drugą ważną informacją jest przyjęcie nowego kształtu budżetu województwa. Niestety w związku z rekordowo wysokim „janosikowym”i spadkiem o 30 proc. dochodów podatkowych, konieczne były zmiany w planie inwestycji.
Od 5 lat samorząd województwa na rozwój Kolei Mazowieckich przekazał 1,7 mld zł, z czego na dotacje przewozowe 938,6 mln zł, a na inwestycje taborowe 663,4 mln zł. Dzięki temu wsparciu udało się doposażyć spółkę w 10 nowych ezt-ów typu Flirt (221,6 mln zł), 37 piętrowych wagonów pasażerskich typu push-pull (254 mln zł), 11 używanych szynobusów od Deutsche Bahn (575 tys. euro), 184 używane ezt-y od PKP Przewozy Regionalne (175,5 mln zł), 2 zmodernizowane ezt-y typu EW60 (1,85 mln zł). W ten sposób Koleje Mazowieckie stały się rozpoznawalną marką, a komfort podróży przewozów regionalnych znacząco się podniósł. Zmiany zaowocowały także zaufaniem pasażerów, których liczba wzrosła –z 40 mln w 2005 r. do ponad 51 mln w 2009 r. Uporządkowany został również transport kolejowy w regionie.
Ten etap rozwoju spółki można uznać za pomyślny. Aby nie zmarnować potencjału przewoźnika, potrzebne są kolejne inwestycje, które wymagają dużo większych nakładów finansowych. Nie jest to jednak możliwe w oparciu o budżet samorządowy. Rozwój Kolei Mazowieckich wymaga zaangażowania inwestora zewnętrznego. Dlatego radni sejmiku przyjęli stanowisko w sprawie sprzedaży udziałów w spółce Koleje Mazowieckie. Daje to zielone światło do rozpoczęcia działań przedprywatyzacyjnych –analizy ekonomiczno-finansowej spółki, prawnej oraz wyceny udziałów. Jej celem jest wyłonienie najkorzystniejszej dla województwa, pasażerów i spółki formuły ewentualnych zmian. Finalizacja zmian w KM byłaby możliwa najwcześniej w przyszłym roku.
Podczas dzisiejszych obrad sejmiku podjęta została również decyzja o przyjęciu zmian w budżecie województwa. Zarząd województwa podjął kilka dni temu decyzję o koniecznych cięciach, wymuszonych przez coraz niższe wpływy z podatku dochodowego. Sytuacja finansowa Mazowsza w drugim kwartale br. uległa pogorszeniu. Zbiega się to w momencie płacenia rzez województwo wyjątkowo wysokiego „janosikowego”, wyliczonego w tym roku na 940 mln zł. Nałożenie się tych dwóch sytuacji sprawiło, że samorząd województwa zmuszony jest rezygnować z wielu planowanych inwestycji, by móc realizować swoje podstawowe zadania i wywiązywać się z czołowych zobowiązań.
Radni województwa zadecydowali o zmianach w budżecie. W ich wyniku zmniejszono dochody województwa o kwotę 322 mln zł, co stanowi 12 proc. planu dochodów na koniec kwietnia;kredytu o 100 mln zł;a wydatków o 422 mln zł, co stanowi 13 proc. planu wydatków na koniec kwietnia. Efektem są zmniejszone dotacje na samorządowe spółki kolejowe –o 10 proc. dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej i 5 proc. dla Kolei Mazowieckich. Nie będzie również realizowany zakup 20 ezt-ów dla KM. Projekt „Parkuj i jedź”będzie wdrażany przy 50-procentwym współfinansowaniu go przez samorządy lokalne. Nie będzie dofinansowań dla dróg gminnych. Kwota inwestycji w drogach wojewódzkich nie uległa znaczącym zmianom. Wydłuży się jedynie czas realizacji niektórych z tych projektów drogowych.
–To już nie jest etap oszczędności –ten prowadziliśmy od ubiegłego roku. To jest etap rezygnacji z ważnych da regionu inwestycji –dodał wicemarszałek Ludwik Rakowski.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024