Nici ze współpracy Cegielski – Stadler?

inforail
02.11.2010 09:14
O aktualnej kondycji Spółki H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych rozmawiamy z jej Prezesem –Jerzym Cukierskim.  
Karol Wach (InfoRail): Jakie są obecnie główne cele FPS?
Jerzy Cukierski (Prezesa spółki H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych)*: Po przejęciu spółki przez Agencję Rozwoju Przemysłu naszym celem jest dostosowanie regulacji prawnych przedsiębiorstwa do, zmierzającej do podniesienia efektywności, wymogów właściciela. Obecnie jesteśmy nadal w fazie negocjacji i pracy nad wstępnym projektem nowego regulaminu wynagradzania wypracowywanego wspólnie ze związkami zawodowymi.
Spółka po zmianie właściciela jest w trakcie opracowywania strategii do 2013 r. uwzględniającej zapaść rynku przewozów pasażerskich. Oczekujemy, że przy współpracy z Agencją Rozwoju Przemysłu, spółka poprawi swoją sytuację i odbuduje pozycję na rynku. Restrukturyzacja ma dotyczyć trzech obszarów: organizacyjnego, produktowego oraz ekonomicznego.
Wagon Cegielskiego dla PKP IC
KW: A jak wygląda kondycja spółki?
JC: W lipcu 2010 r., w drodze przetargu, uzyskaliśmy od Kolei Białoruskich zamówienie na remont okresowy wagonów typu 305Ad2 naszej produkcji. Planowane przyjście wagonów do FPS to początek września br.
W maju 2010 r. wygraliśmy natomiast przetarg na wykonanie wagonów sypialnych typu WLAB RIC – 200, przeznaczonych do przewozów pasażerskich w komunikacji międzynarodowej. Obecnie trwają negocjacje warunków umowy. Od września 2009 r. realizujemy długoterminowy kontrakt na wykonawstwo i dostawę szkieletów ścian bocznych do niskopodłogowych wagonów piętrowych dla firmy Simens A.G. Natomiast, z największym polskim przewoźnikiem – PKP Intercity S.A., –jesteśmy w trakcie realizacji umowy obejmującej produkcję całkowicie nowych wagonów. Są to wagony bezprzedziałowe I klasy, bezprzedziałowe II klasy, z przedziałami dla niepełnosprawnych oraz przedziałowe. Są to pojazdy przystosowane do jazdy z prędkością 200 km/h, z bardzo nowoczesnym designem, oświetleniem LED, z wyświetlaczami wewnętrznymi, na których prezentowane będą informacje pasażerskie, bądź reklamy. W wagonach zastosowano innowacyjne przejście międzywagonowe o podwyższonym komforcie. Współpraca z PKP IC obejmuje również realizację projektu naprawy rewizyjnej wagonów osobowych oraz naprawy głównej z modernizacją (wagony te, finalnie, mają opuścić fabrykę jako wagony II klasy przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych).
KW: Co z ewentualną współpracą z firmą Stadler?
JC: Warunkiem współpracy z firmą Stadler Bussang było wygranie przez Stadler przetargu na dostawę 22 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) dla Województwa Wielkopolskiego. W dniu 6 sierpnia br. swoje oferty w postępowaniu złożyły 3 firmy: Stadler, hiszpański CAF oraz bydgoska PESA. W przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia postępowania, w ramach podpisanego listu intencyjnego, Stadler zamierzał zlecić nam prace związane z budową środkowych wagonów, zestawieniem kompletnych zespołów trakcyjnych oraz przeprowadzeniem testów i uruchomieniem zespołów trakcyjnych. Bylibyśmy również odpowiedzialni za obsługę gwarancyjną pociągów, co znacząco zwiększyłoby efektywność eksploatacji pojazdów. Podpisany list intencyjny dotyczy przetargu na 22 sztuk EZT, ale jesteśmy przekonani, że zainicjowana w ten sposób współpraca pomoże rozwinąć potencjał naszej spółki, realizowany również w innych projektach na rynku polskim i rynkach zagranicznych.
 Wagon Cegielskiego dla PKP ICWagon Cegielskiego dla PKP IC
*Jerzy Cukierski –absolwent Politechniki Gdańskiej. W latach 1990-1994 Prezydent Miasta Skarżysko – Kamienna. Zarządzał firmami różnych sektorów. W latach 1995-2010 pracował w zarządach miedzy innymi takich firm jak PBO S.A. w Radomiu, PZL „Wola”S.A. w Warszawie, ZPS Sp. z o.o. w Pionkach, KiZWK „Bukowa Góra”S.A. w Łącznej. Był członkiem wielu rad nadzorczych takich jak ZM „Mesko”S.A. w Skarżysko – Kamienna, PCO S.A. w Warszawie, ZEORK S.A. w Skarżysku – Kamienna, OBRUM Sp. z o.o. w Gliwicach, MPWiK Sp. z o.o. w Skarżysku –Kamienna.