Newag z umową na 3 lokomotywy dla PKP Cargo

inforail
25.10.2018 11:05

PKP Cargo SApodpisały w czwartek umowę z nowosądecką firmą Newag SA na zakup trzechlokomotyw elektrycznych Dragon 2. Wartość kontraktu, który ma zostaćzrealizowany do końca tego roku wynosi ponad 45 mln zł netto.

Jak podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk,który uczestniczył w podpisaniu umowy, jest ona przykładem na to, że rząd PiSdotrzymuje powziętej trzy lata temu deklaracji, że polscy producenci będąpartnerami przewoźników kolejowych nadzorowanych przez państwo polskie.

„Newag to jest jedno z tych miejsc w Polsce, gdzie polscyinżynierowie realizują projekty na najwyższym światowym poziomie” – zaznaczyłszef resortu infrastruktury i podziękował przedstawicielom nowosądeckiej firmy,że poprzez realizację lokomotywy Dragon 2 wpisuje się ona i uczestniczy wrządowym programie Luxtorpeda 2.0.

„Efekt jest w postaci jednej z najnowocześniejszychlokomotyw, której może pozazdrościć konkurencja (…). Newag wpisuje się wprodukcję pojazdów kolei przyszłości” – ocenił Adamczyk.

Dragon 2 to pierwsza w Europie 6-osiowa lokomotywaelektryczna, w pełni zgodna z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności(TSI 2014) wyposażona w ETCS poziom 2. Jej przeznaczeniem jest prowadzenieciężkich składów towarowych. Jak podkreślają przedstawiciele spółki, pojazdzostał zaprojektowany przez polskich inżynierów i w pełni wyprodukowany wkraju. 78 proc. komponentów użytych do budowy tej lokomotywy pochodzi odpolskich producentów.

Lokomotywa ma doskonałe parametry trakcyjne dla prowadzeniaciężkich pociągów towarowych. Maksymalna siła pociągowa przy rozruchu,wynosząca aż 410 kN pozwala samodzielnie prowadzić składy o masie brutto ponad4 tys. ton.

Dragon 2 został zaprojektowany w systemie modułowym.Lokomotywa jest wyposażona w moduł dojazdowy – silnik spalinowy o mocy 520 kW,umożliwiający krótkie przejazdy po liniach niezelektryfikowanych i nabocznicach. Ponadto Dragon 2 będzie tańszy w użytkowaniu niż starszelokomotywy. To m.in. dlatego, że w lokomotywie zabudowano przekształtnikioparte na węgliku krzemu (SiC), zapewniające bezawaryjną pracę w wysokichtemperaturach, zmniejszenie poziomu hałasu, ograniczenie strat energii o 50proc. oraz zmniejszenie rozmiarów i masy urządzeń o 60 proc.

Odbiorcą trzech pierwszych lokomotyw nowego typu jest polskiprzewoźnik towarowy PKP Cargo. Prezes tej spółki Czesław Warsewicz zaznaczył,że ich zakup wpisuje się w strategię rozwoju firmy.

„Jest to kamień milowy w unowocześnieniu naszego taboru,przede wszystkim w odpowiedzi na potrzeby rynku zgłaszane przez naszychklientów. Wzmacniamy naszą pozycję, jako lidera w przewozach towarowych wPolsce, ale także naszą pozycję w Europie” – zaznaczył prezes PKP Cargo.

Zakup lokomotyw Dragon 2 – zauważył Warsewicz – jestelementem strategii rozwoju spółki, poszerzającym jej zdolność przewozową.”Specjalizacja, w której chcemy się rozwijać to przewozy intermodalne(transport koleją ładunków w kontenerach – przyp. PAP) w korytarzu północe-południe, gdzie potencjał demograficzny i przewozowy jest duży” – zaznaczyłprezes.

Według niego kontrakt z Newagiem jest kolejnym działanieminwestycyjnym spółki w tym roku, obok modernizacji 98 lokomotyw spalinowych itrwającego przetargu na zakup tysiąca platform do przewozu kontenerów. PrezesWarsewicz poinformował PAP, że w przyszłym roku spółka może kupić kolejnychsiedem lokomotyw klasy Dragon 2.

Umowa na zakup trzech Dragonów to niejedyny przykładwspółpracy biznesowej PKP CARGO i Newagu. W maju podpisany został kontrakt namodernizację 60 lokomotyw spalinowych SM44 ze zmianą tej serii na ST48, owartości 388 mln zł netto. Pierwsze egzemplarze odnowionych lokomotywy zostałyjuż przez Newag przekazane, kolejne będą sukcesywnie wzmacniać park taborowyPKP CARGO.

PKP CARGO S.A., podały, że realizując ambitny programtaborowy, planują zakup kolejnych lokomotyw. W październiku opublikowanezostało ogłoszenie o rozpoznaniu rynku w zakresie pozyskania nowych lokomotywcztero- lub sześcioosiowych. Badanie rynku dotyczy pojazdów jedno-, dwu- iwielosystemowych, z modułami dojazdowymi i bez nich. Analiza propozycjiproducentów pokaże, jakiego typu pojazdy, o jakich możliwościach technicznych,trakcyjnych będzie można kupić, co pozwoli w przyszłości na lepszeprzygotowanie przetargów.

Prezes Newag SA Zbigniew Konieczek zauważył, że dostawanowych pojazdów sprawia, że po ponad 30 latach po raz pierwszy do polskiegonarodowego przewoźnika trafia lokomotywa sześcioosiowa krajowej produkcji.

„Jestem bardzo dumny, że lokomotywa Dragon 2 trafi do PKP Cargo, ale oprócz tych lokomotyw produkujemy również elektryczne zespoły trakcyjne, które jeżdżą praktycznie w całej Polsce. Obecnie produkujemy pociągi metra, które będą jeździły w stolicy Bułgarii Sofii. Robimy też pociągi do Włoch. Cały czas rozwijamy firmę. Myślimy o ekspansji na kolejne rynki” – dodał Koniczek.