Newag nie odkupi 14WE
Kilkukrotnie na łamach InfoRail pisaliśmy o zamiarach SKM Warszawa, które dotyczą sprzedaży najstarszych jednostek w taborze przewoźnika, a więc 14WE. Ostatnio pojawiły się spekulacje, że składy wrócą do producenta –nowosądeckiego Newagu. To jednak nieprawda. Nie jesteśmy zainteresowani odkupieniem jednostek 14WE od SKM i ponowną ich sprzedażą –wyjaśnia naszemu portalowi Urszula Makosz z Newagu. Jak się okazuje warszawska eskaemka może mieć problem ze sprzedażą tych składów. Rynek pojazdów używanych w Polsce nie jest wbrew pozorom duży. Swego czasu pojawiały się kolejne spekulacje, dotyczące tych jednostek, mówiące o zainteresowaniu nimi ze strony Arrivy. Przewoźnik jednak doniesień tych nie potwierdza i na dzień dzisiejszy temat nie istnieje. Przynajmniej oficjalnie. SKM Warszawa wystawiła na sprzedaż już w lipcu br. jednostki o numerach fabrycznych 02, 04, 05, 06, 08 i 09. Dwa składy zostały wydzierżawione Kolejom Śląskim. Ostatnimi czasy przewoźnik ten poszukuje dostawcy kolejnych ezt-ów, także w formie dzierżawy, ale chce pozyskać 9 składów. To przekracza możliwości SKM, która posiada tylko sześć pociągów.
Najstarszy pojazd 14 WE rozpoczął 8 rok jazdy, a najmłodszy – ma 6 lat. Dla pociągów to wiek „dziecięcy”. Średnio pociągi jeżdżą po torach 30 –40 lat. Decyzję o konieczności wycofania z ruchu najstarszych składów podjęto po zakupie Elfów i Impulsów. Dokonana przez specjalistów SKM Warszawa ocena, biorąca pod uwagę nie tylko aspekty ekonomiczne, ale także rozwój tej spółki i jej zwiększający się dynamicznie udział w komunikacji miejskiej w stolicy, została wzięta pod uwagę przez zarząd SKM i podjęto decyzję o zakupie nowych pojazdów, a co za tym idzie stopniowym wycofywaniu jednostek 14WE.