Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Newag nadal liderem rynku ezt-ów w Polsce

inforail
25.04.2017 11:17

Ubiegły rok byłrokiem mniejszego popytu na nowe pojazdy szynowe. Mimo to grupa NEWAGugruntowała pozycję lidera polskiego rynku w segmencie produkcji elektrycznych zespołówtrakcyjnych oraz modernizacji lokomotyw spalinowych i wypracowała dodatni wynikfinansowy.

Czynnikiem, który przede wszystkim zaważył na wynikachfinansowych grupy kapitałowej w roku 2016 była luka inwestycyjna związana z późnymuruchomieniem środków z UE z perspektywy budżetowej na lata 2014 – 2020. Po bardzosłabym pod względem ilości ogłaszanych postępowań 2015 roku (zaledwie 4postępowania na dostawę łącznie 20 sztuk nowych EZT, z czego 3 postępowania nałącznie 19 sztuk wygrane przez Spółkę) w 2016 można było zaobserwować wzrostliczby zamówień na dostawę nowego taboru kolejowego (6 postępowań na łącznie 69nowych EZT, z czego 4 postępowania na łącznie 45 sztuk wygrane przez Newag).

W roku 2016 oferty firmy z Nowego Sącza zostały wybrane wpostępowaniach: dostawa 17 EZT dla Urzędu Marszałkowskiego Woj.Zachodniopomorskiego, dostawa 11 EZT dla Kolei Dolnośląskich, 14 EZT dlaŁódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, 3 EZT dla Przewozów Regionalnych oraz 2 SZT dla WojewództwaPodkarpackiego. Sprzedaż pojazdów przypadnie na lata 2017-2020.

W obliczu zdecydowanie mniejszego portfela zamówieńrealizowanych w roku 2016 dostosowaliśmy zdolności produkcyjne do potrzebrynkowych. Jednocześnie Spółka kontynuowała program rozwoju własnychkompetencji konstrukcyjnych rozwijając dział Badań i Rozwoju w Nowym Sączu, wKrakowie oraz w Gliwicach ? twierdzi Zbigniew Konieczek, Prezes Newagu.

Opublikowany pod koniec roku 2014 przez MinisterstwoInfrastruktury i Rozwoju Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko orazRegionalne Programy Operacyjne na lata 2014-2020 umożliwiają wydatkowanieśrodków unijnych na zakup nowego i modernizację istniejącego taboru kolejowego.Zakładany poziom wydatków to około 10 mld złotych. Do grona potencjalnych beneficjentówwpisano nie tylko samorządy terytorialne i przewoźników pasażerskich oraz towarowych,ale również tzw. spółki ROSCO tj. spółki powołane specjalnie w celu prowadzeniadziałalności polegającej na wynajmie/leasingu taboru kolejowego.

W 2016 Spółka rozpoczęła realizację dwóch innowacyjnychprojektów w ramach programu INNOTABOR dofinansowanych z Narodowego CentrumBadan i Rozwoju. Pierwszym z nich jest „Pierwsza na świecie rodzinaautonomicznych, rekonfigurowanych, bimodalnych pojazdów trakcyjnychprzeznaczonych do realizacji przewozów w ruchu pasażerskim międzyregionalnym, regionalnymi aglomeracyjnym, spełniających wymagania Technicznych Specyfikacji InteroperacyjnościTSI”. Drugim projektem jest „Pierwsza na świecie 4-osiowa lokomotywa z zaawansowanymispalinowo-elektrycznymi wielosystemowymi układami napędowymi zgodna z TSI2014”.

W ubiegłym wyprodukowaliśmy 5 pojazdów nowej generacjiIMPULS II przeznaczonych na rynek włoski ? podaje Zbigniew Konieczek. Pierwszyz nich przechodzi obecnie włoskie procedury testów dopuszczających do eksploatacjiwe Florencji.

Ponadto w celu zwiększenia efektywności prowadzonejdziałalności wdrożona została najnowsza wersja systemu ERP – IFS 9, uruchomionow pełni nową lakiernię oraz rozpoczęto modernizację hali przeznaczonej doprodukcji nowych lokomotyw.