Newag kontra PESA – kolejne starcie

inforail
28.02.2014 18:43
Zgodnie z przypuszczeniami oferty na dostawę czterech spalinowych zespołów trakcyjnych złożyło dwóch producentów: Newag i PESA. Taniej swoje produkty wyceniła firma z Nowego Sącza –na 40 040 000 zł, Pesa za pociągi chce 44 034 000 zł. Cena stanowi jednak w tym przypadku tylko 54% kryteriów wyboru i nie będzie jedynym decydującym elementem. Pozostałe kryteria wyboru to:
1.                  Koszty utrzymania –12%
2.                  Warunki techniczne –16%
3.                  Koszty eksploatacji –8%
4.                  Wskaźniki eksploatacyjne –10%.
A tak szczegółowo wyglądają oferty obu producentów:
Ofert
Cztery dwuczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne, przeznaczone zostaną do obsługi trasy Malbork –Grudziądz. Pojemność każdego z nich to 120-140 miejsc siedzących. Projekt jest współfinansowany ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy i ma na celu poprawę bezpieczeństwa, zarządzania, wydajności i niezawodności lokalnego systemu transportowego. Poprzednie zamówienie zostało unieważnione, ponieważ obaj startujący w nim oferenci –PESA i Newag zaoferowali pojazdy zbyt drogie. Pomorskie chce kupić lekkie pojazdy szynowe o napędzie spalinowym, które będą odpowiedzią na zapotrzebowania i oczekiwania samorządów terytorialnych oraz przewoźników kolejowych, krajowych i zagranicznych. Do najważniejszych zalet pojazdów należeć mają m.in.: ekonomiczny spalinowy silnik nowej generacji o niskim zużyciu paliwa, klimatyzacja w części pasażerskiej i w kabinie maszynisty, monitoring wnętrza pojazdu, tempomat. Pojazdy będą przystosowane do peronów o niskich i średnich wysokościach. Dwie kabiny maszynisty umożliwią jazdę w obu kierunkach z jednoosobową obsługą. Możliwa jest modyfikacja aranżacji wnętrza wybór zespołu napędowego oraz innych wymagań. Jak wspomnieliśmy celem projektu jest zakup zestawów o następujących parametrach:
•maksymalna prędkość 120 km/h;
•ilość miejsc siedzących 120 –140.