Newag jednak poszuka inwestora, PFR znowu w grze?
Newag, który wpaździerniku zdecydował o zakończeniu przeglądu opcji strategicznych, niewyklucza w przyszłości kolejnego przeglądu opcji strategicznych – wynika zwypowiedzi prezesa spółki Zbigniewa Konieczka dla PAP Biznes.
Newag rozpoczął w listopadzie 2017 roku przegląd opcjistrategicznych związanych z potencjalnymi procesami konsolidacyjnymi sektoraprodukcji taboru kolejowego w Europie, przy udziale Polskiego Funduszu Rozwoju(PFR).
„Spółka zakończyła rozmowy z PFR w zakresie możliwychscenariuszy konsolidacji rynku taboru kolejowego. Zarząd nie wykluczarozważania opcji strategicznych w przyszłości, o czym niezwłocznie poinformujestosownym raportem bieżącym” – powiedział prezes, nie podając więcejszczegółów.
W lipcu 2018 roku PFR podpisał umowę inwestycyjną, na mocyktórej fundusz zarządzany przez PFR zainwestuje w polskiego producenta pojazdówszynowych – Pesa Bydgoszcz docelowo 300 mln zł, przejmując blisko 100 proc.akcji spółki.
Po trzech kwartałach 2018 roku nakłady inwestycyjne Newagwyniosły 22 mln zł i zostały przeznaczone na modernizację sieci ciepłowniczej igazowej, infrastruktury torowej oraz zakupy oprzyrządowania produkcyjnego.
„Wartość przychodów ze sprzedaży Grupy Newag za trzykwartały 2018 roku wyniosła 522,7 mln zł i tym samym była wyższa o ponad 70 mlnzł w stosunku do sprzedaży osiągniętej za analogiczny okres ubiegłego roku.Jednocześnie, przede wszystkim dzięki realizacji w tym okresie zleceń o wyższejniż w poprzednich okresach rentowności o utrzymaniu większości kategoriikosztów na porównywalnym do ubiegłego roku poziomie, grupa odnotowała ponad17,5 mln zł zysku netto a EBITDA przekroczyła 61 mln zł – powiedział prezes.
„Ostatni kwartał br. to, podobnie jak w ubiegłychlatach, realizacja najistotniejszej części zaplanowanej rocznej sprzedaży, coprzy utrwalonej polityce cenowej powinno przynieść proporcjonalne do osiąganychwyniki finansowe” – dodał.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Konieczek poinformował, że grupa w minionych dziewięciumiesiącach zawarła umowy na dostawę i modernizację taboru kolejowego o wartościponad 900 mln zł, a istotna część dostaw będzie realizowana w 2019 roku.
„Aktualnie na polskim rynku trwają przetargi na dostawępięciu, z opcją na kolejne 10, elektrycznych zespołów trakcyjnych dla KoleiDolnośląskich, dostawę 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla PKP Intercity,dostawę 4 czteroczłonowych pojazdów dla woj. małopolskiego oraz dostawa 8trójczłonowych pojazdów dla woj. podkarpackiego. Ponadto w segmenciespalinowych zespołów trakcyjnych mamy przetargi na dostawę 2 pojazdówdwuczłonowych dla woj. podkarpackiego oraz 6 pojazdów trójczłonowych dla KoleiDolnośląskich” – powiedział.
Dodał, że w segmencie lokomotyw elektrycznych Newag prowadzirozmowy z przewoźnikami towarowymi zainteresowanymi zakupem lokomotyw zarównosześcioosiowych Dragon 2, jak i czteroosiowych Griffin.
„