Newag Gliwice wykona naprawy rewizyjne EP09
inforail
18.04.2014 09:45
Newag Gliwice wykona naprawy rewizyjne EP09
PKP Intercity udzieliło z wolnej ręki Newagowi Gliwice zamówienia na wykonanie obsługi technicznej 23 lokomotyw elektrycznych serii EP09 na 4-tym poziomie utrzymania P4 (napraw rewizyjnych). Całkowita końcowa wartość zamówienia to18 395 400 PLN bez VAT. W uzasadnieniu tej decyzji czytamy, iż „PKP Intercity”S.A. przejęło lokomotywy serii EP09 w 2008 roku od PKP Cargo S.A. (w ramach aportu wniesionego przez PKP S.A. do spółki „PKP Intercity”S.A.). Na mocy umowy cesji przejęta została również umowa o wykonanie napraw głównych ww. lokomotyw, przez NEWAG Gliwice S.A. w Gliwicach. W ramach ww. cesji zamawiający uzyskał również częściowo dokumentację dotyczącą przedmiotowych lokomotyw, z zastrzeżeniem, że dokumentacja ta może być wykorzystywana wyłącznie w zakładach zamawiającego (względnie w ramach napraw wykonywanych w spółkach z udziałem PKP S.A. lub PKP Cargo S.A.). NEWAG Gliwice na mocy umowy zastrzegł prawa własności intelektualnej oraz tajemnicy handlowej, w związku z czym PKP Cargo S.A. nie mogło dysponować dokumentacją, której nie jest właścicielem. Prawo to nie przysługuje również po przejęciu praw i obowiązków z umowy, spółce „PKP Intercity”S.A. Dokumentacją modernizacji lokomotyw serii EP09 wykonanej w NEWAG Gliwice S.A. może dysponować tylko jej twórca i właściciel, czyli NEWAG Gliwice. Tym samym Zamawiający nie jest uprawniony do przekazania dokumentacji jakiemukolwiek innemu podmiotowi na potrzeby wynikające z wykonywania planowanych napraw okresowych na 4-tym (napraw rewizyjnych) jak i 5-tym (napraw głównych) poziomie utrzymania. Wykonanie naprawy rewizyjnej lokomotywy typu EP09 nie jest możliwe bez kompletnej dokumentacji konstrukcyjnej, w tym w szczególności bez całości dokumentacji modernizacyjnej. Pełną dokumentację techniczną dotyczącą zmian i modernizacji wykonanych na lokomotywach serii EP09 podczas napraw głównych oraz napraw rewizyjnych, posiada NEWAG Gliwice S.A. Dokumentacja konstrukcyjna, w tym rysunki i dokumenty dotyczące zmian i modernizacji lokomotyw, opracowane przez NEWAG Gliwice S.A. stanowią utwór w rozumieniu przepisu art. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wobec powyższego jakakolwiek forma korzystania z tej dokumentacji, wymaga zgody ww. spółki, wyrażonej w formie licencji bądź poprzez przeniesienie praw autorskich. Zgoda taka nie została wyrażona, (NEWAG Gliwice wyraźnie odmówiły jej udzielenia). Jednocześnie opisana wyżej dokumentacja stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa NEWAG Gliwice S.A. w rozumieniu przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Umożliwienie osobom trzecim korzystania z ww.dokumentacji stanowiłoby naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, skutkujące możliwością zgłoszenia przez NEWAG Gliwice S.A. uzasadnionych roszczeń wobec „PKP Intercity”S.A. (lub ewentualnych wykonawców). W związku z powyższym zostały spełnione przesłanki udzielenia zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki na rzecz NEWAG Gliwice S.A. Tym samym NEWAG Gliwice S.A. jest jedynym Wykonawcą, który może wykonać naprawy rewizyjne lokomotyw EP09 z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych. Przypomnijmy, że lokomotywy serii EP09 zostały zbudowane przez Pafawag Wrocław, obecnie należący do Bombardiera, w latach 1986-1997. To jedne z najszybszych polskich lokomotyw, mogące prowadzić pociągi z prędkością do 160 km/h.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024