Newag dąży do uniezależnienia się od zewnętrznych firm projektowych

inforail
02.05.2019 09:06

W raporcie rocznymZarząd Newagu podsumował również działalność Spółki zależnej NEWAG IPManagement w 2018 roku.

Kontynuowana była strategia rozwojowa Grupy polegająca nauniezależnieniu się od korzystania z zewnętrznych firm projektowych, rozwijającpełne kompetencje w swoich strukturach. W 2018 roku wszystkie strategiczne praceprojektowe były realizowane przez inżynierów NEWAG IP Management bezangażowania firm zewnętrznych. Kontynuowany był też rozwój kompetencji wzakresie realizacji obliczeń wytrzymałościowych pojazdów i komponentów.

I tak, finalizowała ona prace projektowe przy projekcieelektrycznych zespołów trakcyjnych typu 36WEd, czyli drugiej generacji pojazdówserii Impuls zamówionych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną. W pierwszym kwartaleroku zakończone zostały też prace projektowe związane z wprowadzeniem doprodukcji trzeciej generacji lokomotywy typu 15D, które w omawianym roku byłyprodukowane dla przewoźników prywatnych jak również w ramach największegozamówienia jakie Emitent otrzymał na ten typ lokomotyw – 60 sztuk dla PKP CARGOS.A.

W omawianym roku realizowane były też prace projektowe związanez dostawą pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (typ 45WE) dlaUrzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego oraz czteroczłonowych (31WE)dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego. Pojazdy te oczywiściespełniają wymagania określone w Technicznych Specyfikacjach Interoperacyjności(TSI 2014) i wyposażone zostały w system bezpieczeństwa ruchu kolejowegoERTMS/ETCS poziomu 2.

Kolejnym dużym projektem, był projekt drugiej generacjilokomotyw sześcioosiowych typu E6ACT „Dragon” z opcją zabudowy spalinowegomodułu dojazdowego. Założeniem projektu było dostosowanie istniejącej platformylokomotyw sześcioosiowych „Dragon” do najnowszych wymagań TSI. Wiązało się to zkoniecznością wprowadzenia istotnych zmian w konstrukcji pojazdów. Lokomotywyte od połowy roku produkowane są seryjnie. Zastosowano w nichnajnowocześniejsze rozwiązania techniczne i funkcjonalne. Zastosowano napęd trakcyjnyprodukcji polskiej firmy MEDCOM. Po raz pierwszy w Europie w ramach układówenergoelektronicznych (w przetwornicach) zastosowano tranzystory zbudowane wtechnologii węglików krzemu (SiC). Technologia ta wpływa na zwiększeniesprawności urządzeń, mniejsze zużycie energii oraz mniejszą masę i gabarytysamych komponentów. Oficjalna premiera pojazdów Dragon 2 miała miejsce wBerlinie. Następnie prezentacja odbyła się też na Torze Doświadczalnym InstytutuKolejnictwa w Węglewie koło Żmigrodu. W lokomotywach zabudowany został systembezpieczeństwa ruchu kolejowego ETCS poziom 2 w wersji baseline 2.3.0d. Wzwiązku ze zmianą przepisów rozpoczęto prace modyfikacyjne w projekcielokomotywy, umożliwiające zabudowę systemu ETCS w wariacie baseline 3.4.0.

W związku zawartą umową z PKP INTERCITY S.A. na dostawę 20sztuk czteroosiowych, jednosystemowych elektrowozów z opcją powiększeniazamówienia o kolejne 10 pojazdów rozpoczęto prace projektowe przy tychpojazdach. Jako projekt bazowy przyjęto platformę lokomotyw czteroosiowych”Griffin”. Wymagania klienta określone w specyfikacji wymagały gruntownychzmian w konstrukcji lokomotyw. Lokomotywy nie miały być wyposażone w modułspalinowy, natomiast wymagane było (niestosowane w dotychczasowych projektachlokomotyw) zabudowanie w pełni uspreżynowanych zespołów napędowych zzastosowaniem wału drążonego i sprzęgieł przeniesienia napędu z przekładni nazestaw kołowy. Zmiany zaszły również w konstrukcji nadwozia i wyposażeniu kabinsterowniczych wg wymagań klienta.

W dziedzinie współpracy z jednostkami akademickimi, wstyczniu 2018 zakończył się proces rekrutacji studentów na innowacyjnąspecjalność kształcenia kadry inżynierskiej pod nazwą Inżynieria Pojazdów Szynowych,która uruchomiona została przez Instytut Pojazdów Szynowych PolitechnikiKrakowskiej wspólnie z Grupą NEWAG oraz innymi partnerami przemysłowymi.Komisja rekrutacyjna wyłoniła spośród kandydatów 15-osobowa grupę studencką. Wlutym 2018 rozpoczęły się zajęcia dydaktyczne na specjalności. Pracownicy NEWAGIP prowadzili zajęcia teoretyczne, praktyczne i laboratoryjne z przedmiotówzwiązanych z budową, eksploatacją, projektowaniem, systemami komputerowegowspomagania projektowania pojazdów szynowych. Od października 2019 roku wybranistudenci pierwszej edycji odbywać będą płatne staże w Dziale Badań i RozwojuNEWAG IP Management, zakończone pracą dyplomową inżynierską. W lutym 2019 r.rozpoczęła się druga edycja specjalności. Takie działania mają bezpośredniwpływ na pozyskanie wykwalifikowanej kadry już podczas studiów do realizacjiprzyszłych projektów w Grupie NEWAG.

W grudniu 2018 roku Zarząd podjął decyzję o zakończeniuprojektu prac rozwojowych, zaprojektowania 4-osiowej lokomotywy zzaawansowanymi spalinowo-elektrycznymi wielosystemowymi układami napędowymi),wraz z jednoczesnym przeznaczeniem zasobów osobowych, organizacyjnych i finansowychzarezerwowanych pierwotnie dla Projektu na realizację nowego projektu prawrozwojowych w zakresie stworzenia 6-osiowej lokomotywy elektrycznej,wielosystemowej, przeznaczonej na rynki krajów Europy Środkowej.