Newag 35WE – szczegóły techniczne

inforail
12.11.2012 14:21
Koleje Śląskie odebrały właśnie ezt 35WE. To dobry moment na przypomnienie sobie kilku faktów na temat tego pojazdu.
Śląski przewoźnik nie jest pierwszym, który będzie eksploatował takie jednostki. W 2011 roku SKM Warszawa zamówiła, w formie leasingu, 6 takich elektrycznych zespołów trakcyjnych. Konsorcjum Newag i Millenium Leasing zażądało za zakup 201 mln zł brutto, przy czym same pojazdy kosztowały 128 mln zł netto. Zakup był wynikiem ogłoszonego na jesieni 2010 r. przetargu. Pojazdy dostarczono pomiędzy czerwcem a sierpniem 2012 r. Otrzymały one numery operacyjne SKM w zakresie 501-506 (numery UIC dla każdego członu od 94 51 2 160 079 do 94 51 2 160 114). Newag 35WE otrzymał nazwę Impuls.

35we_02copy_760

Newag 35WE został stworzony na potrzeby zamówienia SKM. Długi, 6-członowy zespół powstał w wyniku połączenia konstrukcji dwóch zespołów 3-członowych. Uzyskany tym sposobem układ osi to Bo’2’2’Bo’+Bo’2’2’Bo’. Pomiędzy członami znajdują się wspólne wózki, za wyjątkiem połączenia pomiędzy członem trzecim i czwartym, gdzie wózki są oddzielne. Przeguby wyprodukowała firma Hűbner.
35WE dostosowany jest do prędkości maksymalnej 160 km/h. Rozruch do prędkości 40 km/h realizowany jest przy maksymalnym obciążeniu z przyspieszeniem 1,0 m/s2. Pojazd bez obciążenia w osiąga prędkość 100 km/h ciągu 34 sekund, a maksymalną 160 km/h –w ciągu 79 sekund. Opóźnienie hamowania wynosi 1,0 m/s2.
Masa własna zespołu to 197 t przy długości 113,6 m. Dla porównania, 4-członowy 19WE o długości 86,4 m ma masę 170 t. Dodatkowo, 19WE osiąga prędkość 100 km/h w 30 sekund.
Napęd elektryczny dla 35WE wyprodukowała firma Medcom. Pojazd dostosowano do napięcia 3000 V DC. Każdy z 4 falowników Medcom zasila 2 trójfazowe silniki asynchroniczne Traktionssysteme Austria TMF 50-29-4 o mocy 400 kW. W zespole zamontowano 8 takich silników, w wyniku czego moc ciągła pojazdu to 3200 kW. Maksymalna moc pobierana z sieci trakcyjnej to 4000 kW.
Obwody niskiego napięcia są zasilane napięciem 24 V DC, a obwody pomocnicze –3 x 400 V AC. Przemianę prądu realizują 2 przetwornice statyczne produkcji Medcom. W pojeździe wykorzystano klimatyzatory Thermo King.
Do odbioru prądu służą pantografy Stemmann DSA 150.07 o masie ok. 125 kg, z siłą docisku statycznego regulowaną w zakresie 70-120 N. Napęd podnoszący jest pneumatyczny, a czas podnoszenia to 10 sekund. Zastosowano sprzęg automatyczny Scharfenberga, umieszczony na wysokości 1025 mm.
35WE dla Kolei Śląskich (foto: Newag)
W podwoziu zastosowano wózki napędowe 27RSNd oraz toczne 72RSTd. Pierwszy stopień zawieszenia to sprężyny stalowe, a drugi –poduszki powietrzne. Tłumienie drgań zapewniają amortyzatory hydrauliczne. Zestawy kołowe są monoblokowe, a koła toczne i napędowe posiadają jednakową średnicę nominalną 840 mm. Minimalny promień toru wynosi 100 m, jednakże jest dopuszczalny tylko w ruchu manewrowym. Maksymalny nacisk zestawu kołowego na tor to 200 kN. Układ pneumatyczny i hamulcowy został wykonany przez firmę Knorr-Bremse.
Pojazd posiada hamulce pneumatyczne tarczowe na każdym kole zestawy kołowego, sterowane elektropneumatycznie. Hamulce tarczowe wspomagane są przez system hamowania elektrodynamicznego, realizowanego z wykorzystaniem silników trakcyjnych i oporników. Dodatkowo, pojazd posiada awaryjny hamulec pneumatyczny, postojowy –sprężynowy.
Konstrukcja nadwozia jest spawana z profili stalowych. Spawane jest również poszycie boczne. Ścianę czołową wykonano z tworzywa sztucznego. Szyby czołowe są wielowarstwowe i ogrzewane.
Pojazd jest dostosowany do obsługi peronów o wysokości 760-960 mm. Podłoga w drzwiach znajduje się na wysokości 800-850 mm. Dla bezpieczeństwa zastosowano dodatkowe stopnie, wykorzystywane przez obsługę poza peronami lub przez pasażerów w razie awarii.
Newag 35WE posiada 12 wejść o szerokości 1400 mm, umieszczonych symetrycznie po obu stronach nadwozia. Zastosowano drzwi Ultimate, otwierane przyciskami przez pasażera. Skrzydła posiadają czułe krawędzie, uniemożliwiające przytrzaśnięcie pasażerów. Wspomagają je fotokomórki. Wejście do przedziału maszynisty poprowadzone jest korytarzem pomiędzy szafami elektrycznymi. Dodatkowa szafa znalazła się w części środkowej wnętrza.
Wnętrze Newaga wykończono elementami z tworzyw sztucznych. Okna boczne posiadają podwójne, hartowane szyby i osadzone są w uszczelkach. Zastosowano uchylne lufciki, blokowane ręcznie w wypadku uruchomionej klimatyzacji. W pojeździe znalazło się 288 miejsc siedzących, a na stojąco może podróżować dalsze 615 osób (5 os/m2). We wnętrzu zamontowano liczne poręcze i półki bagażowe. Wnętrze oświetlone jest w systemie mieszanym, jarzeniowo-diodowym. Reflektory są halogenowe, a czerwone światła –diodowe.
Dla bezpieczeństwa, zastosowano czarną skrzynkę –rejestrator zdarzeń i parametrów pracy pojazdu ATM. Dodatkowo, pojazd posiada licznik energii elektrycznej Elester LE3000plus. Dla bezpieczeństwa, pojazd wyposażono w monitoring CCTV, wykonany przez producenta zespołu. Dodatkowe wyposażenie elektroniczne stanowią kasowniki zgodne z wymogami ZTM Warszawa, 3 automaty biletowe, wyświetlacze elektroniczne (korale standardu warszawskiego), monitory reklamowe, system zapowiadania przystanków, system łączności pasażer –maszynista oraz system zliczania podróżnych.
Spełnione są wymogi Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności dotyczące emisji hałasu, bezpieczeństwa w tunelach i dostępności kolei przez osoby o ograniczonych możliwościach ruchowych. Wytrzymałość pudła zapewnia spełnienie kategorii P-II normy PN-EN 12663:2002 i scenariuszy zderzeniowych kategorii C-I normy PN-EN 15227:2008. Spełnione są również wymogi bezpieczeństwa przeciwpożarowego materiałów wg normy PN-K-02511. 35WE przygotowano do montażu systemu ETCS.
35WE dla Kolei Śląskich (foto: Newag)
Zgodnie z danymi SKN, średnie zużycie energii na kilometr to 11,37 kWh/km.