Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Największa tarcza do drążenia tuneli kolejowych pojedzie do Łodzi

inforail
13.02.2020 14:15

Około 115 metrówdługości i ponad 13 metrów średnicy – tak wygląda duża tarcza TBM, którawydrąży tunel kolejowy w Łodzi. PKP Polskie Linie Kolejowe potwierdziły uproducenta przygotowanie maszyny.

Tarcza przyczyni się do powstania nowych możliwości podróżykoleją przez Łódź oraz sprawniejszych podróży w kraju i Europie. Inwestycjawspółfinansowana z POIiŚ. PKP Polskie Linie Kolejowe dokonały w czwartek (13lutego) odbioru prac związanych z maszyną TBM, której zadaniem będziewydrążenie jednego z tuneli średnicowych w Łodzi. Prezentacja maszyny odbyłasię u jej producenta, firmy Herrenknecht w Schwanau w Niemczech.

Obecnie PKP PolskieLinie Kolejowe S.A. mają zapewniony specjalistyczny sprzęt, dwie tarcze TBM dorealizacji projektu związanego z budową tuneli w Łodzi, czyli udrożnieniemŁódzkiego Węzła Kolejowego i tworzeniem nowych możliwości podróży w Polsce– powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Ponad 1560 tonowa tarcza o średnicy 13,04 metra wydrążydwutorowy tunel od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską,przez miejsce podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, dostacji Łódź Fabryczna. Tunel będzie miał długość 3 km i średnicę 12,7 metrów.Wykona go największa maszyna TBM, jaka pracowała do tej pory w Polsce.Dotychczas największą średnicę (12,6 m) miała tarcza, która drążyła tunel drogowypod Martwą Wisłą w Gdańsku.

Elementy tarczyprzypłyną statkiem

Po odbiorze maszyny, kolejnym etapem jest jej demontaż itransport poszczególnych elementów do Łodzi. Pierwsze części mogą dotrzeć doPolski w marcu. Największym wyzwaniem będzie przewóz nierozbieralnego łożyska igniazda, w którym jest osadzone oraz czterech przylegających silników. Z uwagina duży rozmiar tarczy część jej elementów będzie transportowana do Polskistatkiem (najpierw rzeką Ren, potem Morzem Bałtyckim), a następnie nocąciężarówkami do Łodzi. Przewóz fragmentów maszyny będzie wymagał sprawdzenia iprzygotowania dróg. Za cały proces będzie odpowiedzialna specjalistyczna firma.Zakończenie transportu wszystkich elementów spodziewane jest w kwietniu.

Umiejscowiona na przodzie maszyny tarcza obraca się 3 razyna minutę. Jej zadaniem jest rozdrabnianie gruntu. Materiał na bieżąco jestwydobywany na powierzchnię. Wydrążona przestrzeń jest obudowywana. Dziennie TBMmoże wydrążyć ok. 10 m tunelu.

Komora startowa dla dużej tarczy TBM powstaje w Łodzipomiędzy ulicami Odolanowską a Stolarską. Zgodnie z zapowiedziami wykonawcyzakończenie budowy komory ma nastąpić w czerwcu. Następnie zacznie się drążenietuneli.

Mniejsza tarcza już wŁodzi

Wcześniej do Łodzi dotarły wszystkie elementy pierwszejtarczy, która wydrąży 4 jednotorowe tunele o średnicy 8,5 metra i łącznejdługości ok. 4,5 km od komory rozjazdowej przy al. Włókniarzy do liniikolejowej nr 15 w kierunku Łodzi Żabieńca i Łodzi Kaliskiej. Mniejszy”mechaniczny kret” waży około 650 ton, ma średnicę 8,76 metra i 95 m długości.Jego części były transportowane wyłącznie drogą lądową, przy pomocy ciężarówek.

W trakcie prowadzonych robót, wykonawca na bieżąco będziemonitorował oddziaływanie inwestycji na pobliską zabudowę. Sprawdzany będziem.in. stan techniczny obiektów położonych w pobliżu oraz wykonywane będąpomiary drgań.

Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętychbudową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja zapewni szybsze połączenie przezcentrum miasta, a także przyczyni się do stworzenia efektywnego systemukrajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski.Dzięki budowie tunelu, dworzec Łódź Fabryczna z dworca końcowego stanie siędworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzibędą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osiwschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ– południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).

Nowe przystankiułatwią komunikację

W tunelu pociągi będą mogły poruszać się z maksymalnąprędkością do 100 km/h. W ramach projektu powstaną też dwa przystanki – ŁódźPolesie i Łódź Śródmieście, które będą zintegrowane z komunikacją miejską iułatwią mieszkańcom aglomeracji codzienny dojazd do pracy i szkoły.

Projekt pn. „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T),Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” jestwspółfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.Wartość projektu wynosi 1 764 333 383,70 zł, z czego dofinansowanie unijne to 1434 417 385,13 zł. Projekt i budowa tunelu wykonywane są przez konsorcjum:Energopol Szczecin oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z MińskaMazowieckiego. Zakończenie inwestycji zaplanowano na koniec 2022 r.

INWESTYCJA W LICZBACH

Największe elementy dużej tarczy drążącej tunel:

Główny napęd – 180 ton

Najcięższy segment osłony – 153 ton

Tarcza koła tnącego – 91,5 tony

Erektor krzyżowy – 64,5 tony

Przenośnik belkowy – 42,5 tony

Podajnik – 41,5 tony

 Tunel w Łodzi wliczbach:

·         7,5 km – łącznadługość tunelu średnicowego

·         3 km –długość odcinka dwutorowego

·         4,5 km –łączna długość czterech odcinków jednotorowych

·         13,04 m i8,76 m – średnice dwóch tarcz maszyn TBM

·         1560 ton –waga większej maszyny

·         650 ton –waga mniejszej maszyny

·         10 m – szacowanydzienny postęp drążenia

·         25 m –największa głębokość, na jakiej znajdzie się tunel