Największa tarcza do drążenia tuneli kolejowych pojedzie do Łodzi
Około 115 metrówdługości i ponad 13 metrów średnicy – tak wygląda duża tarcza TBM, którawydrąży tunel kolejowy w Łodzi. PKP Polskie Linie Kolejowe potwierdziły uproducenta przygotowanie maszyny.
Tarcza przyczyni się do powstania nowych możliwości podróżykoleją przez Łódź oraz sprawniejszych podróży w kraju i Europie. Inwestycjawspółfinansowana z POIiŚ. PKP Polskie Linie Kolejowe dokonały w czwartek (13lutego) odbioru prac związanych z maszyną TBM, której zadaniem będziewydrążenie jednego z tuneli średnicowych w Łodzi. Prezentacja maszyny odbyłasię u jej producenta, firmy Herrenknecht w Schwanau w Niemczech.
Obecnie PKP PolskieLinie Kolejowe S.A. mają zapewniony specjalistyczny sprzęt, dwie tarcze TBM dorealizacji projektu związanego z budową tuneli w Łodzi, czyli udrożnieniemŁódzkiego Węzła Kolejowego i tworzeniem nowych możliwości podróży w Polsce– powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Ponad 1560 tonowa tarcza o średnicy 13,04 metra wydrążydwutorowy tunel od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską,przez miejsce podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, dostacji Łódź Fabryczna. Tunel będzie miał długość 3 km i średnicę 12,7 metrów.Wykona go największa maszyna TBM, jaka pracowała do tej pory w Polsce.Dotychczas największą średnicę (12,6 m) miała tarcza, która drążyła tunel drogowypod Martwą Wisłą w Gdańsku.
Elementy tarczyprzypłyną statkiem
Po odbiorze maszyny, kolejnym etapem jest jej demontaż itransport poszczególnych elementów do Łodzi. Pierwsze części mogą dotrzeć doPolski w marcu. Największym wyzwaniem będzie przewóz nierozbieralnego łożyska igniazda, w którym jest osadzone oraz czterech przylegających silników. Z uwagina duży rozmiar tarczy część jej elementów będzie transportowana do Polskistatkiem (najpierw rzeką Ren, potem Morzem Bałtyckim), a następnie nocąciężarówkami do Łodzi. Przewóz fragmentów maszyny będzie wymagał sprawdzenia iprzygotowania dróg. Za cały proces będzie odpowiedzialna specjalistyczna firma.Zakończenie transportu wszystkich elementów spodziewane jest w kwietniu.
Umiejscowiona na przodzie maszyny tarcza obraca się 3 razyna minutę. Jej zadaniem jest rozdrabnianie gruntu. Materiał na bieżąco jestwydobywany na powierzchnię. Wydrążona przestrzeń jest obudowywana. Dziennie TBMmoże wydrążyć ok. 10 m tunelu.
Komora startowa dla dużej tarczy TBM powstaje w Łodzipomiędzy ulicami Odolanowską a Stolarską. Zgodnie z zapowiedziami wykonawcyzakończenie budowy komory ma nastąpić w czerwcu. Następnie zacznie się drążenietuneli.
Mniejsza tarcza już wŁodzi
Wcześniej do Łodzi dotarły wszystkie elementy pierwszejtarczy, która wydrąży 4 jednotorowe tunele o średnicy 8,5 metra i łącznejdługości ok. 4,5 km od komory rozjazdowej przy al. Włókniarzy do liniikolejowej nr 15 w kierunku Łodzi Żabieńca i Łodzi Kaliskiej. Mniejszy”mechaniczny kret” waży około 650 ton, ma średnicę 8,76 metra i 95 m długości.Jego części były transportowane wyłącznie drogą lądową, przy pomocy ciężarówek.
W trakcie prowadzonych robót, wykonawca na bieżąco będziemonitorował oddziaływanie inwestycji na pobliską zabudowę. Sprawdzany będziem.in. stan techniczny obiektów położonych w pobliżu oraz wykonywane będąpomiary drgań.
Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętychbudową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja zapewni szybsze połączenie przezcentrum miasta, a także przyczyni się do stworzenia efektywnego systemukrajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski.Dzięki budowie tunelu, dworzec Łódź Fabryczna z dworca końcowego stanie siędworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzibędą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osiwschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ– południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).
Nowe przystankiułatwią komunikację
W tunelu pociągi będą mogły poruszać się z maksymalnąprędkością do 100 km/h. W ramach projektu powstaną też dwa przystanki – ŁódźPolesie i Łódź Śródmieście, które będą zintegrowane z komunikacją miejską iułatwią mieszkańcom aglomeracji codzienny dojazd do pracy i szkoły.
Projekt pn. „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T),Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” jestwspółfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.Wartość projektu wynosi 1 764 333 383,70 zł, z czego dofinansowanie unijne to 1434 417 385,13 zł. Projekt i budowa tunelu wykonywane są przez konsorcjum:Energopol Szczecin oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z MińskaMazowieckiego. Zakończenie inwestycji zaplanowano na koniec 2022 r.
INWESTYCJA W LICZBACH
Największe elementy dużej tarczy drążącej tunel:
Główny napęd – 180 ton
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Najcięższy segment osłony – 153 ton
Tarcza koła tnącego – 91,5 tony
Erektor krzyżowy – 64,5 tony
Przenośnik belkowy – 42,5 tony
Podajnik – 41,5 tony
Tunel w Łodzi wliczbach:
· 7,5 km – łącznadługość tunelu średnicowego
· 3 km –długość odcinka dwutorowego
· 4,5 km –łączna długość czterech odcinków jednotorowych
· 13,04 m i8,76 m – średnice dwóch tarcz maszyn TBM
· 1560 ton –waga większej maszyny
· 650 ton –waga mniejszej maszyny
· 10 m – szacowanydzienny postęp drążenia
· 25 m –największa głębokość, na jakiej znajdzie się tunel
„