Najwięcej pasażerów kolei nadal na Pomorzu

inforail
10.08.2020 11:45

Prawie 61 mlnpasażerów skorzystało w 2019 r. z pociągów kursujących na terenie województwapomorskiego.

Statystyczny mieszkaniec regionu w ubiegłym roku jechałpociągiem 26,1 razy. To najwięcej w Polsce. Pod tym względem Pomorze od latjest krajowym liderem.

Tak zwany „wskaźnik wykorzystania kolei” to średnia liczbaprzejazdów, jaką w ciągu roku odbywa mieszkaniec regionu. Według danychopublikowanych przez UTK w województwie pomorskim, w ubiegłym roku ten wskaźnikwyniósł 26,1. To trzy razy więcej niż średnia w kraju, która wynosi 8,7.

Cieszę się, żemieszkańcy regionu tak chętnie podróżują koleją i że pod tym względem jesteśmykrajowym liderem – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwapomorskiego.

To pokazuje m.in, że budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnejbardzo przyczyniła się do kolejowej rewolucji w regionie. Drugi wynik w krajuosiągnęło województwo mazowieckie (19,4) a trzeci Dolny Śląsk (11,2). Kolejowyrok 2019 był rekordowy w skali całej Polski. Jak wynika z raportu UTK z usługwszystkich przewoźników skorzystało prawie 336 mln pasażerów, co świadczy orosnącej atrakcyjności kolei.

Tak wysoka pozycja regionu w rankingu to zasługa wielu latinwestycji w kolej.

Konsekwentnierealizujemy naszą politykę rozwoju Pomorza, jako regionu który stawia natransport szynowy. Sześćdziesiąt milionów pasażerów w 2019 r. jest tegonajlepszym dowodem – mówi marszałek Struk. Kolejowe inwestycje to zarównoprace związane z modernizacją infrastruktury, jak i zakup nowego taboru.

Zmodernizowana zostałatrasa z Miastka przez Słupsk do Ustki. Powstają nowe przystanki. A do tego popomorskich szlakach kursuje już 10 nowych elektrycznych składów Impuls –wylicza Mieczysław Struk.

Samorząd województwa wspiera także finansowo inne inwestycjeprowadzone przez zarządców infrastruktury kolejowej, jak np. przygotowaniedokumentacji projektowej czy studiów wykonalności. Ale samorząd województwa niezamierza poprzestać na już zrealizowanych inwestycjach.

Będziemyelektryfikować linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz budować nowyprzystanek Gdańsk Firoga. Trwają także przetargi na budowę tzw. bajpasukartuskiego – wylicza marszałek.

Rozważane są także kolejne kolejowe inwestycje, które będąplanowane do realizacji w przyszłej unijnej perspektywie finansowej.

Kolej w dobiepandemii

Niewykluczone, że wyników z 2019 r. nie uda się powtórzyć w2020 r.

Trudny czas pandemii iwiosennego lockdownu spowodował, że liczba pasażerów zmniejszyła się. Znacznaczęść pracowników pozostała w domach i pracowała zdalnie. Niektóre pociągijeździły praktycznie puste – mówi marszałek Struk. Rozkłady jazdy nawiększości linii zostały ograniczone.

Latem co prawda liczbapodróżnych zaczęła rosnąć, ale do pobicia poprzednich rekordów droga jestdaleka – dodaje.

Niemniej, samorząd województwa gotowy jest do wprowadzeniazmian w rozkładzie jazdy, tak aby lepiej dopasować go zarówno do potrzebpasażerów, jak i sytuacji epidemiologicznej.