Najstarszy łódzki ezt ma 54 lata. Województwo chce kupić i zmodernizować 33 do 2027 r.

inforail
06.04.2020 07:45

Jak wygląda sytuacja taborowaw województwie łódzkim? Nie jest źle, ale może być lepiej.

Wiceminister Andrzej Bittel, odpowiadając na interpelacjęPosłanki Małgorzaty Niemczyk, poinformował, że obecny stan taboru kolejowego wwojewódzkie łódzkim jest w dużej mierze konsekwencją podjętych w 2008 r.działań na podstawie ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji,restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa „Polskie Koleje Państwowe”, polegającychna usamorządowieniu spółki PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., poprzez rozdzielenieudziałów tej spółki pomiędzy samorządy województw. Na tej podstawie środkimajątkowe służące do realizacji pasażerskich regionalnych przewozów kolejowych zostałyprzydzielone samorządom województw.

Natomiast pozostała część składników majątku PKP PrzewozyRegionalne sp. z o.o. została wydzielona do spółki PKP Intercity S.A. w celurealizacji przewozów międzyregionalnych.

Kompetencja do organizowania i finansowania regionalnychkolejowych przewozów pasażerskich została samorządom województw przekazana napodstawie art. 70 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednosteksamorządu terytorialnego.

Obecnie Województwo Łódzkie jest właścicielem 16 elektrycznychzespołów trakcyjnych (EN57). Wiek tego taboru oscyluje między 29 a 54 latami iw związku z tym podlegał naprawie głównej z modernizacją (P5) oraz naprawie rewizyjnej(P4) na przełomie lat 2010-2019. Środki na modernizację tego taboru pochodziłym. in z Funduszu Kolejowego.

W latach 2016-2019 województwo łódzkie pozyskało z FunduszuKolejowego środki w wysokości 21 828 972,96 zł, z tego do końca 2019 r.wydatkowano kwotę 18 940 256,76 zł na naprawę pojazdów szynowych i modernizacjęelektrycznych zespołów trakcyjnych przeznaczonych do świadczenia usług publicznych.W 2020 r. zostaną przekazane na ww. cel środki w wysokości 5 459 743,24 zł, cow sumie dla województwa łódzkiego na lata 2016-2020 daje kwotę 27 298 716,20zł. Biorąc pod uwagę, że środki z Funduszu Kolejowego przekazywane sąwojewództwom od 2009 r. to w perspektywie do 2020 r., Samorząd WojewództwaŁódzkiego otrzyma w latach 2009-2020 kwotę ok. 77 mln zł. na zadania z zakresu zakupu,modernizacji oraz naprawy taboru kolejowego. Ponadto, środki niewykorzystaneprzez województwo w danym roku budżetowym mogą być wykorzystane w latachnastępnych, jednak nie później niż do 2021 r. Środki niewykorzystane do tegoczasu podlegają zwrotowi na rachunek Funduszu Kolejowego.

Wstępny limit środków z Funduszu Kolejowego dla województwałódzkiego na 2021 r. wynosi 6 875 000,00 zł. Należy jednak podkreślić, żena zgodnie z ustawą z dnia 9 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o transporciekolejowym oraz niektórych innych ustaw wprowadzono zmianę w ustawie o FunduszuKolejowym poprzez dodanie nowego przepisu art. 3 ust. 9. Na tej podstawie,środki z Funduszu Kolejowego będą przyznawane na finansowanie lub współfinansowanieprzez województwa zadań z zakresu zakupu, modernizacji oraz napraw pojazdówkolejowych do przewozów wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usługpublicznych w szczególności w sytuacji zapewnienia przez województwo połączeniakomunikacyjnego między sąsiednimi województwami, uwzględnionego w tzw. PlanieTransportowym Ministra Infrastruktury. Oznacza to, że środki z FunduszuKolejowego będą przekazywane w pierwszej kolejności województwom, które realizująpołączenia wojewódzkie do stacji w województwie sąsiednim, położonej nie dalejniż 30 km od granicy województwa. Takie połączenia kolejowe mają bowiemszczególne znaczenie dla dostępności sieci komunikacyjnej i spójności połączeń komunikacyjnychna terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Kwestie dotyczące taboru kolejowego zależą od organizatora publicznegotransportu zbiorowego. W przypadku wojewódzkich kolejowych przewozówpasażerskich, marszałek danego województwa określa przewoźnikowi wymogi wzakresie stanu technicznego taboru, które wpływają na jakość świadczonych usługprzewozowych i może korzystać ze wsparcia finansowego Funduszu Kolejowego wzakresie zakupu, modernizacji oraz naprawy taboru, który jest wykorzystywany doprzewozów uruchamianych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych.

Dodatkowo, oprócz wspomnianych EN57, w Województwie Łódzkimwykorzystywane są 34 pojazdy kolejowe, które stanowią własność i sąeksploatowane przez spółkę Łódzka Kolej Aglomeracyjna sp. a o.o. Są to nowepojazdy trakcyjne zakupione ze środków unijnych w ramach RPO WojewództwaŁódzkiego na lata 2014-2020 i POIiŚ na lata 2007-2013. Okres eksploatacji tegotaboru w Województwie Łódzkim przedstawia się następująco:

– 1 rok – 10 szt. Impuslów (rok produkcji 2019 r.),

– 2 lat – 4 szt. Impulsów (rok produkcji 2018 r.),

– 5 lat – 4 szt. Flirtów (rok produkcji 2015 r.),

– 6 lat – 16 szt. Flirtów (rok produkcji 2014 r.).

Naprawy rewizyjne (P4) dla ww. taboru planowane są w latach2022-2025.

Nowoczesny tabor wykorzystywany jest na trasach Łódź – Sieradz,Łowicz, Kutno, Koluszki, Skierniewice/Warszawa, Radomsko, Tomaszów Mazowiecki.

W związku z powyższym, w Województwie Łódzkim 68% (34 szt.)taboru stanowi tabor nowy a 32% (16 szt.) to tabor po modernizacji.

W planach Województwa Łódzkiego jest zakup/modernizacjałącznie 33 szt. pojazdów kolejowych do 2027 r., w tym do 2024 r. – 13 szt., ado 2027 r. – 20 szt. Działania te są uzależnione od pozyskania dofinansowaniazewnętrznego, w tym środków unijnych w ramach nowej perspektywy finansowej UE2021-2027.