Najnowsze technologie teleinformatyczne w PLK

inforail
18.01.2016 12:16

Sprawniejsze układanie rozkładów jazdy i zarządzanie ruchemkolejowym, bardziej czytelna informacja pasażerska i wzrost bezpieczeństwa. Togłówne efekty wprowadzenia nowych technologii informatycznych we wszystkichobszarach działania PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Zapewniają one szybszyprzepływ informacji wewnątrz spółki, gwarantują bezpieczeństwo na siecikolejowej a pasażerom ułatwiają podróże.

Coraz lepiejplanowane inwestycje

Szybkość i niezawodność działania to kluczowe cechywykorzystywanych w spółce specjalistycznych systemów informatycznych. PLKzarządzając projektami i gromadząc o nich dane, a także planując noweinwestycje, korzysta z najnowocześniejszych rozwiązań. Jednym z nich jestsystem zintegrowanego zarządzania przedsiębiorstwem SAP, który w minionym roku(2015) został zastąpiony najnowszą wersją na innowacyjnej platformie (HANA).Dzięki temu udało się uzyskać większą wydajność, funkcjonalność oraz podnieśćbezpieczeństwo i ciągłość działania. Walory te okazały się kluczowe w wyjątkowotrudnym okresie zamknięcia roku, podczas finalizacji perspektywy unijnej2007-2013. Dodatkowo projekty inwestycyjne wspierane są przez nowe środowiskosystemu zarządzania projektami (EPM), które pozwala w jednym miejscu zbieraćdane i zarządzać całym portfelem projektów. Natomiast procesy planowania nowychinwestycji wykonuje się m.in. przy wykorzystaniu innego nowoczesnego narzędziaIT jakim jest Model Ruchu. Wirtualna symulacja pozwala planować ruch kolejowy wperspektywie wielu kolejnych lat z uwzględnieniem robót inwestycyjnych, modernizacyjnychi remontowych.

Rozkład Jazdy ?flagowy projekt w pełni zinformatyzowany

Zamówienia, konstrukcja i korekta ? na każdym z tych etapówtworzenia flagowego produktu PLK, czyli rozkładu jazdy, kluczową rolę pełniąnarzędzia informatyczne. Systemy PLK (SKRJ System Konstrukcji Rozkładu Jazdy,IZTP Internetowy System zamawiania Pociągów ?Zamawiaj i Jedź?) są w 100%rozwijane i utrzymywane przez pracowników spółki. Dzięki temu Rozkład Jazdycharakteryzuje się najlepszymi parametrami, a w szczególności dużąelastycznością.

– Parametry jakie udostępniamy przewoźnikom np. czasrealizacji zamówienia rozkładu indywidualnego, należą do najlepszych w Europiei na świecie – wyjaśnia Rafał Zbiróg, dyrektor Biura Informatyki PKP PLK.

Informacja Pasażerska? portal doceniony przez podróżnych

Wygodne planowanie podróży, sprawdzenie trasy pociągu wczasie rzeczywistym na interaktywnej mapie, informacja o opóźnieniach iutrudnieniach ? to wszystko umożliwia podróżnym stworzony w całości przezinformatyków PLK www.portalpasazera.pl. Nowa odsłona portalu uruchomiona w 2015roku została doceniona przez użytkowników. – Dla nas nagroda ta jestszczególnie ważna ponieważ dostaliśmy ją dzięki głosom naszych klientów ?pasażerów, a rozwiązanie w całości zostało zrealizowane przez siły wewnętrzneSpółki – dodaje Rafał Zbiróg.

Większebezpieczeństwo na sieci kolejowej dzięki szkoleniom

Wirtualne warunki i realnie niebezpieczne sytuacje ? takiemożliwości w obszarze szkoleń otworzyło kolejne informatyczne narzędzie ?symulator dla dyżurnych ruchu. Kilka tysięcy pracowników, którzy odpowiadają zabezpieczeństwo ruchu kolejowego, będzie mogło jeszcze lepiej radzić sobie zsytuacjami kryzysowymi w rzeczywistości.

Nowością jest też wdrożenie systemu dla dróżnikówprzejazdowych SWDP (System Wspomagania Dróżnika Przejazdowego). Dzięki temu 2,5tysiąca dróżników na ok. 500 strażnicach przejazdowych będzie miało wgląd doaktualnej sytuacji ruchowej, co znacznie podniesie poziom bezpieczeństwa.Rozwiązanie zostało zrealizowane w innowacyjnej architekturze wirtualnychstacji roboczych (VDI) co pozwoliło zoptymalizować koszty i zapewnić odpowiedniąwydajność systemu.

Sprawniejszezarządzanie infrastrukturą i nowoczesna diagnostyka

Dokładniejsze i sprawniejsze pomiary diagnostyczne tokolejne możliwości, które otwiera wykorzystanie technologii informatycznych wobszarze zarządzania i utrzymania infrastruktury. W 2015 roku PLK zrealizowaływyjątkowo innowacyjny projekt wdrożenia systemu automatycznego skanowanialaserowego torów oraz ich skrajni (KLK). System centralny, drezyna pomiarowawraz z najlepszej klasy sprzętem pomiarowym, już od tego roku będą prowadzićprzejazdy i pomiary linii kolejowych, co da rzeczywiste oraz szczegółowe daneodpowiedniej jakości o stanie infrastruktury. Dzięki takiej wiedzy zarządcainfrastruktury będzie mógł oferować jeszcze lepsze usługi przewoźnikom.

Plany na 2016 r ?korzyści nie tylko dla PLK

Zarządca infrastruktury jest coraz lepiej przygotowany narealizację nowych wyzwań i wdrażanie coraz bardziej zaawansowanych rozwiązańinformatycznych w 2016 roku.Najważniejsze z nich to: Elektroniczny Dziennik Ruchu (EDR), którypozwoli zlikwidować dokumentację papierową i da realną wiedze na temat pozycjipociągu oraz nowa wersja systemu SEPE (SEPEII) ? czyli baza danych oprzejazdach pociągów poruszających się na całej sieci.

– To dwa niezwykle ważne projekty, które pozwolą usprawnićpracę całej organizacji a dzięki temu poprawić konkurencyjność całego obszarukolejowego w Polsce – mówi Rafał Zbiróg.

Lepszą komunikację w PLK zapewniają narzędzia takie jakLync, Wiki, Serwer Wymiany Pików. Wsparcie procesów zarządzania kompetencjamiwspomaga program Hermes. Realizację zadań umożliwiają także inwestycje winfrastrukturę teleinformatyczną, renowacja sieci, doposażenie centrów danych wnowy sprzęt, systemy bezpieczeństwa i ochrony danych, systemy monitoringu, kopiizapasowych.