Najdłuższy tunel kolejowy w Czechach gotowy
Metrostav zakończył budowę najdłuższego tunelukolejowego w Czechach.
Ponad 4-kilometrowy odcinek ? wydrążony we wzgórzach Chlum iHomolka ? jest kluczowym elementem modernizacji linii kolejowej Rokycany ?Pilzno. Ten fragment trasy stanowi o efektywnym funkcjonowaniu całej liniikolejowej, która łączy Pragę z granicą niemiecką. Należy on także dotranseuropejskiej sieci kolejowej, jak również jest jedną z najistotniejszychczęści czeskiego systemu transportowego i tranzytowego. Łączna wartośćmodernizacji odcinka Pilzno ? Rokycany wynosi ok. 4 mld koron (147,6 mln euro). Rozpoczęcie drążenia drugiego ? północnego ? tunelu w Kyšicach planowanejest na sierpień 2016 r., natomiast ukończenie przebudowy całej trasy kolejowejprzewidywane jest w 2018 roku.
Przebicie południowego tunelu łączącego Pilzno z Rokycanami,oddalonymi od stolicy Czech o ok. 90 km, trwało 1,5 roku. Prace techniczneprowadzone przez firmę Metrostav były niezwykle skomplikowane ze względu nadługość tunelu ? ponad 4 km ? oraz niestabilność geotechniczną gruntu, m.in.niespodziewaną twardość skały wzgórz Chlum i Homolka. Metrostav planujerozpoczęcie robót związanych z drążeniemkolejnej, północnej, nitki tunelu w sierpniu 2016 r. Prace modernizacyjne tegoodcinka mają na celu osiągnięcie wyższych parametrów technicznych trasy kolejowej,w tym skrócenie czasu przejazdu pociągów i zwiększenie bezpieczeństwa operacjiruchu kolejowego, a w przyszłości także umożliwienie ruchu pociągów dużejprędkości. Tunele w Ejpovicach zostały zaprojektowane zgodnie zinter-operacyjnymi wymaganiami UE dla europejskich sieci kolejowych. Finalnie ?dzięki przebudowie ? długość odcinka zmniejszy się z 20 do 14 kilometrów,natomiast czas podróży z Pragi do Pilzna ulegnie skróceniu do poniżej godziny.
?Metrostav posiada bogate międzynarodowe doświadczenie wzakresie drążenia tuneli ? spółka odpowiada m.in. za rozbudowę metra w czeskiejPradze i w stolicy Finlandii, jak również za budowę tuneli drogowych itechnologicznych w Szwecji czy Norwegii. Tunel kolejowy w Ejpovicach na trasiePilzno ? Rokycany jest najdłuższym tego typu obiektem w Czechach, dlategoprzywiązywaliśmy dużą wagę do sprawnej i profesjonalnej realizacji inwestycji.W tym celu skorzystaliśmy z tarczy drążącej w nowoczesnej technologii TBM(Tunnel Boring Machines), którą będziemy również posługiwać się podczas pracnad północnym tunelem. Gwarantuje ona bezpieczeństwo, a także w znaczący sposóbprzyspiesza prowadzenie robót. Linia, której fragment modernizuje firmaMetrostav, jest istotną częścią składową całego systemu kolejowego w Czechach iprzyniesie pozytywne zmiany zarówno dla pasażerów, jak i dla całego transportueuropejskiego? ? mówi Radim Čáp, dyrektor Metrostav Polska.
Firma Metrostav prowadziła prace z pomocąnajnowocześniejszej technologii TBM (Tunnel Boring Machines), w wyniku którejpowstaje gotowy tunel zbudowany z betonowych pierścieni. Zmechanizowana tarczadrążąca Victoria umożliwia realizację odwiertów w różnych typach gleb orazlitej skale, a jej główne zalety to szybkość i bezpieczeństwo. Zostanie onaponownie wykorzystana do drążenia drugiego tunelu na trasie Pilzno ? Rokycany wKyšicach.
? Maksymalnydzienny postęp w trakcie wiercenia w tunelu w Ejpovicach wynosił 32 metry
? Narealizację jednej nitki tunelu potrzebne jest ponad 2 tysiące betonowychpierścieni
? Waga tarczyVictoria to ok. 1800 ton
? Tarcza ma115 metrów długości
? Głowicatnąca posiada średnicę prawie 10 metrów
Metrostav zakończył budowę najdłuższego tunelukolejowego w Czechach.
Ponad 4-kilometrowy odcinek ? wydrążony we wzgórzach Chlum iHomolka ? jest kluczowym elementem modernizacji linii kolejowej Rokycany ?Pilzno. Ten fragment trasy stanowi o efektywnym funkcjonowaniu całej liniikolejowej, która łączy Pragę z granicą niemiecką. Należy on także dotranseuropejskiej sieci kolejowej, jak również jest jedną z najistotniejszychczęści czeskiego systemu transportowego i tranzytowego. Łączna wartośćmodernizacji odcinka Pilzno ? Rokycany wynosi ok. 4 mld koron (147,6 mln euro). Rozpoczęcie drążenia drugiego ? północnego ? tunelu w Kyšicach planowanejest na sierpień 2016 r., natomiast ukończenie przebudowy całej trasy kolejowejprzewidywane jest w 2018 roku.
Przebicie południowego tunelu łączącego Pilzno z Rokycanami,oddalonymi od stolicy Czech o ok. 90 km, trwało 1,5 roku. Prace techniczneprowadzone przez firmę Metrostav były niezwykle skomplikowane ze względu nadługość tunelu ? ponad 4 km ? oraz niestabilność geotechniczną gruntu, m.in.niespodziewaną twardość skały wzgórz Chlum i Homolka. Metrostav planujerozpoczęcie robót związanych z drążeniemkolejnej, północnej, nitki tunelu w sierpniu 2016 r. Prace modernizacyjne tegoodcinka mają na celu osiągnięcie wyższych parametrów technicznych trasy kolejowej,w tym skrócenie czasu przejazdu pociągów i zwiększenie bezpieczeństwa operacjiruchu kolejowego, a w przyszłości także umożliwienie ruchu pociągów dużejprędkości. Tunele w Ejpovicach zostały zaprojektowane zgodnie zinter-operacyjnymi wymaganiami UE dla europejskich sieci kolejowych. Finalnie ?dzięki przebudowie ? długość odcinka zmniejszy się z 20 do 14 kilometrów,natomiast czas podróży z Pragi do Pilzna ulegnie skróceniu do poniżej godziny.
?Metrostav posiada bogate międzynarodowe doświadczenie wzakresie drążenia tuneli ? spółka odpowiada m.in. za rozbudowę metra w czeskiejPradze i w stolicy Finlandii, jak również za budowę tuneli drogowych itechnologicznych w Szwecji czy Norwegii. Tunel kolejowy w Ejpovicach na trasiePilzno ? Rokycany jest najdłuższym tego typu obiektem w Czechach, dlategoprzywiązywaliśmy dużą wagę do sprawnej i profesjonalnej realizacji inwestycji.W tym celu skorzystaliśmy z tarczy drążącej w nowoczesnej technologii TBM(Tunnel Boring Machines), którą będziemy również posługiwać się podczas pracnad północnym tunelem. Gwarantuje ona bezpieczeństwo, a także w znaczący sposóbprzyspiesza prowadzenie robót. Linia, której fragment modernizuje firmaMetrostav, jest istotną częścią składową całego systemu kolejowego w Czechach iprzyniesie pozytywne zmiany zarówno dla pasażerów, jak i dla całego transportueuropejskiego? ? mówi Radim Čáp, dyrektor Metrostav Polska.
Firma Metrostav prowadziła prace z pomocąnajnowocześniejszej technologii TBM (Tunnel Boring Machines), w wyniku którejpowstaje gotowy tunel zbudowany z betonowych pierścieni. Zmechanizowana tarczadrążąca Victoria umożliwia realizację odwiertów w różnych typach gleb orazlitej skale, a jej główne zalety to szybkość i bezpieczeństwo. Zostanie onaponownie wykorzystana do drążenia drugiego tunelu na trasie Pilzno ? Rokycany wKyšicach.
? Maksymalnydzienny postęp w trakcie wiercenia w tunelu w Ejpovicach wynosił 32 metry
? Narealizację jednej nitki tunelu potrzebne jest ponad 2 tysiące betonowychpierścieni
? Waga tarczyVictoria to ok. 1800 ton
? Tarcza ma115 metrów długości
? Głowicatnąca posiada średnicę prawie 10 metrów
„