Nadal nie wszystkie bilety PKP IC dostępne przez internet

inforail
24.03.2016 10:59

Przez internet niekupimy wszystkich biletów na przejazdy pociągami PKP Intercity. Zapośrednictwem strony internetowej czy aplikacji mobilnych nie da się nabyć bileturodzinnego. Niewątpliwie sytuacja poprawia się, ale nie jest jeszcze idealna.Dlaczego?

Z informacji PKP Intercity wynika, że przewoźnik stalepracuje nad usprawnieniem elektronicznego systemu sprzedaży biletów (e-IC). Dochwili obecnej zakończono działania nad wdrożeniem w ramach systemu e-ICfunkcji umożliwiających zakup biletów okresowych, weekendowych oraz biletówdodatkowych m.in. na rower. Aktualnie trwają prace zmierzające do wdrożeniaaplikacji dających możliwość zakupu biletów z rożnymi ulgami ustawowymi wjednej transakcji.

Dzięki takiemu rozwiązaniu system e-IC w sposób elastyczny iintuicyjny pozwoli na zakup biletu z różnymi ulgami, które występują np. wbilecie rodzinnym.

Przewoźnik wyjaśnia, że proces wdrażania powyższychusprawnień jest trudny i złożony, a przez to pracochłonny i czasochłonny.Ponadto nowe rozwiązania wymagają przeprowadzenia serii szeroko zakrojonychtestów poprawności działania systemu przed ich ostatecznym wprowadzeniem narynek. Opisana funkcjonalność wymaga dodatkowo prac badawczo-rozwojowych, nietylko po stronie systemów sprzedaży PKP Intercity, ale przede wszystkim wsystemie centralnym zarządzanym przez spółkę PKP Informatyka, co pozwoli nadostosowanie potencjału systemu pod potrzeb rynku usług przewozowych wprzyszłości.

PKP Intercity SA informują ponadto, że po pomyślnymzakończeniu testów, rozwiązanie będzie w pierwszej kolejności udostępnionepasażerom w internetowym systemie e-IC. Ze względu na złożoność prowadzonychprac uruchomienie rozwiązania planowane jest na drugą połowę 2016 roku.

Sprawą zainteresowane jest także Ministerstwo Infrastrukturyi Budownictwa, które twierdzi, że dostrzega problem i traktuje z niezwykłą wagąpotrzebę usprawnienia dystrybucji biletów. Resort informuje, że podjęłownikliwą analizę możliwości wypracowania stosownych rozwiązań w zakresie zintegrowanegosystemu sprzedaży biletów. Zapewnienie integracji systemu sprzedaży biletówpozwoli skrócić czas obsługi podróżnego i poszerzyć dotychczasową ofertę, m.in.poprzez możliwość wyboru najdogodniejszego pociągu bez ponoszenia dodatkowychkosztów i straty czasu na pozyskanie informacji czy też zakup biletu różnychprzewoźników w różnych miejscach. Niedostateczny lub utrudniony dostęp do ofertyświadczonej przez przewoźników, w tym ograniczona możliwość zakupu biletu, mogązostać rozwiązane poprzez wdrożenie obejmującego wszystkich przewoźnikówkolejowych zintegrowanego systemu biletowo ? informacyjnego. Umożliwi to zakupbiletu przez podróżnego na całą planowaną podróż poprzez dowolny kanałdystrybucji, prowadzony zarówno przez przewoźników, jak i pozostałe podmioty oferującetego typu usługi.

W obecnym systemie organizacji rynku kolejowego zadystrybucję dostępu do usług przewozowych, w tym formy i kanały sprzedaży, odpowiadaprzewoźnik. Niemniej jednak Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, jakoorganizator przewozów międzywojewódzkich, zastrzega, że jest żywo zainteresowaneoptymalizacją dystrybucji biletów, w tym ułatwieniem dostępu osobomkorzystającym z Internetu.